احیای اماکن زیارتی و عبادی روسیه پس از فروپاشی شوروی
کد خبر: 4121566
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۹

احیای اماکن زیارتی و عبادی روسیه پس از فروپاشی شوروی

رئیس دانشگاه هنر سوریکوف در جلسه با رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه گفت: پس از فروپاشی شوروی قانونی شدن خاستگاه تاریخ و فرهنگ ملی روسیه و احیای اماکن زیارتی و عبادی، آغاز خیزش خلاقانه بزرگی میان هنرمندان روسی بود و طی آن، اساتید و دانشجویان این دانشگاه، کلیسای جامع مسیح منجی را نقاشی کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنا به دعوت رئیس دانشگاه هنر سوریکوف (معتبرترین دانشگاه هنری روسیه)، مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه و حسن روح‌الامینی، هنرمند نقاش کشورمان از این دانشگاه بازدید و با رئیس و مدیران این دانشگاه در خصوص همکاری‌های مشترک گفت‌وگو کردند.

آناتالی لیوبوین، رئیس دانشگاه هنر سوریکوف با اشاره به سابقه دویست ساله این دانشگاه در آموزش و تربیت برجسته‌ترین نقاشان روسیه برای توسعه ارتباطات میان هنرمندان دو کشور اعلام آمادگی کرد.

وی افزود: دانشگاه هنر دولتی مسکو به نام سوریکوف که بیش از 190 سال قدمت دارد، ذیل آکادمی هنر روسیه دارای بیش از 1000 دانشجو و 5 دانشکده است که در تمام مقاطع تحصیلی عالی از لیسانس تا دکتری به تحصیل مشغول هستند.

لیوبوین اظهار کرد: دانشکده‌های زیرمجموعه دانشگاه هنر سوریکوف هرساله فارغ‌التحصیلانی در رشته‌های نقاشی، گرافیک، مجسمه‌سازی، تاریخ هنر و معماری از روسیه و خارج از کشور دارد.

احیای اماکن زیارتی و عبادی روسیه پس از فروپاشی شوروی

وی گفت: این دانشگاه فراز و نشیب‌های بسیاری را تجربه کرده؛ از زمان پادشاهان تزاری تا حکومت کمونیست‌ها و پس از آن دوران نوزایی را پشت سر گذاشته است، ادواری که هر کدام تأثیر خاص خود را بر هنر و هنرمندان این دانشگاه گذارده‌اند. پس از فروپاشی شوروی قانونی شدن خاستگاه تاریخ و فرهنگ ملی روسیه و احیای اماکن زیارتی و عبادی، آغاز خیزش خلاقانه بزرگی میان هنرمندان روسی بود و طی آن، اساتید و دانشجویان این دانشگاه، کلیسای جامع مسیح منجی را نقاشی کردند، تزئینات مجسمه‌سازی آن را بازسازی کرده و آثار آنها بسیاری از معابد، کلیساها و ساختمان‌ها را در روسیه زینت داده است.

احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان در روسیه با اشاره به اهمیت و لزوم تبادل اساتید و دانشجویان میان مراکز علمی و دانشگاهی دو کشور، ابراز امیدواری کرد با مساعدت مسئولان این دانشگاه زمینه برگزاری نشست‌های تخصصی، دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های هنری در ایران و روسیه برای هنرمندان دو کشور فراهم شود.

انتهای پیام
captcha