وزارت کشور توان صدور مجوز و نظارت بر حوزه‌های تخصصی متعدد را ندارد
کد خبر: 3798488
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۶
کوزه‌گر خبرداد:

وزارت کشور توان صدور مجوز و نظارت بر حوزه‌های تخصصی متعدد را ندارد

گروه جامعه ــ قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور با اعلام اختصاص ردیف بودجه به سازمان بهزیستی برای نظارت بر مؤسسات خیریه و سمن‌ها، گفت: وزارت کشور توان صدور مجوز و نظارت بر این همه حوزه تخصصی را ندارد.

محمدعلی کوزه‌گر، قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه این معاونت در زمینه اشغال، مسکن، صدور مجوز برای مؤسسات غیردولتی و نظارت بر آنها و نیز کمک به تأمین جهیزیه مددجویان فعالیت می‌کند، گفت: بخشی از این اقدامات با کمک جذب مشارکت‌های مردمی است.

واگذاری 12 هزار واحد مسکونی در سال 97 به مددجویان

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به مشکلات اقتصادی پیش آمده آیا توانستید در سال 97 برنامه‌های این معاونت را اجرا کنید؟ گفت: در زمینه مسکن کارها به خوبی پیش رفت و صد هزارمین خانه مسکونی به مددجویان واگذار شد و ساخت 12 هزار واحد مسکونی فقط در سال 97 هدفگذاری شده‌ بود که این هدف محقق شد.

کوزه‌گر در زمینه اشتغال مددجویان بهزیستی، گفت: در زمینه اشتغال تعهد ما ایجاد 50 هزار شغل بود که تحقق پیدا‌ کرد اما در بخش تأمین جهیزیه چون این بخش بیشتر به اعتبارات دولتی وابسته است، متأسفانه اختصاص اعتبار به حد کافی و قابل توجه نبود.

نظارت بیشتر بر مؤسسات غیردولتی در سال 98

وی ضمن اعلام صدور مجوز فعالیت برای حدود 30 سازمان مردم‌نهاد کشوری و 630 مؤسسه استانی، گفت: تا سال 97 بودجه‌ای برای نظارت بر مؤسسات غیردولتی نداشتیم اما در انتهای این سال ردیف بودجه‌ای به این امر اختصاص داده‌ شد و از سال 98 نظارت بر مؤسسات غیردولتی دقیق‌تر و بیشتر می‌شود.

قائم‌مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به این سؤال که چرا وزارت کشور در حال تدوین قانونی برای در اختیار گرفتن صدور مجوز و نظارت بر تمامی مؤسسات مردم‌نهاد است؟ گفت: امیدواریم وزارت کشور از عهده این مسئولیت برآید، اما فکر می‌کنیم نمی‌تواند بر مراکز و مؤسسات تخصصی نظارت کند. تاکنون وزارت کشور، برخلاف قانون، در حال صدور مجوز مؤسسات غیردولتی بوده است. براساس قوانین، صدور مجوز برای مؤسسات برعهده سازمان بهزیستی است.

وی ادامه داد: وزارت کشور در حال برداشتن گامی است که در توان و وظایفش نمی‌گنجد و می‌خواهد مسئولیت صدور مجوزهمه انجمن‌ها، مؤسسات و NGO ها و نظارت بر آنها را برعهده بگیرد. اما این امکان‌پذیر نیست که هم معلولان برای ایجاد سمن‌های خود به وزارت کشور مراجعه کنند، هم مثلاً انجمن خوشنویسان و هم هر مجموعه و نهاد فعال در حوزه‌های متعدد دیگر. هر نهاد و سازمان دولتی و رسمی باید کار تخصصی خود را انجام دهد و بر سمن‌هایی که در حیطه وظایف آن سازمان فعال هستند نظارت کند.

قائم مقام مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: وزارت کشور قبل از تصویب قانون در حال دادن مجوز به مؤسسات مردم‌نهاد است و این کار غیرقانونی تلقی می‌شود. از جامعه هدفمان دفاع می‌کنیم و معتقدیم این کار به سامان نخواهد‌ رسید و از کلیت کشور دفاع می‌کنیم تا این اقدام کشور را دچار مشکل و چالش نکند. وزارت کشور توان صدور مجوز و نظارت بر این همه حوزه تخصصی را ندارد.

انتهای پیام 

captcha