قرار گرفتن در لیست سیاه FATF هزینه‌بردار است
کد خبر: 3882205
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۴

قرار گرفتن در لیست سیاه FATF هزینه‌بردار است

عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF باعث می‌شود تا جریان صادرات و واردات کشور با مانع روبرو شده و درآمد کمتری وارد کشور شود، در نتیجه مردم خسارت‌های بیشتری خواهند پرداخت.

قرار گرفتن در لیست سیاه FATF هزینه‌های بیشتری به مردم تحمیل می‌کند

محمدعلی بصیری، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا اصفهان، با اشاره به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF، اظهار کرد: اگر ایران در این لیست قرار نمی‌گرفت به لحاظ رونق اقتصادی و تجارت بین‌الملل در وضعیت بهتری به سر می‌برد، چون کانال‌های رسمی بانکی با اطمینان بیشتری برای کشورهای عضو FATF مبادله تجاری انجام می‌دهند و فیلترها، کنترل‌ها و وسواس‌ها در مورد آنها کمتر می‌شود.

وی افزود: چون ایران در تحریم‌های حداکثری مالی و بانکی آمریکا قرار دارد، تقریباً تجارت آزاد به لحاظ جابجایی ارز ندارد تا دریچه‌ها را بیشتر ببندد، اما اگر کشور ما در لیست سیاه نباشد و بتواند علی‌رغم حساسیت‌های خود عضو این پیمان شود و خسارت‌های امنیتی که از آن هراس دارد، ایجاد نشود، وضعیت بهتری به وجود می‌آید.

عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان تصریح کرد: قرار گرفتن در لیست سیاه FATF باعث می‌شود تا صادرات ما با موانع بیشتری روبرو شود، ارز و درآمد کمتری به کشور وارد شده و جریان واردات نیز با توجه به موانع و فیلترهای موجود با قیمت‌های بیشتری شکل بگیرد و مردم متحمل خسارت‌ها و هزینه‌های مالی بیشتری شوند.

عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان در خصوص رفتار کشورهای عضو FATF بعد از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه، بیان کرد: هر کشوری ممکن است سازوکارهای کنترلی خاص خودش را داشته باشد، اما این موضوع باعث می‌شود اعتماد متقابلی که در بسیاری از حوزه‌های تجاری وجود دارد، در ارتباط با ایران وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: این امر باعث ایجاد کنترل‌ها یا تأخیرهایی شود، یا اینکه کشورها به دنبال واسطه‌هایی باشند تا اطمینان حاصل کنند که ایران پولشویی نکرده و پول‌هایش را برای تروریسم هزینه نمی‌کند. از طرف دیگر، ممکن است هزینه‌های بیشتری برای ایران ایجاد کنند، مثلاً زمان بیشتری که صرف ورود و خروج کالا از ایران شده و هزینه‌های بیشتری به تبع آن به وجود می‌آید و واسطه‌ها و کنترل‌هایی که در این مسیر شکل می‌گیرد. البته ممکن است کشورهایی که همچنان با ما رابطه دارند، این حساسیت‌ها را کمتر نشان دهند، اما عمده کشورهای عضو FATF در مورد ایران حساسیت نشان می‌دهند و هزینه‌هایی برای اقتصاد و توسعه در ایران ایجاد می‌شود.

انتهای پیام
captcha