سونامی «جعل عمیق» راه است
کد خبر: 3814758
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
یک مدرس دانشگاه هشدار داد:

سونامی «جعل عمیق» راه است

یک مدرس دانشگاه با هشدار درباره سونامی «جعل عمیق» و اخبار جعلی، بر لزوم آمادگی روابط‌عمومی‌ها برای مواجهه با «جعل عمیق» و اخبار جعلی به ویژه در عصر هوش مصنوعی تأکید کرد.

سونامی «جعل عمیق» راه است

به گزارش ایکنا، مریم سلیمی، مدرس دانشگاه، با اشاره به تحولات حوزه روابط‌عمومی و تغییر نقش و فعالیت‌های روابط‌عمومی‌ها در آینده گفت: در پی پیوند بیش از پیش فضای واقعی و مجازی و توسعه فناوری‌های پوشیدنی به ویژه در عصر هوش مصنوعی و اینترنت همه اشیاء و همکاری‌های فزاینده ماشین‌های یادگیرنده و ربات‌ها با انسان‌ها، اشکالی جدیدی از روابط‌عمومی و ارتباطات شکل خواهد گرفت.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: در موسم تعامل هرچه بیشتر انسان و ماشین، نیاز به هوش اجتماعی و ارتباطی و خلاقیت بیش از پیش خواهد بود و لذا در چنین عصری که بخش زیادی از فعالیت‌های روزمره و تکرار شونده به ماشین‌ها سپرده خواهد شد، باید تلاش کرد، برگهای برنده‌ای به ویژه در جایگاه مدیریتی و تخصصی در این حوزه، بتوان رو کرد.

این پژوهشگر ارتباطی و تصویری یادآور شد: روابط‌عمومی‌ها ضمن بهره‌گیری از فرصت‌های پیش‌رو، باید خود را آماده چالش‌های این دوره نمایند، چالش‌هایی همچون «جعل عمیق» یا دیپ فیک (تولیداتی از جمله تولیدات تصویری و ویدئویی که از اساس جعلی هستند) که لازمه مواجهه با اینگونه چالش‌ها، ارتقای توانمندی‌ها به خصوص در حوزه آی‌تی و افزایش انواع سوادهای نوین اعم از سواد رسانه‌ای، سواد خبری، سواد بصری، داده‌ای و… در حوزه روابط‌عمومی است.

وی با تأکید بر اینکه در عصر هوش مصنوعی و اینترنت همه اشیاء باید بتوان یک روابط‌عمومی پیشگام بود گفت: در این عصر، روابط‌عمومی‌های پسگام و همگام، محکوم به فنا خواهند بود.

سلیمی گفت: در چنین عصری، وظایف روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها سخت‌تر و خطیرتر خواهد شد و باید بتوانند به مشتریان و مخاطبانشان در تشخیص واقعی و یا جعلی بودن محتواهای مختلف از جمله اخبار و اطلاعات مرتبط با سازمان‌ها، یاری رسانند.

هفته روابط‌عمومی، فرصتی برای بحث و توجه‌دهی به آینده ارتباطی
وی با بیان اینکه روابط‌عمومی‌های ایران نیازمند واحد تحقیق و توسعه ارتباطی برای رصد و پیگیری و همگامی با تحولات روز تکنولوژیکی و ارتباطی هستند اضافه کرد: روابط‌عمومی باید توان آینده‌پژوهی داشته باشد و پیش از انجام تحولات، خود را آماده مواجهه با آنها کند. روابط‌عمومی‌ها همچنین نیازمند واحدهای تحلیل داده‌ای و آماری هستند (به ویژه با افزایش داده‌های بزرگ و متوسط). روابط‌عمومی‌ها باید بیش از گذشته با حوزه‌های آی‌تی پیوند خورده و خود را برای بهره‌گیری از هوش مصنوعی و قابلیت‌های واقعیت افزوده و مجازی و… مهیا کنند.

سلیمی افزود: روابط‌عمومی که بناست در عصر حاضر، روابط حسنه و ارتباطات موثری بین سازمان و افکار عمومی و… ایجاد کند، باید مسلط به جدیدترین وسایل ارتباطی بوده و این تعامل را با نگاهی خلاقانه و هوشمندانه سامان‌دهی کند.

هفته روابط‌عمومی، ویترینی برای روابط‌عمومی‌ها برای دیده شدن در سطح حرفه‌ای
وی با اشاره به هفته روابط‌عمومی و با بیان اینکه امسال، هفتمین سالی است که طی تلاش‌های صورت گرفته از سوی شورای سیاستگذاری هفته روابط‌عمومی ایران، روزهای ۲۷ اردیبهشت تا ۲ خرداد، به هفته روابط‌عمومی اختصاص می‌یابد گفت: هر سال نیز ضمن اعلام شعار اصلی، روزهای مختلف این هفته نیز، نامگذاری می‌شوند. امسال نیز شعار اصلی «روابط‌عمومی، مردم، ایران، پیشرفت» نام گرفته و روزهای مختلف نیز به همین مناسبت، نامگذاری شده‌اند.

سلیمی افزود: ضمن پاسداشت تلاش‌های صورت گرفته برای توجه بخشی به حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی به ویژه با اختصاص روزی به این مهم در تقویم ایران، این حرکت را از آن رو مهم ارزیابی می‌کنم که می‌تواند هر ساله، نگاه‌ها را به سوی ارتباطات و روابط‌عمومی جلب کرده و نقش و اهمیت و جایگاه این حوزه مهم را نزد افکارعمومی، سازمان‌ها و به ویژه مدیران پررنگ‌تر نماید.

وی که دارای ۲۰ سال سابقه کار در حوزه روابط‌عمومی است گفت: هفته روابط‌عمومی باید فرصتی برای بحث و توجه‌دهی به آینده ارتباطی باشد. برنامه‌هایی موثر خواهد بود که بتواند با شناسایی نیازهای فعلی و آتی و ترسیمی دقیق از آینده، روابط‌عمومی را حداقل یک گام از حوزه سنتی به سمت مدرن حرکت دهد.

وی افزود: تاکنون تلاش‌های صورت گرفته در هفته ارتباطات و روابط‌عمومی، موثر بوده ولی باید ابعادی هدفمندتر، خلاقانه‌تر و هوشمندانه‌تر به تأکید بر آینده‌نگری و نیازسنجی به خود بگیرد. به هر تقدیر، در کنار برنامه‌های مختلف در این هفته، برگزاری نشست‌های آسیب‌شناسی، آینده‌پژوهی و شناسایی و سنجش نیازهای فعلی و آتی روابط‌عمومی می‌توانند راهگشا باشند.

سلیمی اضافه کرد: انجام بازدیدها با خانه‌های نوآوری و تعامل و توسعه همکاری با استارتاپ‌ها و فین‌تک‌ها، حضور در نمایشگاه‌هایی مشابه الکامپ و… در سطوح داخلی و بین‌المللی، می‌تواند با دادن دید وسیع‌تر، روند تحولات را در حوزه روابط‌عمومی سرعت بخشد.

وی همچنین از روابط‌عمومی‌ها خواست تا ضمن تغییر و ارتقای سرفصل‌های آموزشی ویژه مدیران و پرسنل خود، در نگاه خود به رسانه‌ها و نوع و شیوه بهره‌گیری از آنها، بازنگری کنند و در این مسیر به بهره‌گیری از فناوری‌های پوشیدنی، گیمیفیکیشن و بازی‌های مبتنی بر واقعیت افزوده و مجازی و… توجه ویژه داشته باشند.

در مجموع، هفته روابط‌عمومی باید توان توجه‌دهی لازم به مسائل راهبردی و عملیاتی در این حوزه را بیابد.

این مدرس حوزه ارتباطی با یادآوری ضرورت برگزاری نشست‌های آسیب‌شناسی در حوزه روابط‌عمومی اضافه کرد: روابط‌عمومی که نتواند پیشرو و تحول آفرین باشد و قادر به تغییر و همگامی با تحولات روز جهان نباشد، هرگز نمی‌تواند نجاتگر خود و سازمانش باشد.

چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای سازمان، خود نیازمند دیده شدن و بیان و شنیده شدن سخنانش است
وی افزود: به نظرم، هفته روابط‌عمومی، ویترینی به روابط‌عمومی‌ها برای دیده شدن در سطح حرفه‌ای می‌دهد. حوزه‌ای که همیشه سازمانش را به تیتر اول رسانه‌ها، تبدیل می‌کند، در این هفته، فرصتی می‌یابد تا خود، به تیتر اول افکار‌عمومی تبدیل شود. قطعاً برگزاری برنامه‌های متنوع در قالب هفته روابط‌عمومی، می‌تواند در این مسیر موثر باشند و به جامعه این پیام را بدهند که چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای سازمان، خود نیاز نیازمند دیده شدن و بیان و شنیده شدن سخنانش است.

سلیمی گفت: باید این نامگذاری روز و این هفته قدر دانسته شود تا به این بهانه و فرصت بتوان حرکت‌های موثری را صورت داد.

captcha