هیچ‌گونه ناامنی را نمی‌پذیریم/ تعامل قوا؛ شرط موفقيت كشور
کد خبر: 3826142
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶
رئیس قوه قضائیه:

هیچ‌گونه ناامنی را نمی‌پذیریم/ تعامل قوا؛ شرط موفقيت كشور

گروه سیاست و اقتصاد ــ حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه با همه کاستی‌ها وظیفه ما اجرای حق و عدالت و کارآمدی دستگاه قضایی و نظام است، افزود: هیچ‌گونه ناامنی را نباید قبول کنیم و مردم باید در سایه اقدامات قوه قضاییه احساس امنیت واقعی داشته باشند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، ظهر امروز، 19 تیرماه، در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان مرکزی ضمن قدردانی از مدیران دستگاه قضایی و قضات استان به جهت خدمت به مردم و رسیدگی به پرونده‌ها و گره‌گشایی، گفت: با وجود پست‌های سازمانی، اداری، قضایی و نیروهای موجود در مجموعه قضایی استان باید به وضعیت موجود، پست‌های مصوب و شرایط مطلوب نیم‌نگاهی داشت. گاهی برای رفع گره‌های موجود تغییراتی انجام می‌گیرد که وضعیت را به شرایط مطلوب نزدیک می‌کند.

وی با بیان اینکه آمار و عملکرد مهم است، اما ملاک فقط آمار و ارقام نیست، افزود: از آمار و ارقام به عنوان شاخص کار و تلاش نمی‌توان گذشت، اما باید بهره‌وری را نیز مدنظر قرار داد.

رئیسی تصریح کرد: باورمان این باشد که از نيروهای بخش‌های ستادی در كار قضاوت استفاده شود. باید همه در میدان کار کنیم و تمام عواملی كه در بخش‌های مختلف به قضات کمک می‌کنند نیز مورد توجه قرار گیرند، چراکه کار همه عوامل در امور اثرگذار است.

سخت‌ترین کار‌ها کار قضایی است

وی با تأکید بر اینکه هر کس در هر جایگاهی باید عدالت را اجرا کند که قطعاً مأجور عندالله خواهد بود، سخت‌ترین کار‌ها را کار قضایی دانست و گفت: مسلماً با توجه به این سختی اجر و پاداش الهی افزایش می‌یابد.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه افراد نه تنها از بیرون بلکه از درون نباید نفوذ‌پذیر باشند، گفت: دادگستری و سازمان‌های وابسته به قوه قضائیه علاوه بر انجام وظایف باید به خروجی کار نیز نگاه داشته باشند. نگاه مردم به عملکردهاست. اعتماد مردم سرمایه‌ای بسیار ارزشمندی برای قوه قضائیه است و باید توجه شود آنچه انجام شده به ارتقای اعتماد و جایگاه قوه قضائیه از سوی مردم ختم شده است یا خیر و اگر آسیبی وارد شده است باید به سرعت آسیب‌زدایی شود.

وی تأکید کرد: باید آستانه تحمل در برابر نقد از دستگاه قضایی افزایش یابد و با اشاره به اصل امر به معروف و نهی از منکر افزود: در جهت اصلاح امور اداری و سازمانی باید به وظیفه امر به خوبی‌ها و نهی از زشتی توجه کرد. سلامت قضایی اداری و سازمانی امر مهمی است و باید همواره مراقب بود.

برخورد با فساد درون قوه قضائیه

رئیسی با اشاره به دیدار مجموعه دستگاه قضایی کشور با مقام معظم رهبری افزود: در این دیدار محوری‌ترین نکات مطرح‌شده از سوی رهبر معظم انقلاب برخورد با فساد درون قوه قضائیه بود و تأکید داشتند کسی باید در جایگاه فساد‌زدایی باشد که خود منشأ فساد نشده است.

وی به مسائل رفاهی کارکنان دستگاه قضا اشاره کرد و گفت: تقویت تعاونی‌های مسکن و مصرف باید با دو شرط رعایت شئون دادگستری و سازمان‌های تابعه و عدالت در توزیع انجام گیرد و هر کدام از این دو شرط نباشد قطعاً سازمان آسیب می‌بیند. باید اقدامات دادگستری کاملاً قانون‌مند باشد تا بعداً خرده‌ای به کار و مأموریت اصلی وارد نشود. در ادوار گذشته اقداماتی برای گسترش منازل سازمانی صورت گرفته است، اما باید بیشتر شود. نکته مهم در این راستا پای‌بندی به قانون و مقررات است. کمبود امکانات نباید مقررات یک سازمان را به هم بریزد. باید امکانات افزایش یابد، اما نکته مهم اینجاست که اجرای مقررات باب شود و همه به آن پایبند باشند.

اصلاح آیین‌نامه گروه‌های شغلی

رئیسی با اشاره به توجه به اصلاح آیین‌نامه گروه‌های شغلی افزود: این آیین‌نامه هرچه به مرکز نزدیک می‌شود طرفداران کمتری پیدا می‌کند. به همین دلیل باید آیین‌نامه اصلاحاتی داشته باشد و قانون موجود حتماً اجرا شود. اگر ضعفی دارد باید رفع و قانون قوی شود، اما نباید از اجرای آن دور شد.

وی اضافه کرد: تشویق و تنبیه باید در کنار هم باشند تشویق‌های امضاشده در این دوره بیش از ۱۰ برابر تعداد تنبیه‌ها بوده است که این تشویق‌ها نیز باید اعلام و علنی شود، چراکه برخی از آن حاصل تلاش‌ها و شجاعت‌های کارکنان، علی‌رغم فشارها و تطمیع‌ها، بوده است.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: تمام تلاش مجموعه قوه قضائیه بر رفع مشکلات است، اما شرایط از نظر بودجه‌ای و مالی خاص است و ان‌شاءالله از این شرایط عبور کنیم و بنا داریم کمترین فشار مالی به همکاران وارد شود.

وی گفت: با همه کاستی‌ها وظیفه ما اجرای حق و عدالت و افزایش اعتماد مردم به عملکرد و کارآمدی دستگاه قضایی و به تبع آن نظام است. هیچ‌گونه ناامنی را نباید قبول کنیم و مردم باید درسایه اقدامات قوه قضائیه احساس امنیت واقعی داشته باشند. مجموعه دستگاه‌های انتظامی، امنیتی و دادستان‌ها مطالبه‌گری کنند، تصمیم‌گیری‌های قاطع توأم با پیش‌بینی، پیشگیری و برخورد مناسب داشته باشند و باید در پرتو اقدامات قوه قضائیه روزبه‌روز امنیت افزایش یابد.

رسیدگی یه پرونده‌ها به دور از هرگونه نفوذ

رئیسی شرط ایجاد امنیت را مساعدت دستگاه‌های اداری دانست و گفت: بسیاری از تصمیمات موجب تشکل پرونده‌هایی می‌شود که دستگاه قضایی در شکل‌گیری آنها نقشی نداشته است، اما در دستگاه قضایی اجازه ناامنی، تخلف و بی‌قانونی را نباید بدهیم و باید پرونده‌ها در زمان خودش و به موقع و به دور از هرگونه نفوذ رسیدگی شوند.

وی با تأکید بر اینکه تعامل قوا شرط موفقیت در کشور است و مقام معظم رهبری نیز بر تعامل متذکر شدند، گفت: مشکلات ایجادشده در برخی از شرکت‌ها به همه دستگاه‌ها مرتبط است و باید کار چندساعته صورت گیرد. استانی مانند استان مرکزی که قطب صنعت و کشاورزی است و شرکت‌های بزرگ و صنایع سنگین را در خود جای داده است نباید دچار رکود و کندی چرخه تولید شود.

توانمندسازی بخش خصوصی

رئیسی بیان کرد: خصوصی‌سازی در ۶ برنامه توسعه‌‌ای کشور مورد توجه قرار گرفته است چراکه دولت باید از تصدی‌گری خارج شود. خصوصی‌سازی امری مسلم است، اما باید درست انجام شود. به فرد مناسب داده شود تا آورده داشته باشد و از طرفی باید بخش خصوصی را توانمند کرد و اگر تسهیلاتی لازم است به این بخش داده شود و اگر در این راستا کوچک‌ترین خللی در استان یا استان‌های دیگر وارد می‌شود باید همه بخش‌ها همکاری داشته باشند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های فعال با کار و تولید خود می‌توانند وابستگی کشور را کاهش دهند و با این نقش نباید اجازه اخلال در کار را دارد و آنچه به حیطه‌ کاری دستگاه قضایی مربوط باشد حتماً پیگیری می‌شود.

رئیس قوه قضاییه اضافه کرد: تحول در برنامه‌های قوه قضائیه باید به شکلی باشد که مردم روند تغییر را احساس کنند و این تغییر به معنای آن است که نواقص چیست؟ چگونه رفع شود؟ باید رفع شود زیرا این امر تغییر و تحول را رقم می‌زند.

انتهای پیام

captcha