نشانه دیدار شب قدر از نظر آیت‌الله ملکی تبریزی
کد خبر: 3898458
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۶

نشانه دیدار شب قدر از نظر آیت‌الله ملکی تبریزی

از نظر آیت‌الله ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى، ديدار شب قدر عبارت است از‌ كشف فرود آمدن امر آسمانى به زمين در اين شب‌، آن گونه كه براى امام زمان(ع) آشكار مى‌شود‌.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در بخشی از کتاب «مراقبات ماه رمضان» به بررسی معنای شب قدر و عظمت آن پرداخته است. متن این بخش از کتاب در ادامه از نظر می‌گذرد؛

آيه شريفه «وَ مَآ أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ ؛ و تو چه دانى كه شب قدر چيست»، به روشنى بر اين نكته دلالت دارد كه دست يافتن به معناى حقيقى شب قدر، بسيار دشوار و فراتر از سطح ادراك توده‌هاى مردم است. روشن است كه وقتى مخاطب اين آيه‌ پيامبر(ص) باشد، پرسش موجود در آيه‌، نشان‌دهنده عظمت و ارج شب قدر است؛ چرا كه مفهوم شب قدر‌، هرگز بر شخصيّتى عظيم كه قرآن بر دل پاك او فرود آمده و جان او جايگاه شب قدر است‌ و فرشتگان الهى در آن شب براى سامان‌بخشى به امور جهان و تقدير هستى نزد او مى‌آيند، ‌ناشناخته نيست‌.

افزون بر اين‌، فراهم آمدن زمينه شناخت و شهود حقيقت شب قدر (هر چند اندك) براى شمارى از اهل سير و سلوك ـ كه با بهره‌گيرى از تعاليم اهل بيت(ع) در اين زمينه‌ به آن رسيده‌اند ـ گوياى اين حقيقت است. عالم ربّانى آیت‌الله ميرزا جواد آقا ملكى تبريزى در پاسخ اين سؤال كه: «معناى ديدار شب قدر و لذّت آن چيست؟»‌، مى‌گويد: ديدار شب قدر ، عبارت است از‌ كشف فرود آمدن امر آسمانى به زمين در اين شب‌، آن‌گونه كه براى امام زمان(ع) آشكار مى‌شود‌.

ديدن آن حقيقت و توفيق يافتن به اين ديدار و شهود‌، كارى بس عظيم و والاست‌، همان‌گونه كه امام صادق(ع) آن را چنين توصيف فرموده است: «إنَّ القَلبَ الَّذى يُعايِنُ ما يُنزَلُ فى لَيلَةِ القَدرِ لَعَظيمُ الشَّأنِ‌؛ دلى كه آنچه را در شب قدر فرود آورده مى‌شود‌‌، مى‌بيند‌، بسى والاست».

امّا اسلام‌، مردم را در همين سطح به خود وا نگذارده است و براى آنكه توده مردم نيز شناختى اجمالى از معناى شب قدر دريابند‌، روايات دينى ‌تصويرى از آن حقيقت را در ضمن بيان ويژگى‌ها و فضايل آن شب ارائه داده‌اند.

انتهای پیام
captcha