اهدای عبای متبرک مقام معظم رهبری به حجت‌الاسلام ترابی
کد خبر: 4034257
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶

اهدای عبای متبرک مقام معظم رهبری به حجت‌الاسلام ترابی

رئیس سابق شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی گفت: جایگاه اساتید، جایگاه فکر، تولید علم، ارائه پیشنهاد و اثرگذاری است و باید برای مسائل نظام راه‌حل ارائه دهند.

 مراسم تکریم و معارفه رئیس شورای استانی خراسان رضوی به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از روابط عمومی شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد ترابی، رئیس سابق شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی در مراسم تکریم و معارفه رئیس شورای استانی خراسان رضوی گفت: همه ابعاد دانشگاه مهم است، اما دروس معارف که روحانیت در آن ورود دارند و دانشجویان سراسر کشور در قالب این کلاس‌ها صدها ساعت با روحانیت ارتباط جدی و نزدیک پیدا می‌کنند، باید ارتقا یابد.

وی تداوم طرح «هم‌اندیشی اساتید» را دیگر دغدغه خود در دانشگاه برشمرد و گفت: ایده من از اجرای این طرح آن بود که مسائل مهم کشور که رهبر معظم انقلاب مطرح می‌کنند، باید به دانشگاه بیاید و توسط اساتید مورد بحث و نظر قرار گیرد و به مسئولان اجرایی و فرهنگی منتقل شود که تاکنون حداکثر 30 درصد از اهداف این طرح محقق شده است.

ترابی تأکید کرد: جایگاه اساتید، جایگاه فکر، تولید علم، ارائه پیشنهاد و اثرگذاری است و باید برای مسائل نظام راه حل ارائه دهند، در حالی که امروز اغلب اساتید دانشگاه این نقش  خود در نظام را گم کرده‌اند.

رئیس سابق شورای استانی نهاد رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی در پایان با اشاره به ضرورت جوان‌گرایی در سطوح مدیریتی یادآور شد: حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌نسب، فراتر از جایگاه علمی و اخلاقی، از لحاظ مدیریتی نیز جزو نیروهای پرسابقه نهاد رهبری هستند که در عین جوانی، عملکرد موفقی داشته‌اند.

در ادامه این مراسم نیز حجت الاسلام والمسلمین مهدوی‌نسب با اشاره به رسالت نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اسلامی شدن دانشگاه‌ها، مسیری بسیار طولانی و نیازمند همت و عزم بالای مدیران و اساتید است.

درب نهاد به روی همه افکار و سلایق باز است

وی ادامه داد: امروز در حالی شاهد فقر علوم انسانی همچون اقتصاد، مدیریت، حقوق، جامعه‌شناسی و غیره هستیم که اسلام برای تک تک این‌ها حرف دارد و مرجع است. باید از خود بپرسیم برای استفاده از منابع غنی دینی و معرفی و صدور آن به اقصی نقاط جهان چه کرده‌ایم.

 رئیس جدید شورای استانی نهادرهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی بیان کرد: اگر اساتید دانشگاه که افسران حرکت عظیم تمدن بزرگ اسلامی هستند در این مسیر با توجه به غنای دینی و فرهنگی اسلام و بیانیه گام دوم انقلاب حرکت نکنند، تمدن اسلامی کجا و چگونه می‌تواند به منصه ظهور برسد؟.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌نسب با بیان اینکه نهاد رهبری در دانشگاه خود را نماینده حوزه علمیه و خادمان دینی دانشگاهیان در مسیر رشد و تعالی می‌داند، مطالبات آشتی علم و دین، ارتقا و پیوند علوم انسانی و اسلامی با یکدیگر، پرورش دانشجو و استاد تراز انقلاب، اخلاق و خدامحوری، حمایت و توجه به جایگاه اساتید، رشد عدالت و تکیه بر فعالیت دانشجویان را از رئوس فعالیت نهاد در دانشگاه عنوان و تأکید کرد: بنای نهاد رهبری بر کار اجرایی در دانشگاه نیست و فعالیت‌های دانشجویی ارجحیت دارد.

 وی توجه به جذب حداکثری و دفع حداقلی را از دیگر سیاست‌های نهاد رهبری معرفی و اظهار کرد: با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب بر ترویج کرسی‌های آزاداندیشی از یک سو و سیره رضوی در این خصوص، درب نهاد در جایگاه پدری، به روی همه سلایق، افکار، اندیشه‌ها و تفکرات باز است، حتی آنها که در ظاهر، معاند شناخته می‌شوند.

مدیریت دانشگاه نیازمند همراهی فکری و عملی نهاد رهبری است

 احد ضابط، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد و دیگر سخنران این مراسم نیز با اشاره به سابقه آشنایی خود با حجت‌الاسلام والمسلمین ترابی از بدو دوران دانشجویی گفت: ایشان شخصیتی عمیق، مدبر و تیزبین هستند و علاقه‌مند بودم در دوران خدمت در دانشگاه نیز از تجارب ارزشمندشان بهره‌مند شوم که این توفیق حاصل نشد.

وی تأکید کرد: اگر بناست دانشگاه انسان‌ساز باشد، در جهت اسلامی شدن دانشگاه‌ها حرکت کنیم و در گام دوم انقلاب، تمدن اسلامی را از مسیر دانشگاه‌ها تحقق ببخشیم، انتظار می‌رود که نهاد رهبری در این زمینه پرچمدار بوده و کمک فکری و عملی برای مدیریت دانشگاه داشته باشد.

کیانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز طی سخنانی، جایگاه نهاد رهبری در دانشگاه را جایگاهی رفیع و معنوی دانست و گفت: با همکاری نهاد، مطابق اسناد بالادستی، مسائل مورد غفلت در دانشگاه از جمله اسلامی شدن دانشگاه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی همچنین سعه صدر و خوشرویی را از ویژگی‌های بارز حجت‌الاسلام والمسلمین ترابی برشمرد و افزود: ایشان چهره‌ای تکرارنشدنی در دانشگاه علوم پزشکی بودند.

همچنین مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی ضمن تقدیر از زحمات حجت‌الاسلام والمسلمین ترابی، بزرگداشت علمایی اینگونه را تعظیم شعائر الهی و سبب تحکیم دستاوردهای نظام اسلامی دانست و گفت: در کنار کارکردهای آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و فناروی که از یک دانشگاه انتظار می‌رود، حضور مجموعه ارزشی نهاد رهبری در دانشگاه مانند نخ تسبیحی فعالیت‌ها را بیش از پیش منسجم کرده و اثربخشی و بهره‌وری را افزایش می‌دهد.

وی از حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌نسب به عنوان مدیری دلسوز و دغدغه‌مند نظام یاد و تصریح کرد: بسیاری از طرح‌هایی که سبب ظهور و بروز جامعه دانشگاه آزاد در متن جامعه شده است، حاصل تدابیر و اندیشه‌های ایشان است.

در پایان مراسم عبای متبرک رهبر معظم انقلاب به حجت‌الاسلام والمسلمین ترابی اهدا شد. همچنین رؤسای دانشگاه‌های فردوسی و علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌های دولتی نیشابور، جهاددانشگاهی، دفتر نهاد رهبری در دانشگاه فردوسی، مرکز فرهنگی اردویی دانشگاهیان نهاد، مرکز آموزش عالی کاشمر، پژوهشکده علوم اسلامی، مسئولان دفاتر نهاد خراسان رضوی و پاتوق کتاب، هر یک با اهدای هدایایی از سه دهه تلاش و خدمات گسترده حجت‌الاسلام والمسلمین ترابی در دانشگاه‌ها قدردانی کردند.

انتهای پیام
captcha