مشکلات معیشتی در صدر تلخی‌های 97/ بیم و امیدهای سال جدید
کد خبر: 3798924
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۰
تلخ و شیرین سالی که گذشته از زبان وکلای ملت/

مشکلات معیشتی در صدر تلخی‌های 97/ بیم و امیدهای سال جدید

گروه اقتصاد ــ 10 نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا به بیان دیدگاه‌های خود درباره تلخ‌ و شیرین‌های سال 97 و همچنین پیش‌بینی خود از وضعیت کشور در سال جاری پرداختند.

مشکلات معیشتی در صدر تلخی‌های 97/ بیم و امیدهای سال جدید

به گزارش ایکنا، آغاز سال 1398 فرصت مناسبی برای بررسی رویدادهای تلخ و شیرین‌ سال گذشته و همچنین اولویت‌های مهم سال جدید است. در این راستا سراغ تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رفتیم و از آن‌ها دو سؤال پرسیدیم که اولاً از نظر شما مهم‌ترین رویدادهای تلخ و شیرین سال 98 چه مواردی هستند؟ و دوم اینکه پیش‌بینی شما از سال جدید چیست؟

در ادامه پاسخ هرکدام از وکلای ملت به این دو سؤال می‌آید:

محمود صادقی، نماینده تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات:

پاسخ سؤال اول: ما کلاً جامعه منفی‌بافی هستیم و معمولاً تلخی‌ها به ذهنمان می‌آید و در مجلس هم معمولاً درگیر مسائل و مشکلات می‌شویم. فشارهای ناشی از تحریم‌ها باعث شد سال 97 سال سختی باشد اما شادی‌هایی هم داشتیم مثلاً حضور خوب و خوشحال‌کننده‌ای در جام جهانی فوتبال داشتیم که باعث خوشحالی مردم شد. در بازی‌های آسیایی‌های هم عملکرد خوبی داشتیم. در ورزش بسکتبال هم به جام جهانی رفتیم، اما در عرصه سیاسی، ما سیاستمدارها توفیق چندانی نداشتیم.

مشکلات معیشتی در صدر تلخی‌های 97/ بیم و امیدهای سال جدید

پاسخ سؤال دوم: سال 1398 باید همگی کمربندها را محکم ببندیم چراکه باید به حول قوه الهی و به مدد قرآن از یک گردنه دیگر عبور کنیم. باید با یاری از خداوند از سختی‌ها عبور کنیم و من معتقدم در مقابل یک قلدر توخالی به نام دونالد ترامپ پیروز خواهیم شد، اما در این میان نباید فشارها فقط به مردم ضعیف وارد شود، بلکه رهبران و سیاستمداران هم باید در عبور از شداید اقتصادی، فشارها را همانند مردم تحمل کنند.

حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده رباط کریم و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی:

پاسخ سؤال اول: شیرین‌ترین خبر برای من در سال 97 اجرای قانون تخفیف مجازات اعدام بود که ما بر روی آن کار کردیم و 4 هزار و 700 نفر نجات پیدا کردند و اعدام، به حبس تبدیل و حبس‌ها هم کاسته شد. در همین راستا، رهبر معظم انقلاب، امسال برای عفو محکومان موافقت بیشتری اعلام کردند. دومین خبر شیرین، کاهش آمار زندانیان است که بر روی آن هم کار کرده‌ایم. بر این مبنا، بسیاری از زندانیان مربوط به مهریه و ... از زندان آزاد شدند. سومین خبر شیرین برای بنده، قانون مربوط به چک بود که تصویب شد و حدود 12 هزار نفر به زندان نخواهند رفت.

یکی از شیرین‌ترین موضوعاتی که در کمیسیون مشغول آن هستیم در مورد ثبت اختراع است و ان‌شاءالله با تصویب آن کمک زیادی به اقتصاد کشور خواهد شد. اجرایی شدن منطقه آزاد و منطقه ویژه فرهنگی فرودگاه بین‌المللی امام و همچنین شروع پروژه «ریل باس پرند» که برای منطقه ما خیلی مفید است از دیگر رویدادهای شیرین سال 97 بودند. همچنین انتقال آب الغدیر به منطقه رباط کریم که حدود 2 میلیون نفر از این آب بهره‌مند می‌شوند و بیش از هزار میلیارد تومان بودجه دارد از خبرهای خوب بود.

مشکلات معیشتی در صدر تلخی‌های 97/ بیم و امیدهای سال جدید

همچنین از بهترین خبرها، این بود که افتتاح 15 هزار واحد مسکونی را کلنگ زدیم. از دیگر مسائل شیرین این بود که تأکید کردیم همان گونه که در زمان جنگ تحمیلی سپاه پاسداران به کمک ارتش آمد و در جنگ پیروز شدیم، در شرایط کنونی هم باید از بسیج و سپاه برای کنترل وضعیت گوشت در بازار استفاده شود. سالانه 900 میلیون تُن گوشت قرمز در داخل مصرف می‌کنیم و الان 800 میلیون تُن تولید داریم و بقیه وارد می‌شود. لذا این گرانی‌ بی‌معناست. بنابراین لایحه‌ای نوشتیم که سپاه پاسداران، مرزها را از این بابت کنترل کنند و وزیر کشور هم تأیید کردند.

سختی‌های کشور در این سال هم شامل گرانی ارز، گرانی ماشین و گوشت است و متأسفم که همکارانم در مجلس به احیای وزارت بازرگانی رأی نمی‌دهند. اگر همکارانم مجدداً به احیای وزارت بازرگانی رأی دهند، طبیعتاً کنترل بازار و اصناف و توسعه صادرات سامان پیدا خواهد کرد. متأسفانه وزیر صنعت، معدن و تجارت، گرفتار بخش صنعت است و به سایر حوزه‌ها از جمله بخش معدن رسیدگی نمی‌کند.

این بسیار بد است که ما جنگ در مقابل حدود 90 کشور را مدیریت کنیم اما در زمینه گوشت، لوبیا، عدس و کاهو درمانده باشیم. به نظرم این از مسائل بسیار بدی است که برای بنده به عنوان یکی از سربازان انقلاب وجود دارد. لذا دولت باید به فکر تقویت دامداری در سطح خُرد و کلان بیفتد. از سوی دیگر باید جلوی اخلالگران در اقتصاد کشور را گرفت.

پاسخ سؤال دوم: از نظر بنده سال 98 هم سال کنترل بازار و قیمت‌هاست. باید در این سال وزارت بازرگانی را احیا کنیم. همچنین لازم است از همه نیروهای نظامی و غیرنظامی برای اداره کشور استفاده کنیم.

سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی:

پاسخ سؤال اول: در عرصه خارجی، بدعهدی آمریکایی‌ها و همراهی اروپایی‌ها با آنان برای ما خوشایند نبود. در حالی که ملت ایران در این ماجرا تقصیری نداشتند، اما بدعهدی قدرت سلطه‌گر برای ملت ما تلخ بود. ما نیازی به آمریکایی‌ها نداریم، اما بدعهدی کار زشتی است. در حوزه داخلی هم لجام‌گسیختگی در اقتصاد باعث آزار و اذیت مردم شد. سیستم نابسامان اقتصادی باعث دلالی شده است. لذا مردم از این وضعیت آزرده می‌شوند. حضور چند ده میلیونی ملت در راهپیمایی 22 بهمن بعد از این همه فشار و تهدید برای نظام جمهوری اسلامی بسیار شیرین بود، چراکه آنها گفته بودند که اجازه نمی‌دهیم نظام جمهوری اسلامی چهلمین سالگرد پیروزی خود را جشن بگیرد.

مشکلات معیشتی در صدر تلخی‌های 97/ بیم و امیدهای سال جدید

پاسخ سؤال دوم: به نظرم اگر یک مدیریت با انگیزه و با برنامه بر امور کشور حاکم کنیم که شرایط کنونی را همانند شرایط جنگی بداند و با اتحاد و یکپارچگی حرکت کنیم، می‌توانیم شرایط را طوری حفظ کنیم که مردم راضی باشند. وضعیت از دهه شصت که سخت‌تر نیست.

محمد دهقان، نماینده طرقبه و شاندیز و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی:

پاسخ سؤال اول: مهم‌ترین شیرینی سال 1397 حضور خیره‌کننده مردم در راهپیمایی 22 بهمن بود که در حمایت از اصل نظام و انقلاب و در برابر توطئه‌های آمریکا و اسرائیل شکل گرفت و دشمنان را ناامید کرد. حضور بشار اسد در ایران که پیام اقتدار و پیروزی ایران را مخابره کرد، اتفاق شیرین دیگری بود. مهم‌ترین تلخی هم به یغما رفتن میلیاردها دلار از ذخایر ارزی و طلای کشور به دست رانت‌خواران بود. غارت اموال ملت در خصوصی‌سازی‌ها از جمله اتفاقات تلخ بود. گرانی کالا و ناتوانی برخی مسئولان از مدیریت تنظیم بازار نیز از اتفاقات تلخ بود.

مشکلات معیشتی در صدر تلخی‌های 97/ بیم و امیدهای سال جدید

پاسخ سؤال دوم: معتقدم سال 98 را بهتر از سال 97 تجربه خواهیم کرد.

محمدعلی پورمختار، نماینده بهار و کبودرآهنگ و عضو کمیسیون حقوقی و قضایی:

پاسخ سؤال اول: به نظرم شیرینی‌های سال 97 بیشتر است که از جمله این موارد پیروزی‌های جبهه مقاومت در عراق و سوریه بود و این پیروزی‌ها امنیت ملی ما را تضمین کرد. این پیروزی‌ها به برکت فرماندهان نیروهای مسلح و به ویژه شهدا رخ داد که از کیان این کشور دفاع کردند و جبهه استکبار هم تضعیف شد و به همین دلیل بود که مقاومت به بسیاری دیگر از کشورها دمیده شد. حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن هم نشان‌دهنده علاقه مردم به نظام و رهبری بود. از جمله تلخی‌ها هم بدعهدی‌هایی است که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها علیه ما کردند و تحریم‌ها بازگشت خورد. مشکلات اقتصادی که کام مردم را در چندماه گذشته تلخ کرد هم از دیگر مشکلات سال گذشته بود.

مشکلات معیشتی در صدر تلخی‌های 97/ بیم و امیدهای سال جدید
پاسخ سؤال دوم: سال 98 هم همانند سال گذشته است. البته در برخی خبرها گفته می‌شود که سال سختی پیش رو داریم اما سال‌های سخت‌تر را هم پشت سر گذاشته‌ایم. بنابراین معتقدم در سال جاری هم دشمنان و مستکبران را شکست خواهیم داد.

احد آزادی‌خواه، نماینده ملایر و عضو کمیسیون فرهنگی:

پاسخ سؤال اول: تلخ‌ترین اتفاق همین گرانی‌هایی بود که مردم با آن مواجه شدند که ناشی از سوء تدبیر در بازار بود. این حق مردم نبود و نگران‌کننده هم هست. موضوع شیرین هم آرامش در منطقه و به ویژه سوریه بود و نشان داد که این اتفاقات نمی‌تواند ما را از پیشرفت باز دارد.

پاسخ سؤال دوم: به خاطر سوء تدبیرها، مشکلاتی در سال جاری خواهیم داشت، کما اینکه در شش ماهه دوم سال 97 با این مشکلات مواجه شدیم اما این وحی منزل نیست، بلکه با هماهنگی همه دستگاه‌ها می‌توانیم از این مشکلات عبور کنیم و آرامش را به بازار برگردانیم.

عزت‌الله یوسفیان‌ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و منتخب مردم آمل

پاسخ سؤال اول: سال 1397 سال خوب و پرفراز و نشیبی بود و در مجموع از آن راضی هستیم و بنده آن را سال خوبی می‌دانم.

مشکلات معیشتی در صدر تلخی‌های 97/ بیم و امیدهای سال جدید

پاسخ سؤال دوم: سال 1398 هم از نظر بنده سال مقاومت است. در این سال احتمالاً مشکلاتی را در حوزه اقتصادی خواهیم داشت اما مطمئناً این مشکلات گذرا هستند و نباید تسلیم دشمنان شویم بلکه باید سال موفقیت و پیروزی در همه بخش‌ها بر کسانی باشد که گمان کرده‌اند می‌توانند ما را زمین بزنند.

سمیه محمودی، نماینده شهرضا و عضو کمیسیون اجتماعی:

پاسخ سؤال اول: تلخی سال 97 وضعیت بحرانی مردم از بُعد معیشتی و کاهش قدرت خرید آنها بود و مجلس هم نتوانست قانون خوبی برای بهبود وضعیت زندگی مردم تصویب کند چراکه مجلس فراموش کرد نماینده تمام ملت است. سبد کالا هم تأثیری بر زندگی آنها نداشت. خبر شیرین هم این بود که قبلاً بخشی از منابع تأمین اجتماعی وارد خزانه می‌شد و در واقع حق‌الناس به خزانه می رفت اما با تلاش بنده، دیگر اجازه ندادیم چنین اتفاقی بیفتد و قرار شد که این پول در اختیار خود تأمین اجتماعی باشد. در زمینه زنان سرپرست خانوار هم در کمیسیون تلفیق و بیمه رانندگان و قالی‌بافان هم اقداماتی انجام دادیم و این برای ما خوشحال‌کننده بود.

مشکلات معیشتی در صدر تلخی‌های 97/ بیم و امیدهای سال جدید

پاسخ سؤال دوم: من قدرت پیشگویی ندارم اما اینکه از همین الان بگوییم وضعیت قرار است بدتر شود کار درستی نیست و سمت و سوی بدی به زندگی مردم خواهد داد بنابراین به جای جو روانی ایجاد کردن باید به فکر تدبیر و امیدآفرینی باشیم لذا مخالف این هستم که آینده را منفی جلوه دهیم.

غلامرضا کاتب، منتخب مردم گرمسار و عضو هیئت رئیسه مجلس:

پاسخ سؤال اول: تلخ‌ترین اتفاقات، معیشت بد مردم و عدم کنترل قیمت کالا و خدمات بود چراکه باعث نارضایتی مردم می‌شود. اتفاقات شیرین زیادی هم نداشتیم که بتوانم به آن اشاره کنم.
پاسخ سؤال دوم: بله وضعیت فروش نفت کاهش پیدا می‌کند و با کسری بودجه مواجه خواهیم شد.

مشکلات معیشتی در صدر تلخی‌های 97/ بیم و امیدهای سال جدید

محمدحسین فرهنگی، نماینده تبریز و عضو کمیسیون صنایع و معادن:

پاسخ سؤال اول: ضعف‌های مدیریتی در سال گذشته، بیش از هر موضوعی باعث نارضایتی مردم شد. گرانی‌ها و نوسانات گسترده ارزی و تحریم‌ها هم مردم را اذیت کرد. حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن هم مهم‌ترین اتفاق شیرین سال 97 بود.

پاسخ سؤال دوم: البته نباید گفت سال 98 سال سختی است، چراکه آثار منفی در ذهن مردم دارد. بودجه سال جاری به خوبی بسته شده است و اگر خوب اجرا شود می‌تواند برای عبور از این شرایط خاص اقتصادی کمک کند.


انتهای پیام

captcha