بی‌مهری‌ به جوانان و مسابقاتی که دچار عادت‌زدگی شده‌ است
کد خبر: 4036717
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۸
الگوگیری از جوانان قرآنی؛ از حرف تا عمل/ 2

بی‌مهری‌ به جوانان و مسابقاتی که دچار عادت‌زدگی شده‌ است

داور مسابقات قرآن در خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نتایج حاصل از بی‌مهری‌ها در توجه به جوانان بروز آسیب‌های اجتماعی و فقر فرهنگی در بین خانواده‌هاست، گفت: زمان آن فرارسیده از میان روزمرگی‌های مسابقات قرآن گذر کرده و حداقل برگزاری این مسابقات را به جوانان واگذار کنیم؛ مطمئن باشید تا زمانی که جوانان شور و حال مسابقات را برعهده داشته باشند، هم در جذب افراد و هم در روند برگزاری، پیشرفت خواهیم داشت.

مطهره خراشادی‌زاده، داور مسابقات قرآن در خراسان‌جنوبیمطهره خراشادی‌زاده، داور مسابقات قرآن در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: مسابقات قرآن، رکن مهم اثرگذاری مفاهیم قرآنی در جامعه و در واقع زمینه و میدان بروز آنچه که فعالان قرآنی به دست آورده‌اند، است.

وی افزود: این مسابقات با همکاری نهادهای مختلف و در طول سال برگزار می‌شود تا میزان پیشرفت جامعه قرآنی نیز مشهود شده و همچنین انگیزه برای پیشرفت و خروج از عدم سکون در فعالیت‌ها و اقدامات محقق شود.

این فعال قرآنی بیان کرد: سال‌هاست شاید در برگزاری مسابقات قرآن درگیر یک عادت‌زدگی صرف شده‌ایم؛ تنها چند داور مشخص هر سال در این مسابقات فعالیت کرده و براساس یک خط سیر مستقیم روند مسابقات پیش می‌رود، اما آنچه ما را از این عادت‌زدگی دور می‌کند حضور پررنگ جوانان و تلاش برای زمینه‌سازی حضور آنان به عنوان داور، مجری، برگزارکننده و یا فعال قرآنی شرکت‌کننده است.


بیشتر بخوانید: 


خراشادی‌زاده تصریح کرد: ویژگی جوان، چابکی و برخورداری از انرژی و سطح قابل قبولی از شور و امید است که شاید به اندازه کافی در سنین دیگر وجود نداشته باشد؛ بنابراین چرا از این انرژی و شور در ماراتن بزرگ قرآنی بهره نگیریم.

وی اظهار کرد: جوانان می‌توانند ایده دهند؛ با خلاقیت خود مسابقات را به سمت بهتر دیده شدن حتی در جهان پیش برند و زمینه جذب جوانان دیگر را در مسابقات فراهم کنند و این‌گونه زمینه‌ساز ترویج مفاهیم قرآنی شوند، اما سؤالی که باید پرسید این است که تا چه اندازه به جوانان بها داده‌ایم؟؛ آیا مسئولان برگزاری مسابقات به اندازه روزهای جنگ تحمیلی که جوانان فرماندهان جنگ بودند به این قشر بها می‌دهند؟؛ باید گفت این سؤالات پاسخ شایسته‌ای ندارد.

خراشادی‌زاده با بیان اینکه نتایج حاصل از این بی‌مهری‌ها در توجه به جوانان بروز آسیب‌های اجتماعی و فقر فرهنگی در بین خانواده‌ها به خصوص جوانان است، افزود: از طرفی برای جذب جوانانی که تاکنون فعال نبوده‌اند به حیطه فعالیت قرآنی، باید فضایی از خلاقیت و ابتکار را فراهم کرد تا جوانان جذب شوند؛ انجام فعالیت‌های روتین بدون حتی ذره‌ای تنوع جوان امروزی را جذب نمی‌کند.

از اعطای مسئولیت به جوانان واهمه داریم 

وی بیان کرد: چرا نباید یک جوان فعال در عرصه قرآن داور مسابقات شود و چرا نباید به‌عنوان یک استاد در این زمینه فعالیت کند؟؛ پاسخ این است که ما می‌ترسیم و واهمه داریم از میدان دادن به جوانان؛ آنقدر به آنان کاری واگذار نکرده‌ایم که از اعطای کار به آنان دلهره داریم، اما این دلهره و ترس باید بشکند؛ فراموش نکنیم قشر عطیمی از فعالان قرآئی را جوانان تشکیل می‌دهند و تا اینان نباشند سازوکار آموزش و فراگیری قرآن به هم می‌ریزد.

این داور مسابقات قرآن بیان کرد: زمان آن فرارسیده از میان روزمرگی‌های مسابقات قرآن گذر کرده و حداقل برگزاری این مسابقات را به جوانان واگذار کنیم؛ مطمئن باشید تا زمانی که جوانان شور و حال مسابقات را برعهده داشته باشند، هم در جذب افراد و هم در روند برگزاری، پیشرفت خواهیم داشت.

خراشادی‌زاده یادآور شد: بخشی از تشویق‌ها و اعطای مسئولیت‌ها در زمینه فعالیت‌های قرآنی به معلمان، داوران و نهادهایی كه عهده‌دار این مسئولیت هستند، بازمی‌گردد و تا زمانی که رخوت، سستی و عادت‌زدگی در میان باشد نمی‌توان به جذب و به‌کارگیری جوانان امیدی بست؛ بنابراین فراموش نکنیم به تغییر عادات و افکار نیاز داریم.

انتهای پیام
captcha