عشق به اهل‌بیت(ع)؛ راز ماندگاری روضه‌ در خانه «سادات خوشرو»
کد خبر: 4157788
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۴۲
روضه‌های خانگی کرمان / ۱

عشق به اهل‌بیت(ع)؛ راز ماندگاری روضه‌ در خانه «سادات خوشرو»

خانه «سادات خوشرو» یکی از خانه‌های قدیمی شهر کرمان است که هرساله به‌مناسبت فرارسیدن ایام عزاداری سیدالشهدا(ع)، مراسم روضه‌خوانی در آن برگزار می‌شود.

خانه سادات خوشرو کرمانبه گزارش ایکنا از کرمان، برپایی روضه‌های خانگی به‌مناسبت‌های مختلف به‌ویژه ایام محرم از جمله سنت‌های قدیمی است که همچون سراسر کشور در استان کرمان نیز مورد توجه است و از قدیم‌الایام مردم با برپایی چنین مجالسی در منازل خود هم عرض ارادتی داشتند به اهل‌بیت(ع) و هم معتقد بودند چنین مراسمی سبب برکت در خانه‌های آنها می‌شود. در شهر کرمان در خانه‌های مختلفی مجالس روضه برگزار می‌شود که بعضی از آنها قدمتی بیش از صد سال دارند. یکی از این خانه‌ها خانه «سادات خوشرو» است.

خانه سادات خوشرو در یکی از محلات قدیمی شهر کرمان (محله خواجه خضر) قرار گرفته و امروز هم از خیابان ابوحامد و هم از خیابان سادات خوشرو می‌توان به این خانه قدیمی رسید. قدمت این خانه به دوران پهلوی می‌رسد و در سال ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

محله قدیمی و معماری خانه سادات خوشرو حال و هوای دیگری به مراسم روضه‌خوانی می‌دهد. در ابتدای ورود به کوچه دیوارهای خشت و گلی و دالانی که از قدیم همچنان باقی مانده و دستخوش تغییرات مدرن نشده است توجه را جلب می‌کند. وارد خانه که می‌شوی راه‌رویی کوتاه ما را به یک حیاط کوچک می‌رساند و اتاق‌هایی که دور تا دور حیاط قرار دارند. درها و پنجره‌هایی که همه رو به حیاط باز می‌شوند و حوض آبی رنگ وسط، همه و همه ویژگی‌های این خانه قدیمی است که انسان را می‌برد به سال‌های دور، سال‌هایی که مجالس روضه با خلوص نیت بیشتر و به دور از زرق و برق و تجملات برگزار می‌شد.

برخلاف تصورم بیشتر کسانی که در این مراسم حضور داشتند جوانان بودند گویا حال و هوای این خانه جوانان و نوجوانان و حتی کودکان را نیز جذب می‌کند؛ کودکان با آرامش در کنار مادران خود نشسته بودند و درس دلدادگی به خاندان اهل‌بیت(ع) می‌آموختند.

کمتر کسی در کرمان است که نام این خانه را نشنیده باشند. تعلق مردم به مراسم عزاداری این خانه به گونه‌ای است که خود نیز در برپایی مراسم کمک می‌کنند. گروهی نذورات خود را به اینجا می‌آورند و گروهی نیز با خدمت به عزاداران دین خود را ادا می‌‌کنند. آماده‌سازی خانه برای ماه محرم و برپایی خیمه عزا از جمله برنامه‌های پیش از شروع ماه محرم است که مردم با عشق و علاقه در آن شرکت می‌کنند.

برپایی روضه در این خانه قدمتی دیرینه دارد که از قدیم تاکنون تغییراتی داشته است. حجت‌الاسلام سیدمحمد خوشرو(از نوادگان سیدحسین‌ خوشرو) که امروزه متولی برگزاری مراسم روضه در این خانه است در خصوص نحوه برگزاری مراسم به خبرنگار ایکنا کرمان گفت: این مراسم بیش از یک قرن پیش توسط جدم آقا سیدحسین خوشرو در خانه‌ای دیگر برگزار می‌شد و حدود سال ۱۳۲۰ خانه فعلی سادات خوشرو از شخصی زرتشتی به‌نام داراب زرتشت خریداری شده و از آن زمان تاکنون هر سال مراسم روضه اباعبدالله الحسین(ع) برپا می‌شود.

وی با بیان اینکه این روضه در دوران خفقان رضاخانی تنها مجلسی بود که در کرمان برگزار می‌شد و تعطیل نشد، اظهار کرد: در ابتدا مراسم روضه خانه سادات خوشرو به دو شکل برگزار می‌شد که یکی در ماه محرم و دیگری هم مجالس روضه تابستانی بود اما به مرور زمان این مجالس تجمیع شده و امروزه به مدت ۱۴ روز در ابتدای ماه محرم برگزار می‌شود.

خوشرو ادامه داد: به دلیل فضای خفقانی که در دوران رضاخان وجود داشت مجالس روضه، شب‌ها برگزار می‌شد و امروزه نیز در ادامه این سنت و همچنین به دلیل توصیه‌هایی که برای قرائت زیارت عاشورا پس از نماز صبح وجود دارد مجالس از سحرگاه آغاز شده و تا نزدیکی‌های ظهر ادامه دارد.

وی در مورد تغییراتی که این مجلس روضه از ابتدا تاکنون داشته است، گفت: این مراسم تا سال ۱۳۸۸ توسط پدربزرگم(سیدمحمد خوشرو) برگزار می‌شد و یک جلسه سنتی بود که بیشتر افرادی که سن متوسط به بالا داشتند در مراسم شرکت می‌کردند اما از همان سال تصمیم گرفتیم با حفظ اصول سنتی عزاداری اهل‌بیت(ع) تغییراتی نیز ایجاد کنیم. برگزاری ختم قرآن و صلوات(به‌صورت تلفنی) و دعوت از اساتید، سخنرانان و مداحان کشوری و بین‌المللی از جمله تغییرات ایجاد شده در برگزاری مراسم در این سال‌ها بوده که سبب جذب جوانان، دانش‌آموزان، دانشگاهیان و حوزویان به مراسم شده است.

خوشرو در پایان اظهار کرد: اگرچه این خانه در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده اما از سوی خانواده خوشرو اداره می‌شود و در برپایی مجالس روضه‌‌خوانی هم در سال‌های گذشته و هم امروزه از ظرفیت‌ها و کمک‌های مردمی استفاده می‌شود.

 

گزارش از عطیه باقری، دبیر ایکنای کرمان
انتهای پیام
captcha