راه نجات بشر؛ بازگشت به معنویت و اخلاق وحیانی/ کرامت؛ شعار گفتمان قرآنی
کد خبر: 3827573
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
حجت‌الاسلام والمسلمین قمی تبیین کرد؛

راه نجات بشر؛ بازگشت به معنویت و اخلاق وحیانی/ کرامت؛ شعار گفتمان قرآنی

گروه جامعه ــ معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه تنها راه خروج از مشکلات بشر امروزی بازگشت به معنویت، دین و اخلاق وحیانی است، اظهار کرد: قرآن بیشترین وصفی که از خود دارد کریم بودن است. باید بدانیم که هر چه کرامت انسان را تبلیغ و ترویج کنیم، به آموزه‌های قرآنی نزدیک‌تر می‌شویم.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ دومین روز از اولین نشست تبیین و ایده‌پردازی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ویژه فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی اهل سنت کشور امروز، ۲۵ تیرماه، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله صفایی بوشهری، امام جمعه بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم لطفیان، دبیر شورای نمایندگان ولی‌فقیه در مناطق قومی و حسن رحیم‌‍پور ازغدی ‍‍‍و جمعی از نخبگان و فرهیختگان حوزوی در دبیرخانه شورای نمایندگان ولی‌فقیه در مناطق قومی برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، در این نشست با اشاره به جایگاه اخلاق و معنویت در سبک زندگی اسلامی و طرح سه سؤال و پاسخ به آن‌ها اظهار کرد: اولین سؤال این است که چرا امروز بشر گرایش به معنویت را بیشتر نشان می‎دهد؟ سؤال بعدی این است که نقش کرامت انسان در دعوت به دین اسلام چیست؟ جایگاه عدالت در آموزه‎های دینی و تبلیغ امروز هم عنوان سؤال دیگری است که مطرح می‌شود؟

وی افزود: برای پاسخ به سؤال اول ابتدا باید تعریفی از معنویت داشته باشیم. اصولاً تعریفی که از معنویت می‎شود به این معناست که ما باور داشته باشیم، جهان دو چهره مادی و فرامادی دارد. معنویت به تعبیر قرآن یعنی جهان محسوس و نامحسوس و باور به اینکه جهان نامحسوس بسی وسیع‌تر از جهان محسوس است. همچنین باور به اینکه انسان دو بخش و چهره یعنی یک چهره مادی و یک چهره معنوی دارد و بخش ملکوتی انسان به جهان غیب کل هستی مرتبط می‌شود و انسان توانایی این را دارد که خود را تکامل بخشد و با جهان غیب خود را نجات دهد.
 
مردمان مضطرب 
عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه با بیان اینکه زندگی بشر امروز با چندین مشکل مواجه است، ادامه داد: یکی از مسائل و مشکلات امروز بشر، اضطراب است؛ به‌گونه‌ای که یونسکو اعلام کرده است در سال ۲۰۲۰ دومین بیماری فراگیر جهان، اضطراب خواهد بود و این یعنی بشر نتوانسته شادی صحیح و اثرگذار را به ارمغان بیاورد و انسان را آرام کند، چرا که فعالیت انجام شده با فطرت انسان ناسازگار بوده است. این فعالیت‌ها ناشی از مصرف مواد مخدر، افزایش خانواده‌های بی‌سرپرست، افزایش هم‌جنس‌گرایی و ناشی از قطع رحم و از بی‌هدفی و ده‌ها عامل دیگر است. جالب اینجاست که اضطراب طبق آمار اعلام‌شده در کشور‌های پیشرفته از نظر اقتصادی، بیشتر است. در آمریکا 40 درصد از افراد بالای ۱۸ سال، دچار اضطراب هستند و این مسئله آن قدر رواج پیدا کرده که برای درمان آن‌ها به معنویت روی آورده و مطب‌های معنوی راه‌اندازی کرده‌اند. این مطب‌ها را یک فیلسوف و یا فردی معنوی اداره می‌کند.
 
تنهایی؛ مشکل دوم بشریت
معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: مشکل دومی که بشریت با آن دست و پنجه نرم می‌کند احساس تنهایی است. آمار‌ها نشان می‌دهد که ۸۷ درصد مردم بزرگترین مشکل خود را تنهایی اعلام کرده‌اند. کارشناسان عرصه تبلیغات بررسی کرده‌اند که اثرگذارترین شعار تبلیغاتی بر روی فرار از تنهایی است و این موضوع بیشترین توفیق را برای صنایع در امر تبلیغ داشته‌ است. ما چهار معنای تنهایی داریم که یک معنای آن فیزیکی است. نوع دوم تنهایی در بینش فرد است، یعنی من در علم و آگاهی دیگران تنها هستم. با این معنی سؤال اینجاست که آیا ما در زندگی تنها هستیم؟ پاسخ آن هم این است که بله تنها هستیم. نکته جالب اینجاست که هرچه شخصیت انسان فرهیخته‌تر باشد، تنها‌تر است. برای مثال حضرت علی(ع) در دوران خودشان بسیار تنها بودند و دلیل این تنهایی نیز جهل مردم بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در ادامه با بیان اینکه معانی بعدی تنهایی، تنها بودن در قدرت است، اظهار کرد: این یعنی اگر مردم مشکلات من را هم بشناسند، توانایی حل آن را به خاطر عجز ندارند. معنای عمیق‌تر تنهایی این است که اگر مردم قدرت کمک کردن به من را هم داشته باشند، به خاطر من کمک نمی‌کنند و تنها به خاطر خودشان این کمک را انجام خواهند داد. این موضوع هم ناشی از نقص مردم است. پس ما با این سه معنی بسیار تنها هستیم. با وجود این سؤال اینجاست که آیا راهی برای خروج از تنهایی وجود دارد؟ پاسخ آن این است که باید موجودی را پیدا کنیم که علم مطلق، قدرت مطلق و کمال مطلق باشد. اگر چنین موجودی را پیدا کردید که این سه مورد را داشته باشد، شما دیگر تنها نیستید و این جز در خدای متعال وجود ندارد؛ این همان معنی «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» است. پس باید بدانیم تنها کسی که ما را به خاطر خودمان دوست دارد، خدای متعال ست.
 
انسان و مواجهه با پوچی و احساس ناامنی 
وی در ادامه افزود: ویژگی دیگر انسان امروز، پوچی است. نیچه می‌گوید پوچی و نیهیلیسم بزرگترین درد بشریت در قرن حاضر است. آخرین ویژگی بشر جهان امروز هم احساس ناامنی است. این احساس ناامنی در مسائل مختلف زندگی بشر وجود دارد. این ویژگی‌های بشر امروز است که تنها راه برای خروج از آن‌ها معنویت، دین و بازگشت به اخلاق وحیانی است. امروز این گرایش در بشر به وجود آمده و تنها راهی که زندگی آن‌ها را نجات می‌دهد همین است. یونسکو اعلام کرده که تربیت معنوی هم از سال ۲۰۰۰ در کنار سه رکن تربیت عاطفی، جسمی و عقلانی قرار داده شده است.

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین جایگاه کرامت در آموزه‌های دینی و تعالیم اسلامی پرداخت و اظهار کرد: در قرن گذشته میلادی اردوگاهی در غرب داشتیم که شعار آن آزادی و در شرق هم اردوگاهی داشتیم که شعار عدالت بود. اما در دهه‌های آخر قرن بیستم یک گفتمان دیگر فراتر از این دو گفتمان به وجود آمد که گفتمان قرآنی بود و شعار آن کرامت بود. قرآن بیشترین وصفی که از خود دارد، کریم بودن است. خدا، جبرئیل، پیامبر(ص) و سراسر آموزه‌های دینی ما بحث کرامت است. ما دو نگاه به انسان داریم؛ یک نگاه حیوانی به انسان به عنوان حیوان ناطق و متفکر؛ اما قرآن می‌گوید انسان این گونه نیست، چراکه انسان تافته جدا بافته است و ربطی به موجودات دیگر ندارد. انسان موجودی است که خدا می‌فرماید خلیفه من بر روی زمین است. موجودی است که خدای متعال او را کرامت بیش از حد داد و به صورت کلی او را متفاوت از دیگر موجودات قرار داد. عزت برای هدایت است و خدای متعال این عزت را به بنده‌اش داده که این همان کرامت انسان است، اما متأسفانه این کرامت امروز در جهان بشریت جایش را از دست داده است.
 
حسادت را جایگزین غیرت و حیا را کم‌رویی تعریف کردند
حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در ادامه به مسئله کرامت زن اشاره کرد و گفت: کرامت زن یکی از موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب بار‌ها تأکید کرده‌اند که باید به اصل خود بازگردد و متأسفانه امروز بسیار لگدکوب شده است. در غرب و جاهلیت مدرن، حسادت را جایگزین غیرت و حیا را به کم‌رویی تعریف کردند، اما باید بدانیم که ما هر مقدار کرامت انسان را تبلیغ و ترویج کنیم به آموزه‌های قرآنی نزدیک‌تر شده‌ایم.

وی بیان کرد: سؤال آخر این است که عدالت و عدالت‌طلبی چه نقشی در دعوت به اسلام دارد؟ همه ما می‌دانیم که عدالت یکی از اهداف مهم انبیاست و از حضرت آدم تا خاتم شعارشان عدالت بوده است. امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که مملو از بی‌عدالتی است و از این جهت چهره بسیار زشتی دارد. متأسفانه امروز از جهت عدالت اقتصادی و رسانه‌ای و همچنین عدالت سیاسی، فرهنگی و جنسیتی وضع بدی داریم. امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که روزانه ۱۹ هزار کودک از فقر مطلق می‌میرند. در جهانی زندگی می‌کنیم که حدود 20 میلیون آدم در فقر مطلق هستند و امکان مرگشان وجود دارد. لذا علمای دین باید پرچم عدالت را بالا ببرند و در خدمت به دین قدم بردارند؛ و نگاه کلان بین‌المللی داشته باشند.

وی در پایان با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم چند نکته فرمودند که بسیار مهم و حائز اهمیت است، افزود: اولین مورد برنامه‌ریزی دقیق در هر کاری است. نکته بعدی توجه ویژه به جوانان و خدمت و جذب آنهاست. ایشان پنج مسئله را در این مورد بیان فرمودند که شامل عدالت، گفتمان‌سازی، ترویج گفتمان معنویت، گفتمان عرفان و بحث اخلاق است. بحث عرفان امروز جاذبه‌های فراوانی دارد که باید شریعت‌پذیر و عقل‌پذیر و عرفانی باشد که ما را دعوت به مسئولیت می‌کند. با این نگاه ما بحثی جدی در مورد عرفان باید داشته باشیم. این پنج نکته را مقام معظم رهبری برای جذب به اسلام فرموده‌اند و باید سخنرانی‌ها و خطبه‌هایمان را براساس این مطالب تنظیم کنیم و در مساجد این موارد را تبلیغ و ترویج کنیم. با این نگاه دیگر جایی برای تبلیغات داعشی و مانند آن نخواهیم گذاشت. رهبر معظم انقلاب توجه به گفتمان عدالت دارند و باید کاری کنیم که گفتمان عدالت و کرامت و سایر موارد دیگر جهانی و بین‌المللی شود.
 
به گزارش ایکنا؛ در این نشست که بیش از ۶۰ نفر از فرهیختگان اهل سنت در آن حضور دارند به طرح مباحثی نظیر تبیین کلی بیانیه گام دوم انقلاب، تبیین محور علم، پژوهش و اقتصاد، محور اخلاق، معنویت و سبک زندگی اسلامی، محور عزت ملی و روابط خارجی و دکترین مقاومت امام خمینی(ره) پرداخته می‌شود.
 
انتهای پیام
captcha