هفت هزار‌ نفر در شبکه نظارتی انتخابات استان مرکزی فعالیت می‌کنند
کد خبر: 3827346
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
حجت‌الاسلام مبارک‌آبادی:

هفت هزار‌ نفر در شبکه نظارتی انتخابات استان مرکزی فعالیت می‌کنند

گروه سیاست و اقتصاد ــ رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی در خصوص وظایف دفاتر استانی شورای نگهبان گفت: نظارت بر برگزاری انتخابات از وظایف مهم و اصلی دفاتر استانی است، در مجموعه استان بیش از ۷ هزار ناظر فعالیت دارند که همه از جنس خود مردم از اقشار مختلف دانشجو، حوزویان و چهره‌های تأثیرگذار و ... هستند.

هفت هزار‌نفر در شبکه نظارتی انتخابات استان مرکزی فعالیت می‌کنند

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام امیدرضا مبارک‌آبادی، رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی امروز، 24 تیر‌ماه در آستانه سالروز تشکیل شورای نگهبان در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات این مرکز با اشاره به اینکه شورای نگهبان در 26 تیر‌ماه سال 59 به فرمان امام راحل با انتخاب 6 نفر فقیه از سوی مجلس شورای اسلامی کار خود را آغاز کرد، اظهار کرد: پس از آن امام(ره) فقهای شورای نگهبان را معرفی کردند، شورای نگهبان عنوانی است که این مجموعه در نظام مقدس جمهوری اسلامی داراست و در کشورهای دیگر دارای عناوین دیگری همچون دادگاه قانون اساسی و شورای قانون اساسی است که اقدامات مربوط به نظارت را انجام می‌دهند.

وی اهم کار شورای نگهبان را نظارت بیان کرد و افزود: اولین دبیر موقت شورای نگهبان مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی بود و آیت‌الله صافی گلپایگانی 9 سال، مرحوم آیت‌الله محمدی گیلانی 4 سال از دیگر دبیران شورای نگهبان هستند، از سال 71 تاکنون نیز آیت‌الله جنتی سکان‌دار این مجموعه هستند.

حجت‌الاسلام مبارک‌آبادی ولایتمداری و ثبات قدم در این راه را مهم برشمرد و به آیه «إِنَّ الَّذينَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَيهِمُ المَلائِكَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا» اشاره کرد و گفت: نظارت بر قانون‌گذاری یکی از وظایف شورای نگهبان است، این شورا مصوبات مجلس در قالب‌های مختلف را با احکام اسلامی و قوانین شرعی تطبیق می‌دهد.

وی ترکیب شورای نگهبان را 6 نفر فقیه با نظر مقام معظم رهبری و 6 نفر حقوقدان با نظر رئیس قوه قضائیه و تأیید مجلس شورای اسلامی اعلام و تصریح کرد: تفسیر قانون اساسی و نظارت بر برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری و خبرگان رهبری از دیگر وظایف شورای نگهبان به‌شمار می‌آید. توقع ما این است که اصحاب رسانه موارد را تبیین کرده که نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستاها برعهده شورای نگهبان نیست. شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری، شرکت در شورای بازنگری قانون اساسی و عضویت در تشخیص مصلحت نظام از دیگر وظایف است.

این مقام مسئول در خصوص وظایف دفاتر استانی هم ابراز کرد: نظارت بر برگزاری انتخابات از وظایف مهم و اصلی دفاتر استانی است، دفاتر استانی کار خود را با ساز و کار قوی انجام می‌دهند، در این مجموعه بیش از 7 هزار ناظر در استان فعالیت دارند که همه از جنس خود مردم در اقشار مختلف دانشجو، حوزویان و چهره‌های تأثیرگذار و ... هستند که برای ناظران آموزش‌های متفاوتی گذارده می‌شود.

حجت‌الاسلام مبارک‌آبادی اظهار کرد: پالایش شبکه نظارت یکی از برنامه‌های در دستور کار است که ارزیابی و دنبال می‌شود تا در صورت بروز هرگونه خطا، متخلف را بدون هیچ تعارفی از شبکه حذف می‌کنیم، شبکه نظارت شبکه امین نظام و مردم است. چینش و تشکیل هیئت‌های نظارت از دیگر مسئولیت‌های دفاتر استانی است، گزینه‌های انتخابی باید معتمد، نفوذناپذیر، عدم جانب‌داری از گروهی خاص، آشنایی نسبت به گروه‌های مختلف را داشته باشند.

وی بر لزوم انتخابات سالم و پرشور در کشور تأکید کرد و افزود: در بحث تبیین امروز نه تنها خیلی از مردم بلکه برخی از مسئولان از وظایف شورای نگهبان اطلاع کافی ندارند، هیئت نظارت پرونده‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند، نظارت شورای نگهبان نظارت استصوابی است، براساس اصل 99 قانون اساسی نظارت بر انتخابات برعهده شورای نگهبان است و این نظارت‌ها در قالب استصوابی انجام می‌شود. این نظارت مبتنی بر این است که ناظر در همه موارد بدون اینکه دخالتی داشته باشد در کنار مجری در همه مراحل حضور دارد تاجایی که کار 100 درصد درست و بی‌نقص انجام شود، در واقع اقدامات مجری با تصویب و تأیید ناظر انجام می‌شود بدون اینکه ناظر اقدام‌کننده یا پیشنهاد‌دهنده باشد.

حجت‌الاسلام مبارک‌آبادی به فرمایش امام راحل در خصوص شورای نگهبان که فرمودند، «من با نهاد شورای نگهبان 100 درصد موافق هستم، عقیده من بر این است که باید قوی و همیشگی باشد» و همچنین رهبری که فرمودند؛ شورای نگهبان یک صافی است برای آنکه نگذارد ناخالصی وارد ارکان نظام شود و این چیزی نیست که هیچ منطقی بتواند آن را کنار بگذارد»، تصریح کرد: براساس قانون ناظران و مجموعه عظیم شورای نگهبان باید بر اصول سه گانه قانون، اخلاق و شرع حرکت کرده و تأیید و رد ما همه براساس قانون است.

وی با بیان اینکه کار شورای نگهبان حزبی و گروهی نبوده و این نهاد شخصی و سلیقه‌ای عمل نمی‌کند، اظهار کرد: ملاک ما نص صریح قانون است و رعایت اخلاق بر همگان واجب است، شبکه نطارت، شبکه مجری ستاد انتخابات اخلاق را رعایت کنند تا نامزدان و طرفداران آنان نیز اخلاق را رعایت کنند؛ چراکه اگر اخلاق در جامعه‌ای حاکم شد خیلی از مشکلات رفع می‌شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب تحقق گام دوم را بسیار مهم توصیف کرده و یکی از راه‌های رسیدن به مفاد گام دوم را رعایت اخلاق عنوان فرمودند. ایشان اعتقاد دارند معنویت و اخلاق جهت‌دهنده همه حرکت‌ها و نیاز اصلی جامعه است؛ ازاین‌رو باید به فرمایشات آن حضرت در گام دوم توجه شود، اگر مسئولان اخلاق را رعایت کنند قطعاً مردم بهتر رعایت می‌کنند.

حجت‌الاسلام مبارک‌آبادی همچنین به آیه 58 سوره «نساء» استناد کرد و گفت: این خدمت امانت بوده وباید به اهلش سپرده شود، در سایه همدلی و همکاری با ستاد انتخابات و ستاد پیشگیری از تخلفات خدمات را انجام دهیم. در انتخابات گروه‌هایی در قالب مجری، ناظر و همکار تعریف می‌شوند؛ هیئات اجرایی باید از معتمدان در اقشار مختلف جامعه باشد.

وی در پاسخ به سؤال انتخابات قبل استان و بروز تخلفات در برگزاری انتخابات مجلس هم اظهار کرد: برخی از موضوعات مشاهده شده گزارش شد اما نتایج مشاهده نشد، کمیته ستاد پیشگیری از تخلفات باید بهتر فعال شود.

رئیس دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان مرکزی در پایان اضافه کرد: مطابق با ماده 17 و 67 قوه قضائیه ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی در حوزه رسیدگی به تخلفات فعالیت دارند، در این عرصه با هیچ کس تعارف نداریم و هیچ حزب و گروهی برای ما معنا و مفهومی ندارد. مجموعه شورای نگهبان مستقل بوده و هیچ توصیه‌ای از سوی افراد پذیرفته نیست. ما بر اساس ادله و مدرک باید احراز عرفی داشته باشیم و در برابر این احراز باید پاسخگو باشیم. مردم همیشه پای آرمان‌ها بودند و می‌دانند شورای نگهبان ناظر امین است.

انتهای پیام

captcha