تحقیقات علمی برای مهار تورم، رسالت مهم جهاددانشگاهی است
کد خبر: 4159817
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۰
جهاددانشگاهی الگوی پیشرفت؛ با ایمان، امید و اعتماد به جوانان

تحقیقات علمی برای مهار تورم، رسالت مهم جهاددانشگاهی است

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه جهاددانشگاهی با انجام تحقیقات علمی برای مهار تورم، نقش مهمی در تحقق شعار سال دارد، گفت: جهاددانشگاهی با نگاه تحقیقاتی و پژوهشی که دارد می‌تواند ورود کند و با برگزاری همایش‌های علمی و پروژه‌های تحقیقاتی که تعریف می‌کند در مهار تورم و رشد تولید راه‌حل‌هایی را ارائه دهد.

علی اکبر عروتی موفق، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سیناعلی‌اکبر عروتی موفق، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، ضمن گرامیداشت سالروز تأسیس جهاددانشگاهی اظهار کرد: تورم در بحث اقتصادی یک مقوله مستقل بوده و شناخت این پدیده امری مهم تلقی می‌شود لذا باید بدانیم با تورم چگونه برخورد کنیم و با چه راهکارهایی قابلیت مهار کردن را دارد. به عبارتی مهار تورم و رشد تولید نیازمند یک بررسی علمی است که جهاددانشگاهی می‌تواند با ظرفیت‌های خود در این زمینه پژوهش‌ها و تحقیقات گسترده‌ای را انجام دهد‌.

وی ادامه داد: رشد تولید نیز هم جنبه تحقیقاتی دارد و هم جنبه علمی؛ محققین باید بررسی کنند که راه‌های رشد تولید و موانع رشد چه فاکتورهایی هستند، در قدم اول موانع را مدیریت کرده تا زمینه رشد فراهم شود، در این راستا نیز جهاددانشگاهی با نگاه تحقیقاتی و پژوهشی که دارد می‌تواند ورود کند و با برگزاری همایش‌های علمی و پروژه‌های تحقیقاتی که تعریف می‌کند در مهار تورم و رشد تولید راه‌حل‌هایی را ارائه دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه شعارهای همه ساله رهبر معظم انقلاب همگی بر مبنای تأمل و تفکر عمیق بر وضعیت کشور و کاملاً به‌جا است،  افزود: جهاددانشگاهی فارغ از مباحث علمی و تحقیقاتی که در این زمینه انجام می‌دهد می‌تواند دستاوردهای محققین خود را به‌کار بگیرد و بستری را فراهم کند تا گروهی مشغول به پژوهش شوند و از پژوهش‌های آنها در راستای رفع موانع تولید استقاده کند.

وی با تأکید بر اینکه کاهش تورم و رشد تولید نیازمند بسترهای فرهنگی است، اضافه کرد: اگر قرار باشد تورم را مدیریت کنیم باید فرهنگ مهار تورم را نهادینه کرده باشیم بنابراین جهاددانشگاهی هم در حوزه تحقیقات و هم در حوزه فرهنگ‌سازی می‌تواند مؤثر عمل کند.

عروتی موفق اظهار کرد: اگر قرار باشد در عرصه تولید رشدی صورت بگیرد باید اعتماد مردم جلب شود که بتوانند تولیدات داخلی را مصرف کنند و رویکرد و اقبال مثبتی در این حوزه داشته باشند. جهاددانشگاهی در ابتدای امر باید تولیدکننده را از جهت علمی بررسی کند و ببیند با چه راهکارهایی می‌تواند مؤثر عمل کند و سپس با ظرفیت‌هایی همچون خبرگزاری‌های خود فرهنگ مصرف تولیدات داخلی را به‌عنوان یک رسالت بداند و به آن عمل کند. به عبارتی جامعه هم به کیفیت و هم کمیت و هم به قیمت و هزینه‌های تولیدات داخلی توجه دارد.

وی یادآور شد: بر اساس اساسنامه‌ای که در سال ۶۵ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید دو وظیفه و رسالت مهم بر دوش جهاددانشگاهی گذاشته شد، تحقیقات و پژوهش‌های علمی و فعالیت‌های فرهنگی. امروزه این دو خدمت بسیار مهم تلقی می‌شود.

عروتی با اشاره به اینکه امروزه در جهاددانشگاهی در بستر فرهنگی فعالیت‌های خوبی را شاهد هستیم، افزود: خبرگزاری‌های ایکنا و ایسنا از جمله فعالیت‌های مثمرثمر جهاد است که در نشر حقایق، رسالت خود را به خوبی ایفا کرده‌اند.

وی اظهار کرد: مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نیز مجموعه‌ای تأثیرگذار است که می‌تواند به تصمیم‌سازی مسئولان کمک کند‌. این دو خبرگزاری اگر بتوانند انعکاس درست و دقیقی از آرا و نظرات اقشار گوناگون جامعه در موضوعات مختلف داشته باشند، مسئولان هم اعتماد بیشتری به این مجموعه‌ها خواهند داشت و در تصمیم‌گیری‌های خود می‌توانند به این داده‌ها استناد کنند.

انتهای پیام
captcha