تذهیب؛ هنری بی‌پایان
کد خبر: 4056130
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۸

تذهیب؛ هنری بی‌پایان

یک بانوی تذهیب‌کار در چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه تذهیب، هنری بی‌پایان است، گفت: به توصیه استادم با وضو این کار را انجام می‌دهم و هم حین کار و هم پس از پایان تذهیب متون قرآنی و روایی حال معنوی خوبی را در انسان ایجاد می‌کند و اینکه انسان بتواند برای این کتاب آسمانی و نیز ائمه معصومین(ع) گامی بردارد، برایم غرورآفرین است.

حمیده بنی طالبی، هنرمند چهارمحال و بختیاری

حمیده بنی‌طالبی، هنرمند تذهیب‌کار در چهارمحال‌وبختیاری است که از چهار سال قبل فعالیت در این رشته هنری را نزد استاد حمزه‌علی قادری آغاز کرد و آثار فراوانی را در قالب‌های گوناگون خلق کرده است. جدیدترین اثر بنی‌طالبی که همزمان با ماه مبارک رمضان در شهر سامان رونمایی شد، تذهیب کتابت قرآن کریم است که توسط پدر همسر وی، رجبعلی سامانی، هنرمند خوشنویس استان انجام شده است. استاد سامانی که ۳۰ سال تجربه کار در تذهیب را دارد، تازه‌ترین اثر خوشنویسی خود از کل قرآن کریم را در مدت ۵ سال و در ۸۸۲ صفحه کتابت کرده است که وزن کلی آن ۱۷ کیلوگرم بدون جلد است؛ این اثر هنری خانوادگی در ایام ماه مبارک رمضان در نمایشگاه خوشنویسی نسخ ایرانی در شهر سامان رونمایی شد و در معرض دید عموم قرار گرفت. گفت‌وگوی ایکنا را با این بانوی هنرمند و جوان با هم می‌خوانیم.

بنی‌طالبی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه کار تذهیب دارای گونه‌های مختلفی است که برای تزیین آثار خوشنویسی از تذهیب لچک استفاده می‌شود، اظهار کرد: تذهیب یک هنر دستی است که با پیشنهاد پدر همسرم این هنر را فرا گرفتم و کار تذهیب برای آثار کتابت او را انجام می‌دهم.

وی با ذکر اینکه تذهیب هنری است که یادگیری آن پایانی ندارد، ادامه داد: هر چقدر کار و تمرین بیشتر باشد، هنرمند تذهیب‌کار مهارت بیشتری را در این هنر کسب می‌کند اما هیچگاه بی‌نیاز از فراگیری نیست؛ این هنر بر روی بسترهای مختلفی چون چرم، چوب، ظروف و غیره و با طراحی و فنون و مواد مختلف قابل اجراست.

بنی‌طالبی گفت: فراگیری تذهیب مانند یادگیری سواد خواندن و نوشتن است که اولاً فرد بدون هیچ پیش‌زمینه هنری می‌تواند این هنر را بیاموزد و دیگر آنکه مانند نوآموزی که اول حروف و بعد واژگان را فرا می‌گیرد و سپس جمله‌سازی را تمرین می‌کند، هنرآموز تذهیب نیز در گام نخست عناصر و مؤلفه‌های تذهیب را می‌آموزد و سپس ترکیب عناصر را تمرین می‌کند و بتدریج وارد طراحی نقوش و اجرا می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که تذهیب آیات قرآن و متون روایی چه تفاوتی با دیگر انواع تذهیب دارد، تصریح کرد: نخست آنکه به توصیه استادم با وضو این کار را انجام می‌دهم، هم در حین کار و هم پس از پایان تذهیب متون قرآنی و روایی حال معنوی خوبی را در انسان ایجاد می‌کند و اینکه انسان بتواند برای این کتاب آسمانی و نیز ائمه معصومین(ع) گامی بردارد، برایم غرورآفرین است. ضمن اینکه پرداختن به تذهیب و هر چه زیباتر کردن جلوه آیات و نام و کلام ائمه(ع)، انس و الفت با آیات قرآن و نام و یاد آن بزرگواران را برای هنرمند تذهیب‌کار به ارمغان می‌آورد.

این بانوی هنرمند استان با بیان یک تجربه شخصی از کار تذهیب برای تابلویی مزین به نام حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع)، گفت: برای انجام این کار همیشه با وضو حاضر می‌شدم و مواد و مرکبی که برای این کار استفاده می‌کردم با آب زمزم آماده کردم، در طول انجام کار حظ معنوی بردم و حس دلنشینی بود.

بنی‌طالبی با تصریح اینکه تزیین آیات قرآن کریم با آرایه‌های هنری نوعی ترویج و تبلیغ قرآن محسوب می‌شود، گفت: درواقع هنرمند مُذهب با بهره‌گیری از ابزار هنر تلاش می‌کند انتقال دهنده الوهیت و معنویت آیات قرآن در مجموعه کار هنری خود باشد که به نگاه مخاطب عرضه می‌کند؛ لذا مذهب درواقع مُبلغ قرآن هم هست و تذهیب در راستای تبلیغ قرآن قرار دارد.

وی با تأکید بر اثربخشی تذهیب آیات قرآن بر هنرمند تذهیب‌کار، بیان کرد: این سخن استاد را همیشه در ذهن مرور می‌کنم که هنرمند تذهیب‌کار بیش و پیش از هر چیز باید خودساخته باشد و در دیگر هنرها شاید تا این اندازه خودساختگی هنرمند نتواند در خلق اثر هنری دخیل و تعیین‌کننده باشد؛ بنده با وجود اینکه تنها چهار سال در هنر تذهیب تجربه کار دارم، اما زیبایی‌های معنایی و معنوی فراوانی در این هنر مشاهده کرده‌ام، اغلب قریب به اتفاق آثارم ناظر به تذهیب متون مذهبی به‌ویژه قرآن کریم است و هر بار که اثری را به پایان می‌برم علاقه و دلبستگی به آیات قرآن کریم را بیش از پیش در درونم احساس می‌کنم.

بنی‌طالبی ادامه داد: یقیناً همین حس و حال معنوی خوب برای مخاطبان و تماشاگران آثار هم دست می‌دهد و این بازخورد را در مخاطبان مشاهده کرده‌ام؛ به‌عنوان نمونه در یکی از آثارم از رنگ آبی کتیبه دور گنبد طلای حرم امام رضا(ع) استفاده کرده‌ام و بارها اتفاق افتاد که مخاطبان با دیدن این اثر می‌گفتند این رنگ آبی برایمان تداعی‌گر کتیبه آبی‌رنگ گنبد حرم مطهر است و به نظرم این بازخوردها همان معنای تبلیغ و نهادینه ساختن دین و شعائر در مخاطبان هنر تذهیب است.

این بانوی هنرمند استان در پاسخ به این پرسش که وضعیت هنر تذهیب در استان ما چگونه است، بیان کرد: هنرمندان استان در این رشته به‌صورت دلی به کار می‌پردازند و نمی‌توان به‌عنوان یک منبع درآمد به این رشته نگاه کرد چراکه بسیاری از مردم این هنر را نمی‌شناسند و یا توان مالی خریداری آثار تذهیب را ندارند.

انتهای پیام
captcha