فضای جامعه امروزی قرآنی نیست/ رویکردهایمان را تغییر دهیم
کد خبر: 3771054
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲

فضای جامعه امروزی قرآنی نیست/ رویکردهایمان را تغییر دهیم

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به اینکه ما در حفظ قرآن بر افزایش کمیت اصراری نداریم، گفت: متأسفانه انس با قرآن در جامعه امروز آنقدر کمرنگ شده که اگر سه سال هم بر حفظ جز ۳۰ قرآن تأکید کنیم باز هم از قافله عقبیم.

فضای جامعه امروزی قرآنی نیست/ رویکردهایمان را تغییر دهیم

به گزارش ایکنا از البرز، حجت الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور روز گذشته، 18 آذرماه در جلسه هم‌اندیشی پویش حفظ قرآن کریم(1452) که با حضور جامعه قرآنی استان البرز برگزار شد، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در سال 73 بر تربیت یک میلیون حافظ قرآن‌ کریم تأکید کردند و مؤسسات قرآنی با این هدف تشکیل شدند تا در مسیر تربیت حافظان قرآن گام بردارند.
وی افزود: در سال 90 رهبر معظم انقلاب با ابراز امیدواری نسبت به اقدامات انجام شده در حوزه تربیت حافظان قرآن‌کریم فرمودند که تعداد حافظان قرآن‌کریم باید از یک میلیون نفر به 10 میلیون نفر برسد.
این مسئول بیان کرد: برای تحقق این هدف باید موازی‌کاری و جزیره‌ای عمل کردن را کنار بگذاریم. متأسفانه در هفت سال گذشته به دلیل همین تک‌روی‌ها توفیق چندانی در تربیت حافظان قرآن‌کریم نداشته‌ایم.
حسینی افزود: به عنوان مثال در طول 10 سالی که از اجرای طرح بشارت می‌گذرد، آموزش و پرورش، اوقاف و امور خیریه، رادیو قرآن، شبکه قرآن، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و به طور کلی تمام دستگاه‌هایی که به نحوی متولی این امر بودند متفاوت عمل کردند و این اختلاف عملکردها خروجی مثبتی نداشته است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: تجربه سال‌های گذشته باعث شد که در حوزه حفظ قرآن‌ کریم یک اتفاق نظر حاصل شود و با توجه به اینکه جز 30 قرآن دروازه ورود به حفظ قرآن است و بسیاری از مؤسسات، قرآن‌آموزان را با این جز به دنیای حفظ قرآن وارد می‌کنند، امسال طرح بشارت(1452) با محوریت جز 30 قرآن اجرا شود.
وی با تأکید بر اینکه برای ترویج فرهنگ قرآنی باید شرایطی ایجاد شود تا هرکس به اندازه توانایی خود حتی در حد حفظ چند سوره بتواند از این کتاب الهی بهره‌مند شود، گفت: بسیاری از دانش‌آموزان با سور قصار سوره‌های این جز آشنا هستند، همچنین بزرگسالان نیز به برکت حضور در مجالس ترحیم با سوره‌هایی چون شمس و تکفیر آشنایی دارند و در واقع مردم به نوعی با جز 30 قرآن انس بیشتری دارند و احتمال اینکه بتوانند سوره‌های این جز را به خاطر بسپارند بیشتر است به همین علت این جز را امسال برای حفظ قرآن‌ کریم انتخاب کردیم.
این مسئول افزود: هرچند حفظ جز 30 قرآن نیز به سه بخش تقسیم شده و افرادی که یک یا دو بخش این جز را هم حفظ کرده باشند می‌توانند در بخش‌های مختلف مسابقه شرکت کنند. هدف انس با قرآن، حفظ آیات الهی و کاربردی کردن آن در زندگی روزمره است و هرکس در حد توان خود می‌تواند از این سفره الهی بهره‌مند شود.

فضای جامعه امروز قرآنی نیست
حسینی بیان کرد: ما در حفظ قرآن بر افزایش کمیت اصراری نداریم، متأسفانه انس با قرآن در جامعه امروز آنقدر کمرنگ شده که اگر سه سال هم بر حفظ جز 30 قرآن تأکید کنیم باز هم از قافله عقبیم چون هنوز افراد زیادی وجود دارند که حتی روخوانی قرآن را بلد نیستند و انگیزه ندارند روزی یک صفحه قرآن بخوانند.
وی گفت: و این دور شدن مردم از قرآن از آنجا نشات می‌گیرد که وقتی متولیان امر باید به درستی برنامه‌ریزی کنند همگی در ملکوت به سر می‌برند و اصلا به شرایط جامعه توجه نمی‌کنند.
این مسئول افزود: متاسفانه ما راه را به ویژه در حوزه حفظ قرآن اشتباه رفته ایم. متولیان این حوزه با تشریفات به موضوع حفظ قرآن نگاه می کنند. امروز در خوشبینانه‌ترین حالت 20 هزار حافظ کل داریم که 20 سال طول کشیده که به این مرحله رسیده‌اند. اگر بخواهیم به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن عمل کنیم، 500 سال طول می‌کشد.
حسینی تصریح کرد: از هفت سال گذشته تا کنون که برنامه‌ها برای تربیت حافظان قرآن‌کریم شکلی جدی‌تر گرفته، برخی موازی‌کاری‌ها و تک‌روی‌ها عملکردهای مثبت را نیز خنثی کرده و نتیجه فقط به آمار غیرواقعی ختم شده است. امروز اسم یک حافظ قرآن از مدرسه، اداره، بسیج، مؤسسه قرآنی، دانشگاه به عنوان حافظ قرآن ثبت می‌شود و هیچ سامانه‌ای وجود ندارد که مثلاً با وارد کردن کد ملی مشخص کند که اسم فرد قبلا توسط دانشگاه به عنوان حافظ قرآن ثبت شده و دیگر اسمش چندبار به عنوان حافظ قرآن از راه های مختلف ثبت نشود.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: نتیجه این چندکارگی چه می‌شود اینکه امروز آمار از وجود یک میلیون حافظ قرآن در کشور خبر می‌دهد اما واقعیت این است که تعداد حافظان قرآن‌کریم در کل کشور به 300 هزار نفر هم نمی‌رسد.
وی ادامه داد: اگر می خواهیم در حوزه حفظ قرآن کاری ماندگار و واقعی انجام دهیم باید از خودمان آغاز کنیم، درگیر کمیت و آمار غیرواقعی نشویم، مسئولان و متولیان این امر باید در خط مقدم حفظ قرآن قرار بگیرند. حوزه و دانشگاه باید پای کار بیاید. وقتی معلمان قرآنی و حوزویان در این عرصه منفعل عمل می کنند نمی‌توانیم از مردم عادی جامعه انتظار داشته باشیم که حافظ قرآن شوند. نباید فراموش کنیم که تا حوزه و دانشگاه قرآنی نشوند جامعه نیز قرآنی نمی‌شود.
این مسئول اظهار کرد: برای ادامه و موفقیت در این مسیر باید مواضع و رویکردهایمان را تغییر دهیم. سازمان اوقاف برای تحقق این هدف گام های اولیه را برداشته است. امسال برای جلوگیری از موازی‌کاری بسیاری از مسابقات قرآنی که هرکدام متولی جداگانه داشتند با هم ادغام شدند. همچنین به برکت طرح بشارت (1452) تولیدات رسانه‌ای در حوزه حفظ قرآن افزایش پیدا کرده است، بسته‌های مختلف فرهنگی، موشن‌گرافی، کلیپ، اپلیکیشن، سایت بشارت و پیام‌رسان‌های مختلف به کمک آمده‌اند تا مردم بیشتر با این طرح آشنا شوند.
حسینی گفت: امسال فقط یک میلیارد تومان صرف تهیه پوستر طرح بشارت(1452) شده است تا در همه مدارس، ارگان‌ها، ادارات، مساجد، امامزاده‌ها و بقاع متبرکه نصب شود تا مردم جامعه بیشتر با این طرح آشنا شوند. همچنین تبلیغات محیطی و تلویزیون هم در این عرصه به میدان وارد شده تا نتیجه بهتری حاصل شود.
وی در ادامه با بیان اینکه امسال برای برندگان طرح بشارت(1452) در مجموع سه میلیارد تومان جایزه درنظرگرفته شده است، گفت: آزمون کتبی 19 اسفند برای بزرگسالان برگزار می‌شود اما چون امسال دانش‌آموزان نیز به تعداد آزمون‌دهندگان اضافه شدند و این امکان وجود ندارد که از یک تا دو میلیون دانش‌آموز به طور همزمان آزمون گرفته شود، آزمون دانش‌آموزان به صورت شفاهی از 18 اسفند آغاز می‌شود و در اردیبهشت به پایان می‌رسد.
این مسئول در ادامه به تسهیلات سازمان اداری و استخدامی برای شرکت کنندگان در طرح(1452) اشاره کرد و گفت: امسال اگر کارکنان دولت سوره ناس تا زلزال را حفظ کنند، هشت ساعت آموزش ضمن خدمت برای آن‌ها در نظرگرفته می‌شود. همچنین اوقاف نیز برای کارکنان درون سازمانی خود که موفق به حفظ جز 30 قرآن شدند، هشت ساعت آموزش ضمن خدمت در نظر می‌گیرد.
انتهای پیام

captcha