دغدغه‌هایی متفاوت، اما بی‌پاسخ درباره حجاب/ آنچه کرده‌ایم بی‌نتیجه بوده است
کد خبر: 3826224
تاریخ انتشار : ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
به انگیزه روز حجاب و عفاف؛

دغدغه‌هایی متفاوت، اما بی‌پاسخ درباره حجاب/ آنچه کرده‌ایم بی‌نتیجه بوده است

گروه جامعه ــ رئیس سابق کارگروه تعمیق باورهای دینی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری حجاب را دغدغه ای برای همه گروه‌های زنان از باحجاب تا بی‌حجاب دانست و گفت: برای گروه های مختلف خوراک فکری تهیه نکرده‌ایم.

زمانی مسئله حجاب و انتخاب یا عدم انتخاب آن دغدغه مردم بود. این دغدغه به حدی مهم بود که اندیشمندی همانند استاد شهید مرتضی مطهری کتاب «مسئله حجاب» را در تبیین حجاب نوشت، اما آیا اکنون هم حجاب به عنوان یک انتخاب دغدغه مردم است؟ آیا دختران ما به این مسئله که حجاب را انتخاب کنند یا انتخاب نکنند فکر می‌کنند؟ یا اینکه حجاب بیشتر دغدغه برخی از مسئولان است؟

منصوره شایسته، رئیس سابق کارگروه تعمیق باورهای دینی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری و مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به این سؤال که عفاف و حجاب اکنون دغدغه مردم است یا مسئولان؟ گفت: از یک جهت این مسئله دغدغه مسئولان است، اما از جهت دیگر دغدغه مردم هم هست. البته هر گروهی به یک شکل دغدغه دارد.

وی تشریح کرد: یک گروه از اعضای جامعه مذهبی‌ هستند و این دغدغه را دارند که نظام اسلامی براساس مبانی و برای حفظ ارزش‌هایی شکل گرفته و برای آن هزینه زیادی پرداخت شده و یکی از مظاهر آن حجاب است و وقتی می‌بینند در جامعه حجاب رعایت نمی‌شود، دغدغه‌مند می‌شوند. البته قدر مسلم دغدغه‌های بزرگتری در جامعه هست، اما چیز‌هایی که در ظاهر وجود دارد بیشتر جلب توجه می‌کند.

شایسته ادامه داد: برای گروهی از مردم هم که به وجوب حجاب اعتقاد ندارند و حجاب را تحمیلی می‌دانند هم حجاب به نوعی دیگر دغدغه است. برای دختران جوان برخی خانواده‌های مذهبی هم به خاطر طرح سلسله مسائلی از سوی برخی متفکران مبنی بر اینکه حجاب مربوط به مسائل تاریخی اسلام بوده و بسیاری از حدودی که اکنون وجود دارد تحمیل‌شده شرایط تاریخی است، حجاب به نوع دیگری دغدغه ایجاد کرده؛ آن‌ها به این فکر می‌کنند که چه حد از حجاب واجب است و شاید همه این مباحث عرف باشد و ... یعنی برای گروه‌های مختلف مردم حجاب به نوع متفاوتی دغدغه است.

برخورد ایجابی در مورد حجاب بی‌نتیجه بوده است
مدیرعامل مؤسسه فرهنگی ــ هنری انتظار یار گفت: همان گونه که گروه‌های مختلف جامعه درباره حجاب با دلایل مختلف و حتی متناقضی دغدغه دارند، باید برای هر گروه براساس نیاز، خوراک فکری و پاسخ منطقی ارائه شود، چون مسئله‌ای فرهنگی است و باید رضایت خاطر همه گروه‌های مردمی را فراهم کنیم.

وی بر بی‌نتیجه بودن برخورد‌های ایجابی و برگزاری تجمع‌ها و ... در حمایت از حجاب تأکید و بیان کرد: این اقدامات نتیجه‌بخش نیست، کما اینکه طی این سال‌ها هم نتیجه‌ای نداشته است و بزرگ‌ترین دلیل نتیجه‌بخش نبودن آن تداوم بی‌حجابی در جامعه است؛ طی این سال‌ها نه تنها شرایط حجاب در جامعه بهتر نشده، بلکه بدتر هم شده است.

شایسته در تشریح راه‌هایی که ما را از این شرایط خارج می‌کند، گفت: باید کاری کنیم همه گروه‌های زنان جامعه باور کنند که جامعه دغدغه کرامت آن‌ها را دارد چرا که یکی از فلسفه‌های حجاب، امنیت اجتماعی برای زنان و حفظ کرامت آن‌هاست. باید اقداماتی را انجام دهیم تا همه طبقات اجتماعی باور کنند که دولتمردان دغدغه کرامت زنان را دارند.

کرامت زنان نادیده گرفته می‌شود
رئیس سابق کارگروه تعمیق باور‌های دینی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری اضافه کرد: تصور کنید وقتی خشونت خانگی علیه زنان وجود دارد، زن ابزاری در مشاغل وجود دارد، حقوق زنان از مردان کم‌تر است، امکانات شغلی برای مردان بیشتر است و ...، اما به طور جدی با این مسائل برخورد نمی‌شود، معلوم است که زنان جامعه باور نمی‌کنند که کرامت زنان دغدغه مسئولان است و حجاب هم یکی از راه‌های حفظ کرامت زنان است که مسئولان به دنبال تحقق آن هستند.

وی تشریح کرد: باید باور کنیم که وقتی زنان را در حوزه سیاسی ـ اجتماعی در رده‌های بالا به کار می‌گیریم، این لطف به زنان نیست بلکه لطف به جامعه است. جامعه مطلوب جامعه‌ای است که با مشارکت زنان اداره شود، چراکه لطافت و کمال‌ خاص زنان به ساختار‌های عمومی و سیاست‌های کلان جامعه سرایت می‌کند.

این فعال حوزه دینی با تأکید بر اینکه در جامعه تکامل‌یافته عقل و عاطفه در اداره آن نقش دارند، گفت: در طول تاریخ جوامع خشنی را تجربه کرده‌ایم، چون مهر، لطافت و عواطف، که خاص زنان است، از طریق مشارکت و مدیریت زنان در سطوح بالای جامعه به جامعه سرایت نکرده است. زنان معدودی هم که در سطوح بالای سیاسی و اجتماعی مشغول فعالیت می‌شوند تلاش می‌کنند تا مانند مردان رفتار کنند، در حالی که مدیریت زنانه مدیریتی خاص و مبتنی بر ویژگی‌های زنان است.

وی در پایان بر لزوم نگاه جامع و جهانی به مسئله حفظ کرامت زنان پرداخت و گفت: با اقدامات محدود سلبی و برخورد‌های خشن نتیجه‌ای نخواهیم گرفت، بلکه اگر بحث عفاف را به منظور حفظ کرامت زنان مطرح و در همه ابعاد دنبال کنیم، نتیجه خواهیم گرفت.

انتهای پیام

captcha