آموزه‌های رضوی ضامن کرامت و عزت جامعه است
کد خبر: 3827124
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۸
حجت‌الاسلام شریعتی‌تبار:

آموزه‌های رضوی ضامن کرامت و عزت جامعه است

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت مدیره بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: باید جامعه را با آموزه‌های کرامت‌بخش رضوی آشنا و تجهیز کنیم، زیرا با وجود سلطه‌گرانی که می‌خواهند عزت و کرامت جامعه را مخدوش کنند، این اهمیت دوچندان می‌شود.

آموزه‌های رضوی ضامن کرامت و عزت جامعه استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شریعتی‌تبار، عضو هیئت مدیره بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و عضو گروه فقه این بنیاد امروز 23 تیرماه در سومین همایش «سیره امام رضا(ع)؛ آموزه‌ها و کارکردها» که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی در قم برگزار شد، با اشاره به روایت معروف امام رضا(ع) مبنی بر اینکه «رحم الله من احیا امرنا ...؛ خداوند رحمت کند کسی که امر ما را احیاء کند و احیای امر یعنی شناختن علوم ما و تبلیغ آن برای مردم»، گفت: این روایت از اباصلت هروی از امام رضا(ع) نقل شده است؛ اباصلت از امام سؤال کرد که چگونه می‌توان امر شما را احیا کرد و امام فرمودند که علوم ما را یاد بگیرد و به دیگران بیاموزد.

وی اظهار کرد: امام رضا(ع) در این روایت، حجت را بر شاگردان مکتب خود تمام کرده و فرموده است که اگر بشریت و نه فقط شیعیان به مقتضای عقل و فطرتشان با زیبایی کلام اهل بیت(ع) آشنا شوند، حتماً از ما تبعیت خواهند کرد؛ این یک حقیقت و اتمام حجت برای پیروان مکتب آن امام است و تکلیف ما را روشن و مشخص بیان فرموده است و امروز ما وظیفه داریم که در این مسیر گام برداریم.

شریعتی‌تبار با بیان اینکه کرامت واقعی در گرو تعلم و تعلیم علوم و معارف رضوی است، بیان کرد: علم مفید و نافع در اختیار این خانواده است. در روایت فرمودند که اگر به شرق و غرب عالم بروید، دانش مفید و سودمند برای بشریت نمی‌یابید، مگر چیزی که از این سرچشمه زلال معارف ما اهل بیت به عنوان معادن علم و حکمت الهی صادر شود.

عضو هیئت مدیره بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی افزود: عادت این خاندان احسان و سجیت آنان کرم همراه با حفظ شأن و کرامت انسان‌ها است؛ در روایت آمده است که وقتی کسی مهمان امام شد و پاسی از شب گذشت و چراغ دچار مشکل شد و مهمان برای رفع مشکل اقدام کرد، امام مانع شدند و فرمودند ما خانواده‌ای هستیم که مهمان را به خدمت نمی‌گیریم.

شریعتی‌تبار با بیان اینکه کرامت حقیقی علم و معارف واقعی است که از این خاندان گرفته شود، اظهار کرد: ملتی که علم ندارد، نمی‌تواند زمینه کرامت خود را فراهم کند. بنابراین ما باید در این زمینه تلاش کنیم؛ ما در زیارات می‌خوانیم و از خدا می‌خواهیم به ما توفیق دهد که حامل علوم اهل بیت(ع) باشیم، لذا شایسته است که در همه ایام جامعه خودمان را با آموزه‌های کرامت‌بخش رضوی آشنا و تجهیز کنیم، آن هم در این دنیایی که سلطه‌گران زیادی وجود دارند و می‌خواهند عزت و کرامت جامعه را مخدوش کنند.

وی تأکید کرد: ما در پرتو سنت و سیره رضوی و ولایتمداری می‌توانیم سبک زندگی معاصر را تغییر داده و در برابر مستکبرینی که دنبال ضربه‌زدن به کرامت ما هستند، پاسداری و دفاع کنیم.

شریعتی‌تبار با بیان اینکه بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در سال 63 به همت آیت‌الله طبسی تأسیس شد، افزود: هدف از تأسیس این بود تا شخصیت‌های علمی و حوزوی در معارف قرانی و اهل بیت و به خصوص فرهنگ رضوی تحقیق و پژوهش کنند و در راستای رفع نیازهای فرهنگی آستان قدس تحقیق و براساس اولویت‌ها فعالیت کنند.

وی افزود: اینکه ما در مورد میراث فقهی، حکمی یا مدیریتی امام سخن می‌گوییم به معنای این نیست که سایر ائمه این مطالب و حقائق را نداشته‌اند، بلکه ائمه براساس اصول مسلم کلامی و عقلی، طینت واحده دارند و واجد همه کمالات و صفات از علم و عبادت و فقه و ... هستند، گرچه اقتضائات هر دوره، زمینه متفاوتی برای بروز برخی وجوه ایجاد کرده است.

شریعتی‌تبار تصریح کرد: ما معتقدیم که یکی از فلسفه‌ها و ضرورت وجودی امام تبیین فقه است؛ خداوند بنابر مصالح و به مقتضای لطف و رحمت واسعه خود احکامی واقعی فرموده است که باید بعد از پیامبر از یک مرجع صحیح و معصومانه به دست جامعه برسد که همان امامت است.

وی افزود: امام رضا(ع) در عرصه فقهی سه اقدام داشته‌اند؛ ابتدا تبیین احکام، دوم مقابله با روش‌های غلط در استنباط احکام مثل روش قیاس و سوم ارائه متد صحیح استنباط.

شریعتی‌تبار ادامه داد: در احادیث امام رضا(ع) همچنین به علل و فلسفه احکام به مقدار زیادی پرداخته شده است؛ یعنی با وجود اینکه ما قائل به این هستیم که احکام الهیه مطابق با مصالح قانونگذاری شده و تعبدی است، ولی در عین حال ائمه در موارد زیادی فلسفه آن را هم بیان کرده‌اند.

وی افزود: در حوزه مسائل فقهی و کلامی و اندیشه‌ای، قرآن مطلبی نفرموده است که مردم را به چیزی بدون دلیل دعوت کرده باشد. حتی در مسائل فقهی فرعی نیز وقتی نماز و حج و روزه را دستور فرمود، فلسفه آن را هم تبیین فرموده است، ولی جمع میان این دو برای اینکه دچار قیاس نشویم، بسیار مهم است.

انتهای پیام

captcha