فرهنگ‌سازی مصرف کالا‌های ایرانی نیاز به آموزش از بدو کودکی دارد
کد خبر: 3911295
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶

فرهنگ‌سازی مصرف کالا‌های ایرانی نیاز به آموزش از بدو کودکی دارد

کارشناس برنامه ریزی فعالیت‌های رسانه‌ای و فناوری‌های نو تبلیغات اسلامی اردبیل با تاکید بر استفاده از کالای ایرانی، فرهنگ‌سازی مصرف کالا‌های داخلی را نیازمند ارائه آموزش از بدو کودکی دانست.

فرهنگ‌سازی مصرف کالا‌های ایرانی نیاز به آموزش از بدو کودکی داردعلی دژبانی، کارشناس برنامه‎ریزی فعالیت‌های رسانه‌ای و فناوری‌های نو تبلیغات اسلامی اردبیل در گفتگو با ایکنا از اردبیل، گفت: تا وقتی که قاچاق کالا در مرز‌ها انجام می‌شود و مصرف کالا‌های خارجی و بیگانه اعم از فرهنگی و غیر فرهنگی بدون برنامه و توجه به تولیدات داخلی ادامه دارد نه تنها بیکاری و موضوع اشتغال حل نخواهد شد، بلکه رشد و توسعه نیز در مفهوم اقتصادی و فرهنگی آن شکل نخواهد گرفت. قاچاق کالا قبلا مربوط به مواد مخدر و یا انسان در دنیا بوده، اما امروزه دامنه شمول قاجاق کالا گسترش پیدا کرده و کمیت و کیفیت آن متفاوت بوده و انواع کالا‌های فرهنگی و غیر فرهنگی نظیر پوشاک، خوراک، نوشت افزار، سی دی فیلم و سریال، دیش‌های ماهواره، مشروبات الکلی، اسباب بازی، عروسک و... را شامل می‌شود. قاچاق کالا به‌عنوان یک پدیده خطرناک و زیان بار در تمام شوون اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و معنوی تاثیر گذاشته است.
وی افزود: شیوع و رسوخ برخی از رفتار‌های ضد اجتماعی متاثر از مدرن شدن جامعه‌ ایران همچون مصرف گرایی، شیء سروری، چشم و هم چشمی‌ها و رقابت‌های ناسالم از عوامل مؤثر در گرایش به محصولات و تولیدات خارجی است. هم‌چنین یکی دیگر از دلایلی که عده‌ای به کالا‌های خارجی بیشتر رغبت نشان می‌دهد، زمینه روانی و نمایشی دارد که نمایش رقابت در این زمینه ایجاد شده است، رغبت و گرایش به سمت کالا‌های خارجی صرفاً با هدف ترویج عادت غلط برند بازی و یا تقلید از زندگی‌های به اصطلاح لاکچری (اشرافی) و تغییر ذایقه انجام می‌گیرد که به یک سبک زندگی غربی تبدیل شده است. در جامعه‌ای که برتری و تشخص افراد با خرید، تهیه و استفاده از کالا‌ها و محصولات خارجی و برند‌های خاص و معروف بیگانه اثبات می‌شود، انتظار گرایش به مصرف کالا‌های داخلی امری سخت و دشوار است که برای برون رفت از آن باید نسبت به اتخاذ راهکار‌های فرهنگی و اجرا و عملیاتی ساختن دقیق و هوشمندانه آن، تلاش وافر و زاید الوصفی در دستور کار قرار گیرد.
عضو کمیته فرهنگی و تبلیغات کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، ادامه داد: برای مبارزه با پدیده شوم و مخرب قاچاق کالا در مرحله اول باید فرهنگ سازی کرد. آموزش در سنین کوردکی و نوجوانی بهترین سرمایه گذاری در این زمینه است کار فرهنگی و آموزشی باید ازسنین پیش دبستانی و دبستان شروع گردد؛ و تا دوره متوسطه و دانشگاه و بزرگسالی تداوم پیدا کند در مرحله دوم آموزش خانواده‌ها باید صورت گیردو آثار سوء تربیتی، اخلاقی و روانی کالا‌های خارجی بر کودکان و نوجوانان و جوانان که با فرهنگ و ارزش‌های دینی و ملی ما مغایرت دارد، بر والدین تبیین و روشن شود.
این کارشناس برنامه‌ریزی رسانه‌ای گفت: در مرحله سوم باید به موضوع معیار‌ها و شاخص‌های استاندارد چهار گانه مزیت رقابت پایدار کالا و خدمات به‌عنوان ویژگی‌های یک برند یا نشان تجاری خوب، ایده آل و دارای اعتبار (کیفیت، مرغوبیت و مطلوبیت، جذابیت، تنوع و زیبایی، دوام، ثبات و دیر پایی و رضایت مشتری، مشتری مداری و یا حداقل قیمت تمام شده برای مصرف کننده) توجه داشت و تولید کنندگان داخلی را به رعایت این ملاک‌های استاندارد تولید الزام کرد. کیفیت و مرغوبیت کالا‌های تولید داخلی در مقایسه با مشابه خارجی آن ارتقا یابد و جذابیت، تنوع، زیبایی، دوام، بقاء و کیفیت آن با رعایت حقوق مصرف کننده (یعنی دریافت کالای کیفی در ازای حداقل قیمت) افزایش یابد. تولید کالا‌های داخلی باید مبتنی بر سلیقه، خواست، نیاز و ذایقه شناسی مصرف کنندگان، نیازسنجی بازار و نگاه به مزیت‌های داخلی باشد. کیفیت کالا‌های ایرانی باید برای مصرف کنندگان شوق آفرین باشد. در مرحله چهارم مبارزه فیزیکی با قاچاقچیان و تدبیر اقدامات شدید امنیتی و حفاظتی از مرز‌ها و مقابله با سود جویان ودلالان و حمایت از مشاغل و کار آفرینان و تولید کنندگان داخلی باید مد نظر مسئولین و مدیران دولتی و غیر دولتی باشد.
دژبانی گفت: در مرحله اول باید به مؤلفه فرهنگ سازی و آگاه سازی و آموزش توجه ویژه‌ای مبذول شود، زیرا اصل و اساس استفاده از کالای ایرانی و یا خود باختگی و دل سپردن به محصولات خارجی و بیگانه ریشه در مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد. الصاق و چسباندن مارک‌ها و آرم‌های خارجی به محصولات و کالا‌های تولید داخلی و ایرانی برای تشویق و ترغیب جامعه مصرف کننده به خرید و تهیه آن، یک پدیده تأسف آور و ضد فرهنگی و اجتماعی به شمار می‌رود که موید خود باختگی فرهنگی (الیناسیون فرهنگی) است. برخی از نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی نیز در انجام وظایف خطیر خود کوتاهی و قصور داشته اند که اگر غیر از این بود، امروزه شاهد چنین گرایش و رغبتی به کالا‌ها و محصولات خارجی نبودیم. متأسفانه برندگرایی و استفاده از محصولات و کالا‌های خارجی و بیگانه به یک مزیت و امتیاز و برتری طلبی در برخی از اقشار و گروه‌های اجتماعی(طبقات مرفه جامعه) مبدل شده است که ناشی از روحیه اشرافی گری و گرایش به زندگی مدل غربی و لاکچری است. هدایت و تقویت روحیه وحدت، عرق، غیرت و تعصب ملی در ایرانیان بصورت بالقوه وجود دارد و در صورت تدوین و طراحی برنامه‌ها و تمهیدات فرهنگی مناسب، قادر خواهیم بود در این عرصه به توفیقات شایسته و قابل توجهی نایل شویم.

انتهای پیام
captcha