وزارت علوم بار اسلامی‌سازی را روی دوش حوزه گذاشته است
کد خبر: 3771200
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
معاون پژوهش حوزه:

وزارت علوم بار اسلامی‌سازی را روی دوش حوزه گذاشته است

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون پژوهش حوزه با بیان اینکه حوزه در اسلامی‌سازی تنهاست، گفت: وزارت علوم و دانشگاه‌ها میلیاردها تومان بودجه دارند ولی بار را بر دوش حوزه گذاشته‌اند؛ نمی‌شود دانشگاه دانشی را که مبتنی بر مبانی و مبادی غرب است تولید کند و هیچ هم به فکر اسلامی‌سازی دانش نباشد.

دانشگاه‌های میلیاردی، بار اسلامی‌سازی را روی دوش حوزه گذاشته‌اند/ حوزه تنهاستبه گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین میرمعزی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه، امروز، ۱۹ آذرماه، در نشستی خبری به مناسبت هفته پژوهش با بیان اینکه ۱۸۰ مرکز پژوهشی در قم داریم، گفت: شورای هماهنگی مراکز با حضور نمایندگان این مراکز هر چندوقت یکبار جلساتی را با همین هدف دارند تا سازوکار مناسب‌تری به فعالیت آنان داده شود.

میرمعزی در پاسخ به سؤالی در مورد سند الگوی پیشرفت کشور، افزود: پس از ابلاغ مقام معظم رهبری در مورد سند الگوی پیشرفت کشور ستادی در حوزه برای این مسئله تشکیل شد و بنده مسئول آن ستاد هستم. این ستاد دو ماموریت عمده دارد؛ نخست ایجاد گفتمان در سطح حوزه در مورد این سند به عنوان سند مهم بالادستی و نقشه راه کشور است و دومین مأموریت بررسی دقیق و ارائه پیشنهاد در مورد ارتقای آن است.

وی با بیان اینکه مدارس و استادان در سطح کشور متولی بحث گفتمان‌سازی در این زمینه هستند، تصریح کرد: انجمن‌های علمی و مراکز پژوهشی، استادان دروس خارج و سطوح عالی حوزه، مدارس عالی و تخصصی حوزه می‌توانند وارد نقد و بررسی سند شوند، البته در سطح مراجع، خود ایشان هم به آن می‌پردازند و اظهارنظر خواهند کرد.

معاون پژوهش حوزه بیان کرد: در یک زمان‌بندی مشخص، یعنی ۹ ماهه، این کار انجام می‌شود و با مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نیز تفاهم داریم تا از ظرفیت‌های این مرکز هم برای ایجاد حرکت وسیع در حوزه بهره ببریم و گزارش فعالیت‌های ستاد به آنان ارائه شود.

آمار دقیق نداریم!

میرمعزی در پاسخ به ایکنا در مورد آمار پژوهش‌های سالانه مراکز پژوهشی حوزه و اینکه چه مقدار معطوف به نیازهای روز است، با بیان اینکه آمار دقیق نداریم، اظهار کرد: اینکه پژوهش‌های حوزه آیا ناظر به مسائل امروز جامعه هست یا نیست، مسئله صفر و صدی نیست و نمی‌توان گفت این تحقیقات هیچ تأثیری نداشته و یا نمی‌توان گفت که صد درصد مسائل کشور را مورد توجه قرار داده است.

معاون پژوهش حوزه با تأکید بر عدم بی‌انصافی در این باره بیان کرد: بسیاری از این پژوهش‌ها تبدیل به قانون دولتی و کشوری شده است؛ از جمله در بحث بانکداری اسلامی در تدوین، نقد و پیشنهادات در این زمینه همگی از سوی حوزه علمیه بوده است، همچنین در مسائل  زن و خانواده، تمامی تحقیقات ناظر به پرسش‌های امروز جامعه است، البته تحقیقات علمی و بنیادین هم داریم.

میرمعزی با بیان اینکه اصل این بحث درست است که همه تحقیقات ناظر به مسائل کشور نیست تصریح کرد: ستاد پژوهش برای برنامه‌های پژوهشی حوزه و جهت‌گیری مراکز برای مسائل نظام درست شده است و ما هم در این جهت در حال سیاست‌گذاری هستیم.

وی افزود: تحقیقات بنیادین، پایه و اساس تحقیقات کاربردی است و یکی از مشکلات در مباحث امروز کشور این است که می‌خواهیم آن را براساس مبانی اسلامی حل کنیم و راه‌حل اسلامی ارائه بدهیم و این موضوع کار مشکل و بلندمدتی است و باید نیروهای توانمند برای این نوع مطالعات تربیت شوند. البته در حال حاضر بیش از سه هزار تحصیلکرده داریم که در علوم انسانی متخصص هستند و قلم می‌زنند.

میرمعزی با بیان اینکه مراکز پژوهشی قم سه قسم هستند، افزود: دسته‌ای که شورای اعطای مجوز حوزه به آنان مجوز می‌دهد و از لحاظ مالی هم آنان را تأمین می‌کند که تعداد کمی هستند؛ دسته‌ای هستند که شورای اعطا مجوز می‌دهد اما از جهت مالی استقلال دارند و بخش سوم که عمده مراکز هستند، از هر دو جهت یعنی مجوز و هزینه مستقل هستند.

معاون پژوهش حوزه علمیه گفت: برای اینکه این پژوهش‌ها به سمت نیازهای نظام و جامعه سوق داده شوند، نیازسنجی پژوهشی صورت گرفته و تاکنون در 9 رشته این کار را انجام داده‌ایم و سامانه ملی نیازسنجی را هم در دست تدوین داریم‌.

توپ پژوهش در زمین دانشگاه‌ها

میرمعزی با انتقاد از دانشگاه‌ها و وزارت علوم، اظهار کرد: نظام علمی کشور باید به سمت اسلامی‌سازی برود؛ چرا دانشگاه با این همه بودجه، ساختار و سازمان باید تولیداتی داشته باشند که مناسب علوم انسانی کشور نیست و به حوزه علمیه بچسبیم که شما باید همه این بار را بر دوش بکشید؛ چرا باید میلیاردها بودجه از سوی وزارت علوم خرج و تحقیقات علوم انسانی که مرتبط با علوم انسانی اسلامی نیستند، انجام شود و بعد بار سنگین را بر دوش حوزه بیندازیم.

وی ادامه داد: حوزه در مورد تبیین علوم انسانی حرکت جهادی کرده است ولی حرکت چندانی از سوی نهادهای نظام در این زمینه نمی‌بینیم، با اینکه بودجه و امکانات زیادی در اختیار آنان است و حوزه با ظرفیت و بودجه کم، حرکت جهادی کرده است. البته حجم مطالبات و درخواست‌ها به قدری زیاد است که این حرکت‌ها هم کم است.

وحدت دانشی؛ ریشه وحدت حوزه و دانشگاه

معاون پژوهش حوزه همچنین در پاسخ به سؤالی در مورد عبور از فضای کلیشه‌ای وحدت میان حوزه و دانشگاه و رسیدن به وحدت واقعی گفت: محور وحدت بین حوزه و دانشگاه وحدت دانشی است و نمی‌شود دانشگاه در رابطه با علوم، دانشی را که مبتنی بر مبانی و مبادی غرب است تولید کند و به فکر اسلامی‌سازی دانش نباشد و از این طرف، حوزه هم شعار علوم انسانی اسلامی را بدهد و به فکر تولید آن باشد و بعد بگوئیم وحدت حوزه و دانشگاه رخ دهد؛ به نظر بنده سطح ریشه‌ای و عمیق وحدت دانشی است.

میرمعزی تصریح کرد: اگر این مسئله رخ دهد وحدت به صورت ریشه‌ای و حقیقی رخ خواهد داد و اگر این اتفاق نیفتد وحدت در لایه‌های بعدی، یعنی هماهنگی در جهت استفاده از دستاوردهای دوطرف و رفع نیازها، به صورت ضعیف انجام می‌شود. البته مباحث ترویجی و فرهنگی از جهت رعایت احکام اسلامی و ... در دانشگاه هم لایه روئین وحدت است که باید رخ دهد.

اختلافات علمی نشانه پویایی است

میرمعزی همچنین در پاسخ به سؤال ایکنا مبنی بر اینکه بار اسلامی‌سازی بر دوش حوزه است زیرا خود حوزه مدعی این مسئله است و باید به قواعد آن ملتزم باشد ولی این روزها شاهد اختلافاتی هستیم که در مورد فقه نظامات وجود دارد؟ بیان کرد: در هر جامعه علمی، اختلافات وجود دارد و این اختلافات هم در پیشینه سنت‌های عمیق حوزه بوده و مقدس است، البته اگر آلوده به مباحث سیاسی نشود.

وی با بیان اینکه این اختلافات طبیعی است و اگر نباشد آن جامعه علمی زنده نیست اظهار کرد: این اختلافات علت برای اسلامی‌سازی نیست، وقتی انقلاب کردیم و شعار جمهوری اسلامی دادیم در حقیقت به دنبال تحقق اسلام بودیم و خون شهدا هم برای این ریخته شد و مقابله آمریکا هم برای این است که می‌خواهیم تمدن نوین اسلامی ایجاد کینم و اگر این بحث نبود در مقابل جهان کفر قرار نمی‌گرفتیم.

بودجه میلیاردی و حرکت کند اسلامی‌سازی در دانشگاه‌ها

وی با بیان اینکه نهاد‌های نظام باید به این مأموریت اصلی توجه و لوازم آن را ببینند و برآن اساس برنامه‌ریزی کنند، گفت: آن‌ها میلیارد‌ها پول و امکانات در دست دارند؛ اگر نقشه راه روشن در طول ۴۰ سال برای علوم انسانی اسلامی داشتیم و وزارتحانه‌های مربوطه این نقشه را اجرا و هزینه می‌کردند آیا اکنون در این نقطه بودیم؟ وضعیت کنونی هم ناشی از حرکت جهادی علما و عده‌ای افراد بابصیرت بوده که نیرو‌هایی تربیت و محققانی پرورش داده تا در این زمینه تولید نظریه و فکر کنند.

میرمعزی تصریح کرد: حوزه به این حد رسیده که سه هزار متخصص در مقطع ارشد و دکتری دارد و در انجمن‌های علمی ساماندهی شده‌اند و در مراکز پژوهشی حضور دارند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برپایی نمایشگاه هفته پژوهش ادامه داد: مراسم افتتاحیه این نمایشگاه یکشنبه، ۲۵ آذرماه، با حضور آیت‌الله اعرافی، شخصیت‌های برجسته و برخی از مسئولان از جمله رؤسای قوا برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه، سالن‌های نشست‌های علمی تعبیه شده و حدود ۱۵ نشست علمی توسط انجمن‌های علمی و مراکز پژوهشی دائر می‌شود.

میرمعزی بیان کرد: نقد کتاب و مسائل مستحدثه و موضوعات روز در این نشست‌ها بررسی می‌شوند و نمایشگاه در بخش‌هایی شامل غرفه‌های مؤسسات، موضوعات مرتبط با علوم انسانی اسلامی و ... دائر و مباحث علوم انسانی در ۱۵ رشته ارائه می‌شود که شامل چهار هزار اثر برگزیده در علوم انسانی است.

وی در پایان افزود: نمایشگاه مذکور از روز ۲۴ آذرماه لغایت ۲۹ آذرماه از ساعت ۹ تا ۱۹ در مجتمع امام خمینی (ره) واقع در گلزار علی بن جعفر (ع) برپا خواهد شد.

انتهای پیام

 

captcha