تعهد ایران به برجام در گرو بازگشت طرف‌های معاهده به وظایف خود
کد خبر: 3829244
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۱
مصطفی اویسی تصریح کرد:

تعهد ایران به برجام در گرو بازگشت طرف‌های معاهده به وظایف خود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس با بیان اینکه اگر کشورهای طرف برجام به انجام وظایف خود بازگردند، ما هم به توافق‌های صورت‌گرفته متعهد خواهیم بود، اظهار کرد: در غیر این صورت ما هر دو ماه یکبار تعهدات خود را کاهش خواهیم داد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از بخش دیپلماسی عمومی و رسانه سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلاروس، سفر هیئتی متشکل از تجار اتاق بازرگانی تهران به بلاروس از فردا آغاز خواهد شد.

این سفر که شامل برنامه‌های مختلفی از جمله برگزاری همایش مشترک، نشست مقامات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با مسئولان اتاق بازرگانی بلاروس، معرفی فرصت‌های تجاری بلاروس و ایران و همچنین ملاقات‌های دوجانبه تجار دو کشور است، ۴ روز به طول خواهد انجامید.

در همین خصوص، مصطفی اویسی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس در مصاحبه با اسپوتنیک اظهار کرد: ما رسماً اعلام کردیم که تعهدات خود را تحت برجام کاهش خواهیم داد. دو محدودیت اول که ما در تاریخ 8 مه به حالت تعلیق درآوردیم و در گام بعدی در 8 ژوئیه، ما بار دوم دور بعدی کاهش تعهدات خود را اعلام کردیم. اولاً، شروع به غنی‌سازی اورانیوم بیش از سطح 3.67% کردیم. در حال حاضر ما آن را در حدود سطح 4.5٪ غنی‌سازی می‌کنیم که به نیازهای سوخت ما پاسخ می‌دهد.

تعهد ایران به برجام در گرو بازگشت طرف‌های معاهده به وظایف خود

وی ادامه داد: ما توافقنامه هسته‌ای را نقض نکردیم و تمام اقدامات ما قانونی است، همان‌گونه که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید شده است. تلاش ایالات متحده برای تشکیل جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل در مورد این موضوع هیچ نتیجه‌ای در بر نداشت.

اویسی همچنین اظهار کرد:‌ تمام اقدامات ایران در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای است که تحت کنترل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز قرار دارد. سیاست ما صلح آمیز است و نباید باعث نگرانی سازمان های بین‌المللی شود. برعکس، آنها باید از سیاست کشورهایی که قبلا سلاح هسته‌ای را علیه مردم استفاده کرده‌اند و همه جهان را تحت سلطه خود بگیرند، هراس داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه رژیم آمریکا طی چند سال گذشته قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، گفت: این رژیم سیاسی از توافقنامه بین‌المللی برجام که از سوی قطعنامه شماره 2231 شورای امنیت حمایت شده است، بیرون آمد. علاوه بر آن، این رژیم سیاسی از توافقنامه اقلیمی پاریس، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد،NAFTA و شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شد. آنها چگونه جرئت می‌کنند بر افکار عمومی تأثیر بگذارند و بگویند که قوانین بین‌المللی را رعایت می‌کنند؟ در داخل خود آمریکا، جامعه رفتار رهبر خود را درک نمی‌کند. به تازگی، کنگره ایالات متحده قطعنامه‌ای تصویب کرد که اظهارات دونالد ترامپ را نژادپرستانه خواند.

تعهد ایران به برجام در گرو بازگشت طرف‌های معاهده به وظایف خود

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلاروس ادامه داد: سال گذشته، ایالات متحده از برجام خارج شد. این یعنی که آنها اولین ناقض برجام بوده‌اند. حالا آیا این طور باید باشد که در یک توافق چندجانبه، یک دولت موظف است به تعهدات خود پایبند باشد، اما بقیه نه؟ طبق پاراگراف 36 و 26 توافقات انجام شده در چهارچوب برجام، اگر یکی از طرفین موافقتنامه ببیند که طرفین دیگر معامله به وظایف خود پایبند نیستند، آنگاه طرف مذکور هم می‌تواند مسئولیت خود را کاهش دهد.

وی ادامه داد: اینکه آیا آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها از این کار خوششان می‌آید یا خیر، در هر صورت این استراتژی است که جمهوری اسلامی ایران به آن پایبند است. بنابراین، ظرف دو ماه آینده، هنگامی که زمان آن فرا برسد، ما بار دیگر تعهدات خود را تحت برجام کاهش خواهیم داد.

اویسی در پایان اظهار کرد: در صورتی که سایر کشورها به انجام وظایف خود بازگردند، ما هم به توافق‌های صورت گرفته متعهد خواهیم بود. در طول سال گذشته ما تمام تعهدات خود را بدون هیچ تخلفی انجام داده‌ایم. در غیر این صورت، همانطور که رهبر، رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و دبیر شورای امنیت ما این موضوع را بیان کردند، ما هر دو ماه یکبار تعهدات خود را کاهش خواهیم داد.

انتهای پیام

captcha