یادواره شهدای گمنام و جاویدالاثر بروجرد برگزار شد
کد خبر: 4039615
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵

یادواره شهدای گمنام و جاویدالاثر بروجرد برگزار شد

نخستین یادواره ۲۲ شهید گمنام و ۵۲ جاویدالاثر شهرستان بروجرد دوشنبه، نهم اسفند برگزار شد.

یادواره شهدای گمنام بروجردبه گزارش ایکنا از لرستان، نخستین یادواره شهدای گمنام و جاویدالاثر شهرستان بروجرد دوشنبه، نهم اسفند با حضور خانواده معظم شهدا، قشر‌های مختلف مردم، مسئولان استانی و شهرستان، اساتید حوزه و دانشگاه در دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجردی شهر بروجرد برگزار شد.

حسن مروتی، رئیس دانشگاه آیت‌الله العظمی بروجرد(ره) در این یادواره شهدا که در دانشگاه آیت‌الله‌العظمی بروجردی برگزار شد، اظهار کرد: این دانشگاه سه دانشکده، بیش از پنج هزار دانشجو، ۱۰۰ عضو هیئت‌علمی، ۱۵۰ استاد مدعو و ۲۰۰ کارمند دارد و یک مجموعه فرهنگی بزرگ است.

وی اضافه کرد: جوانان در این محیط لازم است که با فرهنگ شهدا آشنا بشوند که در این راستا ما هر سال یادواره داشته‌ایم، اما یادواره‌ای به این وسعت تاکنون نداشته‌ایم.

مروتی اضافه کرد: در بروجرد بیش از ۲۲ شهید گمنام یا بهتر است بگوییم خوشنام و ۵۴ شهید جاویدالاثر داریم و در شورای عمومی فرهنگ شهرستان، قرار بر این شد که هر سال این یادواره برگزار شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فتاحی دهکردی، مسئول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه بروجردی نیز در این مراسم، اظهار کرد: امروز ایران اسلامی، مدیون شهدای جنگ و پدر و مادران عزیزشان است.

وی تصریح کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری چندین بار بر جهاد تبیین تأکید کردند که یکی از مصداق‌های آن بزرگداشت شهدا و همین‌گونه یادواره‌هاست، دانشگاه به‌عنوان مهد علم اولین جایی است که مورد هجمه دشمن است و باید همه با هم به این مورد توجه ویژه داشته باشیم.

حبیب‌الله توکلی، جانشین فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان نیز در این یادواره شهدا با بیان اینکه مردم متدین بروجرد که شهر شهیدان دلاور است همواره حامی انقلاب بوده‌اند، اظهار کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری اشاره کردند کار قشنگی است که نگذاریم یاد شهدا به فراموشی سپرده بشود.

وی گفت: متعهد شدن به وصیت شهدا و عمل به آن، این مسیر و این راه به ما نشان داده که حاصل آن مقاومت و اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۳ سال است.

توکلی اضافه کرد: سبک زندگی شهیدان باید تبیین شود، خون شهدا برای ما برکت‌آفرین است، امروز ما میراث‌دار شهدا هستیم و باید در انجام وصیت آنها کوشا باشیم کمااینکه حفظ نظام و انقلاب و پیروی از ولایت از وصیت‌های کلی شهدا است.

وی بیان کرد: دشمنان با تمام توان درصدد ضربه زدن به انقلاب هستند، جهاد تبیین یک امر ضروری است که همه افراد جامعه باید وارد این عرصه شوند و اجازه ندهند دشمنان روحیه ایثار و شهادت را از ملت بگیرند.

جانشین فرمانده سپاه لرستان با بیان اینکه امروز با وقایعی که در جهان به وقوع پیوسته معلوم شده که اعتماد به آمریکا و غرب خانمان‌سوز است، اضافه کرد: امروز دشمنان بیشتر از گذشته درصدد ضربه زدن به‌نظام و انقلاب هستند و فضای مجازی را برای این موضوع انتخاب کرده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، مدرس حوزه و دانشگاه نیز در این یادواره با بیان اینکه مقام معظم رهبری در رابطه با گام دوم انقلاب بر خلاف سایر دفعات تأکید داشتند که آن را به دیگران توصیه کنید، بشنوید و بخوانید، اظهار کرد: دشمن همان‌طور را با ما کرده که زمان پیغمبر با آن حضرت می‌کرد تا سخنان ولی خود را با وجود گذشت حدود ۳ سال از آن نشنویم و نخوانیم.

وی با بیان اینکه جهاد تبیین یعنی خدای بالای سر و قیامت را نبایستی فراموش کرد، باید فهمید همه‌چیز در دست خداست و بفهمی شیطان انسان را محاصره کرده است، اضافه کرد: جهاد تبیین طبق آیه شریفه ۱۷۲ سوره اعراف وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِنْ بَنِی آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَیٰ أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ ۖ قَالُوا بَلَیٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَنْ تَقُولُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ إِنَّا کُنَّا عَنْ هَٰذَا غَافِلِینَن و به یاد آر هنگامی که خدای تو از پشت فرزندان آدم ذرّیّه آنها را برگرفت و آنها را بر خودشان گواه ساخت که آیا من پروردگار شما نیستم؟ همه گفتند: بلی، ما گواهی دهیم. که دیگر در روز قیامت نگویید: ما از این واقعه غافل بودیم. این است که دشمن تمام تلاش خود را می‌کند که ما درست نبینیم و نفهمیم.

این مدرس حوزه با بیان اینکه همه انبیا و اولیا آمده‌اند تا به انسان بگویند که مقام ما انسان‌ها از حیوان بالاتر است، دنیا محل گذر است، پس باید با تشخیص صحیح به عرش برسیم، افزود: جهاد تبیین یعنی چراغ را برای خودت خاموش نکن و هر کس نور ولایت و قرآن و عترت را خاموش کند مانند کور وارد محشر می‌شود.

ماندگاری با بیان اینکه شهدای ما در زمان طاغوت زندگی کرده‌اند و اجازه نداشتند نور خدا را درک کنند، در زمان طاغوت نور ولایت را در دیده مردم خاموش کردند تا حکومت کنند، اما شهدای ما با طاغوت جنگیدند و پیروز شدند، اضافه کرد: کسانی که به آمریکا و قدرت‌های پوشالی تکیه کردند به خانه عنکبوت تکیه زده‌اند، به‌زودی پرچم اسلام و شیعه در قدس و مکه برافراشته خواهد شد.

این استاد حوزه افزود: جهاد تبیین یعنی اینکه شیطان را درک کنی و اگر نور ولایت نداشته باشی از شیطان شکست خواهی خورد، جهاد تبیین اینکه نباید از ولایت جدا شویم.

 

 

انتهای پیام
captcha