تقویت عقل نظری و عملی مقدمه عبادت عارفانه خداست
کد خبر: 3807484
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳
آیت‌الله جوادی آملی:

تقویت عقل نظری و عملی مقدمه عبادت عارفانه خداست

گروه حوزه‌های علمیه ــ آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه انسان باید عقل نظری را امام وهم و خیال و عقل عملی را مسلط بر شهوت کند تا انسان حباً لله کار کند، ادامه داد: اگر انسان این دو را رها کند، دائما در مبارزه میان این دو شکست خواهد خورد.

تقویت عقل نظری و عملی، مقدمه عبادت عارفانه خداستبه گزارش ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی امروز نهم اردیبهشت‌ماه در ادامه جلسات تفسیری خود در مسجد اعظم با بیان اینکه جهاد برتر میان عقل و نفس است و نه عقل و جهل، گفت: برخی می‌گویند ما عبادت می‌کنیم که بهشت برویم یا گناه نمی‌کنیم که جهنم نرویم؛ انسان اگر «شوقاً الی الجنه» و «خوفاً الی النار» کار کند، برای خودش کار کرده، ولی اگر «حباً لله» کار کرد، آن وقت برای خدا، خدا را عبادت کرده است.

وی با بیان اینکه به تعبیر علامه طباطبایی، اول کسی که بعد از پیامبر این مسیر را در زندگی خود پیاده و ترسیم کرد، مولی علی(ع) بود، افزود: بنابراین روح تفکر کسانی که خوفاً الی النار عبادت می‌کنند، این است که اگر بهشت و جهنمی نبود، خدا را عبادت نمی‌کردند؛ امام فرمود نه اینکه این کار بد است، ولی اساس کار، حباً لله است، زیرا خدا شایسته عبادت است.

جوادی آملی با بیان اینکه انسان باید عقل نظری را امام وهم و خیال و عقل عملی را مسلط بر شهوت کند تا انسان حباً لله کار کند، ادامه داد: اگر انسان این دو را رها کند، دائماً در مبارزه میان این دو شکست خواهد خورد.

این مفسر قرآن با بیان اینکه نفس لوامه نعمت الهی و نموداری از قیامت کوچک است، به همین دلیل خداوند در سوره قیامت به این نفس قسم خورده است، اظهار کرد: انسان از ابتدا نفس مسوله ندارد، ولی وقتی وهم و خیال و شهوت و غضب در وجود انسان جا گرفت، جای خوب و بد را عوض می‌کند و معروف در نزد او منکر و برعکس خواهد شد، همان طور که یعقوب به فرزندانش گفت که نفس شما قتل برادرتان را برای شما زیبا جلوه داد و تسویل کرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه قیامت الان موجود و در حرکت است، بیان کرد: تعابیر مختلف قرآن مانند «ایان مرسیها» و آماده بودن نعمات بهشتی و عذاب جهنم همگی دال بر این مسئله است. 

این مفسر قرآن با بیان اینکه مشرکان در قیامت وقتی مورد سؤال قرار می‌گیرند که چرا بت پرستیدید، می‌گویند ما بت نپرستدیدیم، ولی دروغ می‌گویند، زیرا زبانشان تابع ملکات نفسانی آنان است، تصریح کرد: انسان بددهان در خواب هم که باشد، بد سخن می‌گوید و حرف می‌زند، زیرا این مدل حرف زدن، ملکه او شده است.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: ریشه همه گناهان انسان این است که می‌خواهد راهش برای فجور و فسق باز باشد، لذا رو به تسویل نفس لوامه می‌آورد و به توجیه کارهایش می‌پردازد.

این مفسر قرآن با بیان اینکه عالم پرده ندارد، بیان کرد: عالم شفاف و آیت‌الهی است و هیچ حجاب ندارد و اگر حجاب و پوشیدگی هست، ناشی از کردار انسان است و خود شخص است که پرده را بافته و جلو چشمش قرار داده است.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
روح الله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۵/۲۸ - ۱۵:۴۴
0
1
به نام خدا
بسیار خدا را شکر میکنیم که در روزگار آیت الله جوادی آملی زندگی می کنیم
الهم صل الا محمد و آل محمد
captcha