نویسندگان از گرانی کتاب منتفع نمی‌شوند
کد خبر: 3827533
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷

نویسندگان از گرانی کتاب منتفع نمی‌شوند

گروه ادب ــ نویسنده رمان «خلوت مدیر» گفت: گرانی‌ها باعث شده نویسنده غیر از پرداختن به نویسندگی، به فعالیت‌های اقتصادی نیز بپردازد؛ از این رو نیروی ‌آنها تحلیل می‌رود و به تدریج انگیزه خود را از دست می‌دهند.

نویسنده از گرانی کتاب منتفع نمی‌شود/ فعالیت‌های اقتصادی اجتناب‌ناپذیر شده استعلی‌اکبر والایی، نویسنده ادبیات انقلاب، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره گرانی کاغذ و هزینه‌های نشر و تأثیر آن بر اهالی قلم گفت: وضعیت بازار نشر خواه ناخواه در انگیزه نویسندگان اثرگذار است، زیرا سرمایه نویسنده کتاب است و وقتی آثار یک نویسنده تجدید چاپ نمی‌شود، قطعاً فعالیت‌های او را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سبب می‌شود امید و انگیزه فعالیت در او کمرنگ شود. 

وی افزود: اغلب ناشران کتاب‌هایی را که فقط یک بار چاپ می‌شود می‌پذیرند و آن اثر دیگر به تجدید چاپ نمی‌رسد و تیراژ کتاب هم بسیار اندک است و همین امر در انگیزه نویسنده اثرگذار است. البته ناشران خصوصی انگیزه بیشتری برای چاپ کتاب دارند، اما متأسفانه ناشران دولتی چندان انگیزه‌ای برای چاپ آثار ندارند و بیشتر به دنبال این هستند که تعداد عناوین چاپی آن‌ها بیشتر و گزارش کاری و آماری‌شان پربارتر باشد.

والایی در پاسخ به اینکه با گرانی کاغذ، نویسنده چقدر از این افزایش قیمت منتفع می‌شود، بیان کرد: متأسفانه نویسنده از این افزایش قیمت منتفع نمی‌شود و حتی تأثیر معکوس هم دارد و گرانی بهانه‌ای است که دیگر مخاطبان کتاب نخرند. بنابراین افزایش قیمت کتاب به هیچ وجه به نفع نویسنده نیست. بخش زیادی از جامعه کتابخوان قیمت برایشان اهمیت ویژه‌ای دارد و به خصوص در حوزه کتاب کودک و نوجوان باید حمایت و بررسی‌های کافی انجام شود. 

نویسنده رمان «خلوت مدیر» در ادامه با انتقاد از عدم حمایت دولت از نویسندگان گفت: متأسفانه از نیروی انسانی بهره‌وری نمی‌کنیم و انگیزه و انرژی نویسندگان را هدر می‌دهیم، زیرا فعالیت‌های جانبی برای تأمین معیشت، آن‌ها را از هدف اصلی‌شان دور می‌کند و آن‌ها مجبورند پیشه دیگری را برای خود برگزینند. این امر باعث می‌شود که نیروی نویسندگان در مسیر و کانال خود جریان نیابد و انرژی نویسنده به هدر رود.

وی ادامه داد: امورات اهالی قلم صرفاً با نوشتن سامان نمی‌گیرد و نیازمند آن هستیم تا در کنار تولید اثر برای گذران زندگی حتماً به فعالیت‌های اقتصادی بپردازیم و اگر دولت از اهالی فرهنگ حمایت کند و مانند بسیاری کشورها مزایایی همچون حقوق برای آن‌ها در نظر بگیرد، این قشر می‌تواند بدون دغدغه و آرامش خاطر به نوشتن بپردازد. 

والایی تصریح کرد: اکنون نویسندگانی که به مرحله بلوغ برای نگارش یک اثر رسیده‌اند، فعالیت چندان گسترده‌ای ندارند و کسی هم به این موضوع توجهی نمی‌کند و وضعیت رو به‌روز بدتر می‌شود و تأثیر فراوانی بر انگیزه نویسندگان دارد و همین باعث شده آثار قابل اعتنا و فاخر کمتر تولید شود.

وی در پایان یادآور شد: نویسنده به عنوان رکن شکل‌گیری یک اثر باید مورد حمایت قرار گیرد و جایگاهش در کشور مشخص باشد. اکنون جایگاه بسیاری از هنرمندان به مراتب بهتر از نویسندگان است و رسانه ملی زمینه ارائه اثر را برای آن‌ها ایجاد می‌کند، در حالی که اهالی قلم در این شرایط کاملاً مظلوم واقع شده‌اند. 

انتهای پیام

captcha