برگزاری نمایشگاه خوشنویسی ایرانی در مسجد جامع آستانه + عکس
کد خبر: 4136494
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۵

برگزاری نمایشگاه خوشنویسی ایرانی در مسجد جامع آستانه + عکس

نمایشگاهی از آثار هنر خوشنویسی و صنایع دستی ایران به همت رایزنی فرهنگی ایران در قزاقستان، در مسجد جامع حضرت سلطان شهر آستانه، پایتخت این کشور برپا شد.

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در قزاقستان، نمایشگاهی از آثار هنر خوشنویسی و صنایع دستی ایران برای نخستین‌بار در مسجد جامع حضرت سلطان منسوب به خواجه احمد یسوی یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مساجد در شهر آستانه پایتخت قزاقستان برپا شد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، علی‌اکبر جوکار، سفیر و علی‌اکبر طالبی‌متین، رایزن فرهنگی ایران، کنجه‌تای دوینسبای، نماینده اداره دینی مسلمانان و دستیار ارشد مفتی اعظم قزاقستان و عادل‌خان سریکبای، امام مسجد و جمعی از نمازگزاران حضور داشتند.

مسلم سقا، هنرمند خوشنویسی ایران آثار به نمایش گذاشته شده را معرفی و شرح مختصری در خصوص هر یک  از این آثار ارائه کرد.

رایزن فرهنگی کشورمان در قزاقستان در حین بازدید علاقه‌مندان از این نمایشگاه، بیان کرد: امسال با همکاری مفتی اعظم برای نخستین بار است که نمایشگاهی از آثار هنری ایران در این مسجد برگزار می‌شود و این نشان دهنده توسعه روابط ایران و قزاقستان در عرصه‌های مختلف خواهد بود.

مشاور ارشد مفتی اعظم نیز به سفری که در سال 2012 به ایران داشت، اشاره و از برگزاری نمایشگاه خوشنویسی در این مسجد ابراز خرسندی کرد.

نمازگزاران این مسجد که شیفته زیبایی هنر خوشنویسی ایران شده بودند، ضمن تعریف و تمجید از آن، درخواست نوشتن نام خود به صورت شکسته نستعلیق را داشتند و این هنر ارزشمند ایرانی را به یادگار با خود به خانه بردند.

مسجد جامع حضرت سلطان را بشناسیم

مسجد جامع حضرت سلطان منسوب به خواجه احمد یسوی از شاعران و عارفان بزرگ قزاقستان، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین مساجد قزاقستان است. این مسجد که در مرکز شهر آستانه پایتخت قزاقستان واقع است، در سال 2012 میلادی ساخته شد و گنجایش دوازده هزار نمازگزار را دارد.

این مسجد در سه طبقه ساخته شده است. طبقه سوم ویژه نماز جماعت بانوان و همچنین محل دفتر امامان و سایت مسجد، طبقه دوم ویژه نماز جماعت آقایان و طبقه اول رستوران و فروشگاه‌های کتاب‌های قرآنی قرار دارد.

در این مسجد، یکی از قدیمی‌ترین نسخه‌های قرآن کریم متعلق به قرن دوازده میلادی نگهداری می‌شود. این مسجد به دلیل واقع شدن در مرکز شهر و دارابودن پارکینگ بزرگ یکی از در دسترس‌ترین و پررفت‌وآمدترین مساجد آستانه است.

انتهای پیام
captcha