در ضیافت افطار فلسطینیان مالزی چه گذشت؟
کد خبر: 3814731
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱

در ضیافت افطار فلسطینیان مالزی چه گذشت؟

گروه بین‌الملل ـ نهمین مراسم بزرگ افطار فلسطینیان مقیم مالزی با حضور ماهاتیر، محمد نخست وزیر مالزی و هیئت فلسطینی به رهبری خالد مشعل با تلاش سازمان فرهنگی فلسطینیان مقیم مالزی در این کشور برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ این مراسم در شهر پوتراجایا و با حضور برخی از مقامات ارشد مالزیایی و خالد مشعل، رئیس سابق جنبش حماس فلسطین و برخی سفرا و مقامات سایر کشورها همچون مرضیه افخم سفیر ایران در مالزی و علی محمد سابقی رایزن فرهنگی ایران در این کشور برگزار شد.

در این مراسم خالد مشعل با تشکر از پایداری و حمایت ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی و دولت مالزی از فلسطینیان در مقابل اسرائیل، اظهار امیدواری کرد که ماهاتیر به عنوان یکی از رهبران ارشد جهان اسلام در پایان دادن به تجاوز علیه مردم فلسطین به ویژه در نوار غزه تلاش کند. 

وی در ادامه سخنان خود طرح معامله  قرن ایالات متحده با هدف پایان دادن به مبارزه فلسطینی‌ها را راه حلی ناعادلانه و تلاش برای مشروعیت بخشیدن به این تجاوز عنوان و اظهار امیدواری کرد که جهان اسلام در مقابل این توطئه متحد شده و در کنار مردم فلسطین قرارگیرد.

حمایت ماهاتیر محمد از فلسطین

در ادامه این برنامه ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی ضمن حمایت از مردم فلسطین و مقاومت فلسطینیان اعلام کرد: هیچ شکی در ظلم و ستمی که از طرف اسرائیل به ملت فلسطین تحمیل شده نیست و ما همیشه در برابر اسرائیل و در کنار ملت فلسطین خواهیم ایستاد و این حمایت از فلسطینیان یک تعهد اخلاقی است.

در ضیافت افطار فلسطینیان مالزی چه گذشت؟

 وی در ادامه سخنان از طرف دولت مالزی گفت: ۱۲ دانشگاه مالزی از جمله دانشگاه‌های مهسا، سان وی و البخاری 140 بورسیه تحصیلی به مبلغ 11/48 میلیون رینگت معادل دو میلیون و هشتصد هزار دلار، به دانشجویان فلسطینی در مقاطع لیسانس، فوق لیسانس و دکترا بورس تحصیلی خواهند داد و این بورسیه‌ها در اختیار سازمان فرهنگی فلسطین در مالزی قرار خواهد گرفت.

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در کوالالامپور، این مراسم با پذیرایی افطار و با حضور گسترده فلسطینیان مقیم مالزی و مالزیایی‌های حامی فلسطین اعم از مسلمان، بودایی، هندو و مسیحی به پایان رسید.

در ضیافت افطار فلسطینیان مالزی چه گذشت؟

قابل ذکر است که سازمان‌های مردم نهاد و بنیادهای فلسطینیان مقیم مالزی همچون بنیاد فرهنگی فلسطینیان مقیم مالزی که از هواداران گروه حماس و طرفدار مسئولان غزه هستند، از فعال‌ترین نهادهای مردمی در مالزی به شمار می‌آیند که طی فعالیت‌های گسترده و ارتباط با مقامات و مراکز مالزیایی چه در دولت قبلی و چه در دولت جدید زمینه‌های حمایت‌ جدی مالزی‌ها را از جنبش مردم فلسطین در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای ایجاد کرده‌اند.

غیبت سفارت فلسطین

در برگزاری این مراسم، سفیر و سفارت فلسطین در مالزی نه تنها حضور نداشتند، بلکه مراسم افطاری همزمان با این برنامه نیز برگزار کردند.

در ضیافت افطار فلسطینیان مالزی چه گذشت؟

اگر چه دولت قبلی مالزی در طول سالیان گذشته، از حامیان فلسطین و بیت المقدس بوده، ولی شخص ماهاتیر محمد در پشتیبانی از آرمان فلسطین چه در مجامع بین المللی و یا منطقه ای و ملی همیشه نقش پررنگی داشته و حضور وی در این برنامه هم بیانگر این موضوع است.

دولت و مردم و نهادهای غیر دولتی مالزی در حمایت از فلسطینیان و مسجدالاقصی همیشه پیشگام بوده و مراسم روز قدس همه ساله با حضور گسترده مردم و نهادهای مردمی با شکوه هرچه تمامتر در مقابل سفارت آمریکا در کوالالامپور برگزار می‌شود.

در ضیافت افطار فلسطینیان مالزی چه گذشت؟

انتهای پیام

captcha