ایران به دنبال جنگ نیست
کد خبر: 3870284
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۷

ایران به دنبال جنگ نیست

گروه سیاست و اقتصاد ـ عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان گفت: اگر اقدام سپاه در حمله به پایگاه نظامی آمریکا خسارات زیادی به بار آورده باشد، ممکن است این کشور وادار به واکنش شود، ولی اگر خسارت‌ها و تلفات را در حد معقول ارزیابی کند، غائله را خاتمه یافته قلمداد خواهد کرد.

نتیجه اقدام سپاه به ارزیابی آمریکا بستگی دارد

نوذر شفیعی، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به اقدام سپاه پاسداران در حمله به پایگاه نظامی آمریکا در عراق، اظهار کرد: هر عملی عکس‌العملی دارد، ولی این عکس‌العمل باید در زمان خودش و به اندازه باشد. عکس‌العملی که اتفاق افتاده، در زمان مناسبی بوده است، ولی اینکه آیا به اندازه خون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بوده یا نه، به ارزیابی تلفات و خسارات برجای مانده از این حمله بستگی دارد.

وی افزود: سردار سلیمانی روح یک ملت بود و با شهادت ایشان، به غرور یک ملت لطمه وارد شد. پاسخی که به ترور ایشان داده می‌شود، باید متناسب با تقاضای ملت ایران مبنی بر انتقام خون حاج قاسم سلیمانی باشد؛ لذا باید منتظر مانده و ببینیم خساراتی که این حملات به بار آورده، چقدر بوده است. اگر متناسب با ارزیابی جمهوری اسلامی ایران باشد، می‌توان گفت اقدام انتقام‌جویانه خوبی بوده است، ولی اگر کمتر از آن باشد، مردم انتظار دارند که این حملات به شکل‌های دیگر ادامه پیدا کند.

عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان اضافه کرد: این بدان معنا نیست که جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنگ است، ایران فقط به دنبال انتقام و تلافی بوده و معتقد است اگر چنین کاری را انجام ندهد، دشمن از این به بعد اقدامات بیشتری انجام خواهد داد. هر حمله‌ای که ایران باید انجام دهد، باید متناسب با اقدامی باشد که علیه کشور ما اتفاق افتاده است، یعنی متناسب با ارزش خون شهدایی باشد که در فرودگاه بغداد مورد هدف قرار گرفتند.

شفیعی در خصوص واکنش آمریکا به اقدام سپاه پاسداران، گفت: آمریکایی‌ها می‌توانند چند نکته را مدنظر داشته باشند؛ در حالت اول برداشت‌شان می‌تواند این باشد که با ترور سردار شهید قاسم سلیمانی اقدام ناشایستی انجام داده‌اند و به طور طبیعی باید انتظار واکنش در برابر این اقدام را می‌کشیدند و برای‌شان امری طبیعی بوده باشد که در قبال آن کنش، این واکنش از سوی ایران اتفاق افتاد. برداشت دیگر آنها می‌تواند این باشد که آنچه اتفاق افتاده، هزینه زیادی را به ایالات متحده آمریکا تحمیل نکرده است، بنابراین این کشور از انجام هر نوع واکنش دیگری در برابر این حملات پرهیز می‌کند.

وی ادامه داد: سناریوی سوم این است که چون آمریکایی‌ها گفته بودند به هر اقدام ایران در تلافی خون حاج قاسم سلیمانی، واکنش نشان خواهند داد، ممکن است این حملات را ضربه به اعتبار و پرستیژ آمریکا به عنوان یک ابرقدرت قلمداد کنند و عکس‌العمل‌های جدیدی نشان دهند. به نظر می‌آید ترامپ با اینکه خیلی تحت فشار است، ولی زیاد علاقه ندارد کاری را انجام دهد که باعث از دست دادن کنترلش شود و به جای اینکه ناجی او در بحث استیضاح و انتخابات باشد، دقیقا به بلای جانش تبدیل شود. از این منظر، شاید آمریکایی‌ها یا موضعی اتخاذ نکنند، یا واکنشی نشان ندهند و یا آن را به عنوان غائله‌ای خاتمه یافته قلمداد کنند.

عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا این کنش و واکنش می‌تواند آغازگر جنگی وسیع باشد، گفت: بستگی به ارزیابی آمریکایی‌ها دارد. عکس‌العملی که اتفاق افتاده است، اگر برای آنها اقدامی گسترده با خسارات زیاد باشد، ممکن است وادار به واکنش شوند؛ ولی اگر آن را در حد معقولی ارزیابی کنند، به نظر می‌رسد خود آمریکایی‌ها نیز تمایلی به ادامه جنگ نداشته باشند.

انتهای پیام
captcha