بانیان جنگ یمن حیواناتی درنده‌خو هستند
کد خبر: 3771333
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
آیت‌الله جوادی آملی:

بانیان جنگ یمن حیواناتی درنده‌خو هستند

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با تقسیم انسان‌ها از منظر قرآن به چند دسته تاکید کرد: عده‌ای از انسان‌ها درنده‌خو هستند و کشتار یمن و امثال آن را راه می‌اندازند.

بانیان جنگ یمن حیوانات درنده‌خو هستند/ نوع وظیفه؛ رمز تفاوت زن و مردبه گزارش ایکنا، آیت‌الله جوادی آملی امروز 19 آذر در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم قم با بیان اینکه اخلاق مربوط به گره زدن علم به جان است، گفت: اگر کسی معلوم خود را به جان پیوند زد، عاقل شده و غیر آن صورت مجنون هستند، بنابراین برخی در قیامت دیوانه محشور می‌شوند.

وی تاکید کرد: اینکه معصوم(ع) فرمود «کم من عالم قد قتله جهله و علمه معه لا ینفعه» یعنی ایمان و تصدیق در او نیست، ولی فرد عالم است.

این مفسر قرآن تصریح کرد: برای فرعون و آل فرعون از لحاظ علمی و عقل نظری هیچ تردیدی نبود که موسی حق است، ولی این علم را به جان و قلب و حکمت عملی گره نزدند، لذا ممکن است علم باشد و در عین حال کفر وانکار صد درصد هم باشد.

وی با تاکید بر اینکه انسان یا عالم و یا جاهل و یا دیوانه و یا متخلق است، گفت: دیوانگی بدتر از این نیست که انسان خوش را به سوختن ابدی بدهد؛ اینکه خدا رباخوار را دیوانه می‌داند، رمزش در این است.
وی افزود: کسانی که ربا می‌خورند، حرف خدا و پیامبر را زمین گذاشته و دنبال سود هستند؛ چنین افرادی عالم هستند و می‌دانند ربا حرام است، اما عاقل نیستند، چون به علمشان عمل نمی‌کنند و این جنون دنیوی ربا در قیامت ظهور می‌کند، نه اینکه خدا او را مجنون کرده باشد.

این مرجع تقلید اظهار کرد: کسانی که تولید و اشتغال و تولید کار برای جوانان را قبول دارند و انجام می‌دهند، باید بدانند تنها این کار، خیر برای دیگران نیست و برای خودشان هم کار می‌کنند و آخرتشان را می‎سازند.

آیت‌الله جوادی آملی تصریح کرد: هر کار خیر درست است که نفعش به دیگری می‌رسد، ولی اصالتا مانند این است که انسان ریشه وجود خود را آبیاری کند و نفسش تثبیت شود، در این صورت اگر هر رشوه و پیشنهادی هم به او بدهند، خدا او را حفظ می‌کند.

این مفسر قرآن با دسته‌بندی قرآن به گروه‌های مختلف اظهار کرد: عده‌ای از انسان‌ها درنده‌خو هستند و کشتار یمن و امثال آن را راه می‌اندازند. این افراد کارشان درندگی است؛ عده‌ای نیز به جای آخرت و آخر دنبال آخور هستند که مثل آنان مثل حمار است و اگر یک بار کتاب هم بار آنان کنی، نمی‌فهمند بارشان چیست و تنها به فکر چریدن هستند و عده‌ای نیز دنبال سیاست‌بازی و مکر و حیله هستند که مثل آنان مثل شیطان است و برخی نیز از همه این‌ها گذشته و راه فرشته را می‌روند.

وی همچنین در مورد خلقت زن و مرد گفت: زن و مرد دو صنف از انسان و نه دو نوع هستند؛ ماده مشترکی دارند و صورتی روی این ماده ایجاد شده و بدن متفاوتی از آن درست شده است، بنابراین زن و مرد وظائف متفاوتی دارند، ولی در بالارفتن معنوی یکسان هستند.

وی با اشاره به تفاوت در مدیریت‌های اجرایی زنان و مردان بیان کرد: قرآن فرمود آسیه و مریم نه تنها نمونه خوب زنان هستند، بلکه نمونه انسان خوب در جامعه هستند، از این رو در نبوت و رسالت، جنس ملاک است، چون نبی و رسول رسالت اجرایی دارند، اما در معنویت و قرب به خدا این طور نیست. از این رو هرگز کسی به پای فاطمه(س) غیر از اهل بیت(ع) نمی‌رسد.

انتهای پیام

captcha