هدیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به دولت سیزدهم در اولین روز کاری / اجرای پویش قرائت آیه 9 سوره جمعه
کد خبر: 3985100
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
حجت‌الاسلام نوری در نشست خبری بیان کرد:

هدیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به دولت سیزدهم در اولین روز کاری / اجرای پویش قرائت آیه 9 سوره جمعه

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به کار میدانی ائمه جمعه سراسر کشور با تشکیل گروه‌های اندیشه‌ورز و احصای 7000 مسئله و مشکل در سراسر کشور در حوزه‌های مختلف گفت: این مسائل امروز به صورت اولویت بندی شده در اختیار شورای سیاستگذاری که در قالب یک گزارش ملی در اولین روز کاری دولت سیزدهم به رئیس‌جمهور، به عنوان یک هدیه ارزشمند، ارائه می‌شود.

به گزارش ایکنا، اولین نشست خبری حجت‌الاسلام و المسلمین علی نوری، معاون سازماندهی و سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، به مناسبت 5 مرداد؛ سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، صبح امروز، دوشنبه ۲۸ تیر، با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط سید علی صالحی به صورت مجازی برگزار شد.

حجت‌الاسلام نوری در ابتدای این نشست با گرامیداشت اعیاد ماه ذی‌الحجه از جمله عید ولایت و امامت و گرامیداشت یاد امام راحل، شهدای انقلاب، شهدای محراب و شهدای نمازگزار گفت: 5 مرداد سالروز برپایی اولین نما جمعه در ایران اسلامی به فرمان امام(ره) و به امامت مرحوم آیت‌الله طالقانی است که بزرگداشت این روز سالیانه از سوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور برگزار می‌شود و بسته‌های خبری و رسانه‌ای از سوی این نهاد تهیه می‌شود.

وی افزود: شعار ما در 5 مرداد 1400 «نماز جمعه؛ همیشه مردمی، همیشه انقلابی» و از جمله محورهای اصلی ما در این شورا محور ارتباطات است و از 5 مرداد امسال فصل نوینی در ارتباط با اقشار مختلف را خواهیم داشت و رونمایی از شبکه‌های اجتماعی در قالب شبکه امامت جمعه در ایتا، بله، اینستاگرام انجام می‌شود و به طور روزانه اخبار و پست‌های خبری به جامعه و اصحاب رسانه ارائه می‌شود.

نوری اظهار کرد: اقدام دوم در حوره ارتباطی رونمایی از سایت نهاد امامت جمعه است که در آستانه 5 مرداد رونمایی می‌شود که البته این سایت به روزرسانی و طراحی مجدد شده و امکانات ارتباطی خوبی در آن فراهم شده است تا همه آحاد جامعه اخبار و اطلاعات نهاد امامت جمعه را دریافت کرده و بتوانند به طور مستقیم با امام جمعه شهر خود ارتباط برقرار کنند.

سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه فرهنگ‌سازی در حوزه نماز جمعه را سومین اقدام در حوزه ارتباطی دانست و گفت: امروز این میراث گرانبهای انقلاب اسلامی در 891 نقطه کشور برگزار می‌شود و لازم است این فرهنگ‌سازی به نحوی انجام شود که نسل جوان و و اقشار و اصناف مختلف نسبت به اهمیت نماز جمعه و ضرورت و جایگاه آن در شهر خود مطلع شوند.

وی در ادامه به 3 فراخوان هنری و فرهنگی پیرامون نماز جمعه اشاره کرد و گفت: اولین فراخوان در حوزه آثار گرافیکی بود که با حضور گرافیست‌های برجسته و جوان کشور در یک کارگاه سه روزه انجام شد و آنها دست به خلق آثار هنری خوبی با موضوع نماز جمعه زدند. دومین فرخوان مربوط به شعر نماز جمعه بود که از شعرای عزیز در سراسر کشور درخواست شد که آثاری را با موضوع نماز جمعه تولید کنند که دبیر این بخش آقای امیری اسفندقه است. همچنین با همکاری شبکه قرآن پویش قرائت آیه 9 سوره جمعه شکل گرفت تا قاریان سراسر کشور به خصوص جوانان و نوجوانان در مسابقه قرائت این آیه شرکت کنند.

نوری بیان کرد: همچنین از کتاب فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص مأموریت، رسالت و وظایف ائمه جمعه و شبکه امامت جمعه در روزهای منتهی به 5 مرداد رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به تقارن 5 مرداد امسال با دهه ولایت و امامت و همچنین آغاز به کار دولت سیزدهم گفت: با پیش‌بینی خوبی که در این شورا انجام شد به استقبال دولت تحول‌آفرین رفتیم که این تحول آفرینی نیازمند شناخت دقیق مسئله‌ها و نیازهای مردم در سراسر کشور است.

نوری ادامه داد: نهاد امامت جمعه به عنوان یک نهاد گسترده ملی و میدانی است که هم به مسائل و معضلات مردم آگاه است و هم در جهت رفع موانع پیش روی دولت پیشگام است. لذا در یک اقدام بسیار خوب و با طراحی یک سامانه در ماه‌های گذشته در محوزهای فکری، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، عمرانی و زیرساختی از ائمه جمعه خواستیم با تشکیل گروه‌های اندیشه‌ورز و نخبگانی احصای دقیقی از مسئله‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام انجام دهند که با همت ائمه جمعه در سراسر کشور قریب به 7 هزار مسئله شناسایی شد و کاملا به صورت اولویت‌بندی شده و تفکیک‌شده در اختیار ماست که به ویژه در حوزه‌های زیرساختی، عمرانی، کشاورزی و آب‌ر‌سانی است و این امر با حضور میدانی ائمه جمعه رقم خورده است.

وی اظهار کرد: این هدیه خوب و ارزنده ما به دولت جدید است که در قالب یک گزارش ملی با تفکیک استانی توسط ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در اولین روز کاری دولت جدید به رئیس‌جمهور اهدا می شود. البته نقش ما دراین راستا یک نقش کمک‌کننده است.


سخنگوی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در ادامه به تشریح رویکردهای این شورا در 3.5 سال گذشته پرداخت و گفت: در این دوره از مجموع 891 پایگاه نماز جمعه در 193 پایگاه از رویش‌های انقلاب به عنوان ائمه جمعه استفاده شد که حداقل سن آنها 25 و حداکثر سن آنها 40 سال است که از میان طلاب جوان، افضل و انقلابی حوزه‌ها علمیه انتخاب شده‌اند و نشان از تغییر 21.6 درصدی ائمه جمعه در راستای جوانگرایی دارد.

وی افزود: در این مدت، 291 نفر از ائمه جمعه به جهت اتمام دوره مأموریت جابجا شدند که بیانگر 33 درصد تغییر است که با احتساب حضور نیروهای جدید میزان تغییر و تحول در این دوره، 54.3 درصد است که این میزان تغییر در مقایسه با سایر نهادهای انقلابی و سایر مجموعه‌ها، رقم بسیار قابل توجهی است که این اتفاق البته در عین حفظ کرامت و گرامیداشت تمامی عزیزان و حفظ استخوان‌بندی اصلی این شبکه رخ داده است و اجرای همان نگاه تحولگرایی است که رهبر معظم انقلاب می‌خواهند.

حجت‌الاسلام نوری در ادامه این نشست در پاسخ به سؤالی درباره چرایی برپا نشدن نمازهای جمعه در ایام کرونا به صورت برخط و مجازی و زمان احتمالی آغاز برپایی نماز جمعه در تهران گفت: نماز جمعه به عنوان یک حرکت بصیرت‌افرین و اکاهی بخش در ایام کرونا هیچگاه تعطیل نشد و در هفته گذشته در 721 پایگاه برپا شد. در خصوص تهران از همان آغاز شیوع کرونا خطبه‌های نماز جمعه به صورت مرتب به صورت مجازی در مصلی امام خمینی(ره) ضبط و در وقت تعریف‌شده همیشگی آن از شبکه یک سیما پخش شده است.

وی ابراز کرد: اخیرا به جهت لزوم آغاز نماز جمعه در شهر تهران، پیگیری‌ها و صحبت‌هایی با ستاد ملی کرونا انجام گرفته و مجور کتبی از این ستاد برای بپایی نماز جمعه تهران گرفته شده است اما به جهت قرمز بودن شرایط تهران فعلا صلاح نمی‌دانیم که نماز جمعه را در تهران آغاز کنیم و با خروج شهر تهران از این وضعیت می‌توانیم نماز جمعه را در فضای باز در دانشگاه تهران اقامه کنیم.

نوری در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت جسمانی حجت‌الاسلام حاج علی‌اکبری گفت: الحمدلله حال ایشان نسبتا خوب است و دو هفته قرنطینه خود را در منزل پست سر گذاشته‌اند و انشالله تا چند روز آینده در محل کار حاضر می‌شوند.

نوری در پاسخ به این سؤال که چرا اقدامات خاص برخی ائمه جمعه مانند امام جمعه تبریز در همراهی با مردم از سوی سایر ائمه جمعه کمتر مشاهده می‌شود، گفت: من شهادت می‌دهم که انصافا اکثر ائمه جمعه با رویکرد مردمی هستند و در اتفاقات مختلف مانند سیل، زلزله و از جمله کرونا این همراهی را نشان داده‌اند اما اخلاص و تواضع آنها باعث شده که این اقدامات خود را رسانه‌ای نکنند. در عین حال مردم حق دارند از اقدامات مفید و مؤثر ائمه جمعه آگاه شوند و لذا از آنها در خواست می‌کنیم در این عرصه وارد شوند و کمی این تواضع و اخلاص را به فضای رسانه متصل کنند. البته در بخش ستادی شورا نسبت به بازنشر این فعالیت‌های مردمی ائمه جمعه کم‌کاری داشتیم که باید این عقب‌افتادگی جبران شود. ما در این ارتباط دست کمک و همکاری خود را به سوی رسانه‌ها دراز می‌کنیم و این سه ضلع به کمک همدیگر می‌توانند بازتاب دقیقی از فعالیت‌های ائمه جمعه به مردم ارائه دهند.           

انتهای پیام
captcha