راهکار‌های توسعه انفاق در جامعه با تأسی از قرآن
کد خبر: 3826668
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۵

راهکار‌های توسعه انفاق در جامعه با تأسی از قرآن

گروه دانشگاه ــ برگزیده هجدهمین جشنواره پایان‌نامه‌های برتر قرآنی با بیان اینکه تشویق، تنذیر و اسوه‌سازی از راهکار‌های انگیزشی توسعه انفاق در جامعه است، گفت: انفاق، منحصر به جنبه‌های مادی و اقتصادی نیست، بلکه جنبه‌های اخلاقی و معنوی آن نیز حائر اهمیت و ارزش است.

نجمه ناصری‌طاهری، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تهران، توانسته است در هجدهمین جشنواره پایان‌نامه‌های برتر قرآنی رتبه چهارم را در مقطع کارشناسی ارشد با عنوان پایان‌نامه «انفاق؛ عوامل، موانع و راهکار‌های اجرایی آن در جامعه از منظر آیات و روایات» کسب کند.
 
وی در گفت‌وگو با ایکنا، درباره پژوهش خود و علت پرداختن به موضوع پایان‌نامه خود چنین بیان کرد: عنوان پایان‌نامه بنده «انفاق؛ عوامل، موانع و راهکار‌های اجرایی آن در جامعه از منظر آیات و روایات» است که در چهار فصل تنظیم شده و در فصول ابتدایی ضمن بررسی کلیات و مفاهیم و عوامل انفاق، به کنکاش در مورد عوامل تحقق انفاق و قبولی انفاق و نیز بررسی موانع تحقق و قبولی انفاق پرداخته شده است. در فصل انتهایی پایان‌نامه نیز با توجه به عوامل و موانع، راهکار‌هایی برای گسترش و اجرایی شدن این مهم در جامعه ارائه شده است. راهکار‌های مطرح شده نیز در دو عنوان کلی؛ راهکار‌های نظری و عملی تبیین شده‌اند.

وی افزود: راهکار‌های نظری شامل راهکار‌های نگرشی - بینشی و انگیزشی است. تصحیح نگرش نسبت به انفاق و دنیا و تقویت باور‌های دینی از جمله راهکار‌های بینشی است. تشویق، تنذیر و اسوه‌سازی هم از راهکار‌های انگیزشی برشمرده شده است. در راهکار‌های عملی نیز می‌توان با بکارگیری حداکثری از رسانه، گسترش نهاد‌های مردمی(سمن‌ها)، قدردانی از خیرین نیکوکار و ... به گسترش انفاق در جامعه دست یافت.

ناصری درباره اهمیت موضوع انفاق که موضوع پژوهش او در پایان دوره تحصیلی‌اش بوده، گفت: انفاق یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین وظایف دینی و اجتماعی مسلمانان است که آیات قران و روایات ائمه معصومین(ع) در این‌باره سفارش و تأکید زیادی دارند. از آنجا که یکی از مهمترین مشکلات جامعه امروز، فقر و فاصله طبقاتی است، می‌توان این مشکل را با فراگیر کردن انفاق در جامعه تا حدودی مرتفع کرد. گسترش انفاق، اثرات مطلوبی را در جامعه به جای می‌گذارد، البته باید در نظر داشت که آنچه در انفاق مورد توجه است، منحصر به جنبه‌های مادی و اقتصادی مسئله نمی‌شود، بلکه جنبه‌های اخلاقی و معنوی آن نیز حائر اهمیت و ارزش است. از آنجا که قرآن کتاب هدایت انسان‌هاست و به همه جنبه‌های زندگی انسان پرداخته است، باید در حل مشکلات و مسائل خودمان به این کتاب تأسی و راه‌حل مسائل را در آن جستجو کنیم.

این برگزیده جشنواره پایان‌نامه‌های برتر قرآنی درباره دلیل گرایش خود به رشته علوم قرآن و حدیث و چرایی تحصیل در این رشته گفت و اظهار کرد: در سال ۷۲ و پس از گذراندن دبیرستان در رشته علوم تجربی و گذر از سد کنکور، در رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران مشغول به تحصیل و موفق به اخذ مدرک کارشناسی از این دانشگاه شدم. پس از گذشت چندین سال، به طور اتفاقی با کلا‌س‌های حفظ قرآن آشنا شدم و به لطف الهی در مسیر حفظ قرآن قرار گرفتم. در اواخر دوران حفظ قرآن به تحصیل در رشته علوم قرآن و حدیث علاقه‌مند و در سال ۹۴ با رتبه ۱۷ در دانشکده الهیات دانشگاه تهران مشغول به تحصیل در این رشته شدم.

وی به دغدغه اشتغال فارغ التحصیلان علوم قرآنی اشاره و تصریح کرد: به دلیل علاقه‌ای که به این رشته، تحقیق و تفحص در مسائل روز با رویکرد قرآنی داشتم، هیچ‌گاه به دنبال کار در این رشته نبودم، اما متأسفانه برای کسانی که دغدغه کار در کنار تحصیل دارند، این رشته شرایط مناسب کاری را دارا نیست. امید می‌رود با تدبیر و توجه مسئولین مربوطه، این مشکلات مرتفع شود. اگر چه در طول دوران تحصیل باید کاربردی و عملی بودن آموزش‌ها اهمیت داشته باشد، اما متأسفانه بسیاری از آموزش‌ها حول موضوعاتی که جنبه نظری دارند، بوده و بعضا کاربردی برای جامعه ندارند.

این برگزیده هجدهمین جشنواره پایان‌نامه‌های برتر قرآنی همچنین با بیان اینکه در پژوهش‌های قرآنی بهتر است اولویت‌های جامعه در نظر گرفته شود، افزود: با بررسی جوانب موضوعات روز جامعه و با بهره‌گیری از قرآن و احادیث اهل‌بیت(ع) می‌توان به حل مشکلات جامعه پرداخت بیشتری داشت.

انتهای پیام
captcha