مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اقامه نماز جماعت حرم رضوی از سوی آیت‌الله جوادی‌آملی
کد خبر: 3828862
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۹

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ اقامه نماز جماعت حرم رضوی از سوی آیت‌الله جوادی‌آملی

گروه اندیشه ــ معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی از اقامه نماز جماعت در حرم مطهر رضوی به امامت مراجع عظام تقلید خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ اقامه نماز جماعت در آستان مقدس رضوی، از سوی آیت‌الله جوادی‌آملی و آیت‌الله سبحانی خبری است که امروز 30 تیرماه مورد توجه صفحات معارفی رسانه‌ها قرار گرفته است.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم تا ساعت ۱۴ امروز تعداد هفت خبر منتشر کرده است که عناوین آنها عبارت از «بررسی جلوه‌هایی از تابش نور اسلام به سرزمین ایران/ عدم حضور ائمه اطهار(ع) در فتح ایران»، «سنت معرفی کتاب در هیئت ادامه دارد»، «بایسته‌ها و الزامات حکمرانی براساس فقه»، «جشنواره سرود زهرایی برگزار می‌شود»، «ویژه‌برنامه حسینیه فاطمیون مشهد در ایام زیارت مخصوص»، «دستگاه‌های متولی حجاب و عفاف چه کردند که اعضای خانواده‌ها درباره حجاب اختلاف دارند؟» و «تلاوت سعید پرویزی در مسجدالحرام +فیلم» هستند.
خبر «بررسی جلوه‌هایی از تابش نور اسلام به سرزمین ایران/ عدم حضور ائمه اطهار علیهم‌السلام در فتح ایران»، مربوط به مصاحبه محمدحسین رجبی‌‌دوانی با تسنیم است که در بخش‌هایی از آن آمده است: حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) به چند دلیل در جنگ‌های زمان خلفا حضور نداشتند. دلیل اول اینکه ایشان خلفا را غاصب می‌دانستند و با عملکرد آنان با این شیوه و نبرد با ممالک دیگر موافق نبودند. دلیل دوم این است که با توجه به فرموده پیامبر اکرم(ص) امیرالمؤمنین(ع) همیشه امیر است. یعنی فرمانده است و مأمور و فرمان‌بر کسی جز پیامبر(ص) نبوده و نخواهد بود. بنابراین امیرالمؤمنین(ع) فقط تحت امر پیامبر(ص) به جنگ و جهاد می‌رفتند و آن حضرت بعد از ایشان تحت امر خلفای غاصب به جهاد نرفتند.
اما در ارتباط با فرزندان بزرگوارشان در برخی از نقل‌های منابع اهل تسنن داریم که امام حسن(ع) در فتوحات بخش‌هایی از ایران به خصوص فتح گرگان حضور داشته‌اند و این را دلیلی بر هماهنگی و همکاری اهل بیت(ع) با خلفای غاصب می‌دانند، ولی این موضوع را برخی از علمای شیعه رد می‌کنند. به این دلیل که گرگان و خراسان در زمان خلیفه سوم و به دست ولید بن عقبه، فرمانروای فاسق و فاسد کوفه تصرف شد. این موضوع به این معناست که امام حسن یا امام حسین(ع) تحت امر فردی فاسق و فاسد باشند. آن هم در جنگ‌هایی که جز به دست آوردن غنیمت هدف دیگری نداشتند. بنابراین این موضوع را شیعه رد می‌کند و غیر قابل قبول می‌داند. حق هم همین است که اهل بیت(ع) در چنین جنگ‌هایی که توسط فرمانروایان و فرماندهان فاسد و بدون انگیزه‌های دینی و فقط برای کشورگشایی و غارت ممالک مغلوب انجام می‌شد حضور پیدا نمی‌کردند.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس تا ساعت ۱۴ امروز چهار خبر را روی خروجی خود برده است و طبق روال روزانه در ابتدا ترتیل یک صفحه از قرآن منتشر شده است و تیتر دیگر اخبار عبارت از «اقامه نماز جماعت به امامت حضرات آیات سبحانی و جوادی آملی در حرم رضوی»، «۵ شرط آسان خدا برای بخشش همه گناهان حتی شرک» و «امام غایبی که فقط در فیسبوک جواب پیروانش را می‌دهد!+عکس» هستند.
در بخش‌هایی از خبر «اقامه نماز جماعت به امامت حضرات آیات سبحانی و جوادی آملی در حرم رضوی»، آمده است: حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: از ظهر امروز ۳۰ تیر تا ۸ مرداد نماز جماعت ظهر و عصر به امامت آیت‌الله جعفر سبحانی در رواق امام خمینی(ره) برپا می‌شود که زائران و مجاوران می‌توانند از فیض این فریضه نورانی بهره‌مند شوند.
وی ادامه داد: از امشب تا ۸ مرداد‌ماه نماز جماعت مغرب و عشاء در صحن جامع رضوی حرم مطهر نیز به امامت آیت‌الله جوادی آملی برپا می‌شود.
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی افزود: معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، ضمن هماهنگی با مراجع تقلید، امکان بهره‌مندی زائران حرم رضوی از نماز جماعت پرشکوه را در این بارگاه نورانی فراهم کرده است.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری ایسنا تا ساعت ۱۴ به انتشار پنج خبر پرداخته که عناوین آنها عبارت از «روزی که کافی با یک «جیب‌بر» همراه شد»، «دانشگاه‌ها باید گره از زندگی مردم باز کنند»، «چهل‌ودومین دوره مسابقات قرآن در خراسان جنوبی برگزار می‌شود»، ««تکوین نهاد مرجعیت تقلید شیعه» منتشر شد» و «جشن‌های دهه امامت و ولایت با حضور مردم و علمای اهل سنت استان گلستان برگزار می‌شود» هستند.
خبر «دانشگاه‌ها باید گره از زندگی مردم باز کنند»، مربوط به سخنان آیت‌الله سبحانی در دیدار با رییس و معاونین دانشگاه صنعتی قم است که در بخش‌هایی از آن آمده است: زندگی بشر را بر دو محور علم و ایمان دانست و عنوان کرد: علم موتوری است که جامعه را پیش می‌برد و ایمان جنبه رهبری دارد. دانشجو باید عالم باشد، اما علم به تنهایی کافی نیست و این تقوا است که علم را در مسیر درست حرکت می‌دهد و پیشرفت و شکوفایی را در جامعه ایجاد می کند. اگر عالم تقوا نداشته باشد، علم او به بیراهه می‌رود.
وی در خصوص ترویج دین در دانشگاه ها گفت: تبلیغ امور دینی و مذهبی برای قشر جوان باید به صورت غیر مستقیم صورت گیرد، تشویق نسل جوان به عفاف و حجاب کار بسیار ارزشمندی است، باید اثرات و برکات حجاب در جامعه را به جوانان نشان داد و باید آنها بدانند که غرب به زن چه نگاهی دارد و چرا خانواده در غرب به شدت در حال فروپاشی است.
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز تا ساعت ۱۴ امروز یک خبر را منتشر کرده است که تیتر آن عبارت از «یادِ مرگ مُرده است» است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت این خبرگزاری تا ساعت ۱۴ به انتشار سه خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «هیئتی که سیاسی نباشد، اصلا هیئت نیست/ مداحان و سخنرانان باید به فکر ارتقای هیئات باشند»، «نکات طلایی برای زندگی بهتر از منظر امام علی(ع)» و «چگونه با همسایه رفتار کنیم؟+فیلم» هستند.
خبر «هیئتی که سیاسی نباشد، اصلا هیئت نیست/ مداحان و سخنرانان باید به فکر ارتقای هیئات باشند»، مربوط به مصاحبه حمیدرضا مقدم فر، کارشناس مسائل سیاسی و فرهنگی با باشگاه خبرنگاران جوان است که در بخش‌هایی از آن آمده است حضور مباحث سیاسی در هیئت دو وجه دارد؛ یک وجه این است که اصلا هیئت ذاتا سیاسی نباشد؛ طبق این عقیده هیئت باید سکولار باشد و کاری به مسائل سیاسی و اجتماعی نداشته باشد؛ برنامه‌های مذهبی فقط به برگزاری سخنرانی، روضه خوانی، عزاداری یا جشن معطوف باشد. البته که این عقیده خیلی غلط است. چراکه هیئت برای امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) است. حرکت سید الشهدا(ع) در کربلا و به طور کل سیره تمامی ائمه معصومین(ع) صد در صد سیاسی بود.
مقدم فر ادامه داد: اباعبدالله الحسین(ع) با یزیدی مقابله می‌کرد که صاحب حکومت بود؛ صفر تا صد نهضت سید الشهدا(ع) سیاسی است، هر چند در عین حال یک حرکت فرهنگی و اعتقادی هم بود. امیر المومنین علی(ع) همین طور؛ جنگ‌ها و مبارزات مولای متقیان(ع) نشان از سیاسی بودن ایشان دارد. با این پیشینه‌ای که اسلام و مذهب تشیع دارد، اگر فعالان در هیئت بگویند، کاری به سیاست نداریم، خیلی خنده دار است. هیئتی که سیاسی نباشد، اصلا هیئت نیست. سخنرانی و عزاداری باید در جهت حرکت امام حسین(ع) باشد.
این کارشناس مسائل سیاسی به دیگر اصول هیئت‌ داری اشاره کرد و گفت: باید فعالیت‌های انگیزشی برای یک حرکت انقلابی در هیئت‌ها دیده شود. در حالی که مسائل فردی و عبادی باید در این مکان نورانی دیده شود، در عین حال باید به این موضوعات توجه شود. اما وجه دوم هیئت به این شکل است که بگوییم هیئت باید محتوایش تماما سیاسی باشد. لزومی ندارد که سخنران همه صحبت هایش سیاسی باشد؛ او باید اخلاق، اعتقادات و احکام را در خلال سخنرانیش بیان کند؛ در عین حال سیاست را هم بگوید. ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) در هیئات، در عین حال که مداحی اهل بیت(ع) می‌کنند، سعی کنند در اشعار به مسائل روز اجتماعی، سیاسی و دشمن شناسی توجه کنند؛ اما اینکه همه مداحی شان سیاسی باشد، آن هم مورد انتظار نیست. باید این دو وجه را به درستی شناخته و اصول را رعایت کرد.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر تا این ساعت به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آنها عبارت از «نوآوری‌های روش شناسی جامع در تحلیل وجوه و نظایر در قرآن تبیین شد» و «شماره ۹۰ فصلنامه علمی ـ پژوهشی پژوهش‌های قرآنی منتشر شد» هستند.
خبر «نوآوری‌های روش شناسی جامع در تحلیل وجوه و نظایر در قرآن تبیین شد» مربوط به پیش اجلاسیه کرسی تخصصی روش شناسی وجوه و نظایر در قرآن است. حجت الاسلام عیسی زاده مدیر جلسه در گزارش مختصری اظهار کرد: استاد عباس کوثری به عنوان ارائه کننده طرح، در ابتدا به تبیین طرح با عنوان روش شناسی جامع در تحلیل وجوه و نظایر در قرآن پرداختند ودر بیان مساله اصلی در این طرح فرمودند: برای کشف معانی دقیق تر وجوه و نظایر قرآن از روش های نو همانند، تحلیل وریشه یابی لغات، استفاده ازآیات مشابه، استفاده از روایات مرتبط، استفاده از قاعده سیاق، توجه به تفسیر مقارن از شیعه واهل سنّت وتوجه به مبانی کلامی شیعه استفاده شده است.
ایبنا
صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران نیز تا این ساعت به انتشار دو خبر پرداخته که تیتر آن عبارت از «کتاب «نظریه اسلامی رشد انسان» رونمایی می‌شود» و «اهدای کتاب در استان‌های با اکثریت اهل سنت نیازمند دقت بیشتری است» هستند.
میزان
«اقامه نماز جماعت به امامت آیت‌الله جوادی آملی در حرم مطهر رضوی» نیز عنوان تنها خبری است که در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان منتشر شده است.
انتهای پیام

captcha