اجرای 2 طرح جدید رادیو قرآن در چهل‌سالگی انقلاب/ رضایت مخاطبان رادیو پیام و جوان از 1452
کد خبر: 3769510
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳
امروز طی نشست خبری تشریح شد؛

اجرای 2 طرح جدید رادیو قرآن در چهل‌سالگی انقلاب/ رضایت مخاطبان رادیو پیام و جوان از 1452

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدیر شبکه رادیویی قرآن از اجرای دو طرح جدید در این شبکه رادیویی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری تشریح طرح‌های در حال اجرا و برنامه‌های جدید رادیو قرآن که از ماه ربیع‌الاول به جدول پخش این شبکه اضافه شده، صبح امروز سه‌شنبه، ۱۳ آذرماه با حضور احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیویی قرآن برگزار شد.

در این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمودرضا ذکاوت، قائم‌مقام رادیو قرآن، محمدهادی صلح‌جو، مدیر گروه قرآن و اطلاع‌رسانی، احمد فراهانی، از مدیران رادیو قرآن و دبیر طرح قرآن، کتاب زندگی(بشارت ۱۴۵۲)، رضا نباتی، کارشناس و مؤلف کتب درسی و مدیران گروه‌های شبکه‌های رادیویی جوان، پیام و نیز مسئول قرآن حوزه چندرسانه‌ای معاونت صدای سازمان صداوسیما در محل سالن کنفرانس خبرگزاری ایکنا حضور یافتند.
در ابتدای این مراسم که با اجرای صلح‌جو همراه بود، پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، احمد ابوالقاسمی طی سخنانی ضمن خیر مقدم به حضار در این نشست، اظهار کرد: رادیو قرآن به فرموده مقام معظم رهبری، یک پدیده تأثیرگذار در جامعه و عامل مهمی در زمینه رشد قرآنی کشور بوده که منجر به پرورش چندین استاد تلاوت در جمهوری اسلامی ایران شده است.
ابوالقاسمی با بیان اینکه باید به رادیو قرآن به عنوان یک نماد ویژه‌ از دستاوردهای انقلاب اسلامی که موضوعیت دارد، پرداخته شود، افزود: طرح قرآن، کتاب زندگی(بشارت 1452) از تابستان سال جاری آغاز شد و هم‌اکنون نیز در حال اجراست. البته این طرح در سال‌های گذشته به صورت سه‌ماهه اجرا می‌شد، ولی از سال جاری با توجه به فراگیر شدن حفظ قرآن و فرامین مقام معظم رهبری در این زمینه، این طرح با گستردگی بیشتری اجرایی شده و سازمان صداوسیما نیز به شکل مطلوبی به طرح ورود کرده و از آن حمایت می‌کند.
این قاری بین‌المللی با بیان اینکه علاوه بر رادیو قرآن، شبکه‌های دیگر رادیویی نیز نسبت به اجرای طرح اهتمام دارند، تصریح کرد: طی اجرای طرح 1452، تصمیم بر این شد که بسته کل قرآن کریم را در نظر بگیریم که آغاز آن از امسال و با محوریت جزء 30 قرآن کریم بود و امیدوار هستیم که این طرح در سال‌های بعد نیز با قوت هرچه تمام‌تر اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه مجموعه رادیو قرآن هر روز مدت یک ساعت را به اجرای طرح اختصاص می‌دهد، گفت: ساعت 10:30 به مدت 15 دقیقه، نکات کلی ویژه خانواده‌ها و مادرانی که در منزل به فرزندان خود در قالب این طرح قرآن آموزش می‌دهند، پخش می‌شود. همچنین، مدت 45 دقیقه دیگر نیز یعنی از ساعت 16:15 تا 17 بحث‌های تخصصی‌تر برای کسانی که قصد دارند به صورت مستقیم با طرح در ارتباط باشند، ارائه می‌شود.
ابوالقاسمی افزود: برنامه‌ سه‌دقیقه‌ای و پنج‌دقیقه‌ای نیز در این رابطه تهیه شده که علاوه بر مسابقه پیامکی که از شبکه‌های مختلف رادیویی ایران، ورزش، پیام، جوان، فرهنگ، نمایش، گفت‌وگو و تهران پخش می‌شود، تقدیم علاقه‌مندان قرآنی می‌شود.
مدیر شبکه رادیویی قرآن اظهار کرد: طرح بعدی که تقریباً تا نیمه آن پیش رفته‌ایم، طرح «ساعت قرآن» است که در حدود 17 هزار مدرسه اجرا می‌شود و دانش‌آموزان از طریق رادیو و 85 هزار کلاس درس، یک دوره آموزش تخصصی روخوانی قرآن را فرا می‌گیرند که این طرح طی 33 جلسه به اتمام می‌رسد. طرح بعدی که در دست اقدام است و هفته‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد، طرح «قرآن صبحگاهی» است که به کمک طرح 1452 آمده تا بتواند در صفوف صبحگاهی مدارس، سوره‌های جزء 30 را متناسب با طرح 1452 ارائه دهد. مسابقه‌ای نیز برای این طرح در پایان هر هفته در نظر گرفته شده که علاقه‌مدان می‌توانند در آن شرکت کرده و با طرح همراه شوند.

اجرای 2 طرح جدید رادیو قرآن در چهل‌سالگی انقلاب/ رضایت مخاطبان رادیو پیام و جوان از 1452

مدیر شبکه رادیویی قرآن در پاسخ به سؤالی در رابطه با اجرای طرح 1452، گفت: این طرح از سوی ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور اجرا می‌شود که یکی از بازوان اجرای این طرح در کنار ستاد طرح راهبری، رادیو قرآن است. البته این طرح با عنوان 1441 آغاز شد و مدت یازده سال تا طرح 1451 اجرا شد و از زمان آغاز اجرای طرح 1452 یعنی از امسال به شیوه جدید و با محوریت حفظ قرآن انجام می‌شود.
به گزارش ایکنا در ادامه این نشست خبری، احمد فراهانی، دبیر طرح قرآن، کتاب زندگی(بشارت ۱۴۵۲) نیز در پاسخ به سؤالی در رابطه با سطح پائین سؤالات پیامکی این طرح بیان کرد: سؤال پیامکی طرح از سوی اتاق فکری زیر نظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ارائه می‌شود، اما محتواهای برنامه‌های رادیویی طرح در خود رادیو تولید می‌شود. البته نظر شورای توسعه بر این است که تعداد مخاطبان از طریق سؤال بیشتر شود و به همین دلیل سؤالات برای عموم مخاطبان طرح می‌شود.
در ادامه این نشست نیز رضا نباتی، مؤلف کتب درسی قرآن مقطع ابتدایی وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی ضمن تشکر از عوامل رادیو قرآن جهت همکاری فراوان با مجموعه وزارت آموزش و پرورش به عنوان رابط بین خانواده‌ها و دانش‌آموزان و ارائه کتب درسی به ایشان، بیان کرد: در بحث طرح ارتقای آموزش قرآن که بحث تجمیع زمان آموزش است، بنابر این بود که ما بحث طولانی شدن زمان آموزش روخوانی را که یکی از آسیب‌های جدی است، پیگیری و رفع کنیم. امروز ما نزدیک به 85 هزار کلاس درس با یک میلیون و سیصد هزار دانش‌آموز در 63 هزار مدرسه ابتدایی داریم که در 33 روز به بحث مهارت‌آموزی روخوانی‌شان پرداخته می‌شود.
نباتی تصریح کرد: پس از این 33 روز آموزش، بحث تعمیق یادگیری به وجود می‌آید که باید مدت سه روز در هفته انجام شود. در پایه اول ما دو زنگ در هفته و در پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی نیز سه زنگ در هفته قرآن داریم که اختصاصا این ساعات فقط مخصوص آموزش کتاب‌های درسی است و از آن برای طرح‌هایی مانند طرح ملی حفظ قرآن و ... نباید استفاده شود.
وی گفت: این ساعات فقط به آموزش کتاب‌های درسی و بحث روخوانی و روان‌خوانی مربوط است. ما تعداد سه سند بالادستی داریم که کتاب قرآن سوم ابتدایی و کل کتاب‌های ما براساس آن تألیف شده که یکی از آن سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است. دیگری سند تحول بنیادین در دوره ابتدایی مبنی بر آموزش روخوانی و روان‌خوانی است. سند دیگر نیز سند برنامه درسی ملی است.
نباتی تصریح کرد: ما در طول این 33 روز با حضور دانش‌آموزان مختلف، تک‌تک درس‌ها را تدریس کردیم و روش آن نیز روش جدیدی بود یعنی ضمن اینکه با دانش‌آموز به روش مهارت‌آموزی تمرین و کار می‌شد، با معلمان نیز صحبت می‌شد. این طرح بازخوردهای خوبی نیز داشته است که خود مدیران و معلمان از اجرای این طرح تعریف کرده و رضایت داشتند.
در ادامه، فراهانی، دبیر طرح قرآن، کتاب زندگی(بشارت ۱۴۵۲) در رابطه با مشارکت شبکه‌های مختلف رادیویی مختلف در طرح 1452، اظهار کرد: در دوره دوم طرح قرآن، کتاب زندگی که همان بشارت 1452 است، دو مدل کار برای هشت شبکه رادیویی و حوزه چندرسانه‌ای رادیو ارسال شده است.
وی افزود: این برنامه‌ها شامل یک برنامه پنج‌‌دقیقه‌ای است که در این برنامه به تکنیک‌های حفظ با حضور معتز آقایی، حافظ و داور بین‌المللی قرآن پرداخته می‌شود که این برنامه عمدتا در ساعت اذانگاهی سایر شبکه‌ها پخش می شود. یک برنامه سه‌دقیقه‌ای نیز با موسیقی و مفاهیم‌محور برای سایر شبکه‌ها تولید شده که این برنامه را در برنامه‌های مختلف خود قرار داده و پخش می‌کنند.

اجرای 2 طرح جدید رادیو قرآن در چهل‌سالگی انقلاب/ رضایت مخاطبان رادیو پیام و جوان از 1452
فراهانی اظهار کرد: برخی شبکه‌های دیگر مانند شبکه ایران نیز برنامه‌ای را با عنوان «افق آفتاب» طراحی کرده و شبکه ورزش نیز برنامه‌ای با عنوان «اخلاق در ورزش» دارد. همچنین، دو شبکه گفت‌و‌گو و نمایش نیز به همین شکل در برنامه‌های مختلف خود به این امر توجه دارند.

در ادامه، عماد پیران‌عقل، ‌مسئول قرآن حوزه چندرسانه‌ای معاونت صدای سازمان صدا و سیما طی سخنانی در رابطه با همکاری این بخش در زمینه اجرای طرح قرآنی 1452 بیان کرد: حوزه چندرسانه‌ای معاونت صدا یک مجموعه جدیدالتأسیس است که امسال در آستانه ماه مبارک رمضان به همت حمید شاه‌آبادی، معاون صدای سازمان افتتاح شد و با توجه به اینکه پایگاه جامع قرآن معاونت صدا با منابع آرشیوی رادیو قرآن راه‌اندازی شد، این امر را زمینه مناسب برای همکاری با رادیو قرآن دانستیم.
وی افزود: در صفحه اول این سایت یک قسمت مستقل و مجزایی با عنوان طرح 1452 ویژه حفظ قرآن طراحی شد که محتواهای آن توسط رادیو قرآن طراحی و در اختیار ما گذاشته شد. تاکنون تقریبا 70 قسمت از کارشناسی‌هایی معتز آقایی، حافظ کل قرآن کریم که در واقع شیوه‌های حفظ جزء 30 قرآن است، بارگذاری شده است. دوره کامل تخصصی حفظ قرآن نیز از اساتید بنام و برجسته‌ای مانند شهریار پرهیزکار، حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم و ... نیز قرار دادیم تا علاقه‌مندان بتوانند برنامه‌های رادیو قرآن را در هر ساعتی دانلود کنند.
پیران‌عقل تصریح کرد: در کنار محتواهایی که در حوزه آموزش و حفظ وجود دارد، تلاوت‌های مختلف دیگر، ترجمه قرآن به صورت شنیداری، آموزش‌های عمومی و تخصصی در حوزه تجوید، روخوانی، آداب تلاوت و ... نیز در اختیار تمامی مخاطبان قرار می‌گیرد تا بتوانند بهره لازم را داشته باشند.
وحید مبشری، مدیر گروه اندیشه رادیو جوان نیز طی سخنانی با بیان اینکه این شبکه مطابق سال‌های گذشته با رادیو قرآن همکاری کرد، گفت: بخش فنی رادیو جوان در این زمینه تمهیدات خود را به کار برد تا بتواند بخشی از ظرفیت خود را به همکاری در زمینه اجرای طرح قرآن، کتاب زندگی(بشارت 1452) اختصاص دهد.
مدیر گروه اندیشه رادیو جوان تصریح کرد: در دو بخش صبحگاهی و ظهرگاهی برنامه «قرار» و برنامه «به رنگ سپیده» و بعضی از فواصل پخش رادیو جوان با این طرح همراه شد. در دوره گذشته به تجربه دریافتیم که نه تنها این طرح ضرب‌آهنگ برنامه‌های رادیو جوان را نگرفته، بلکه همراه با دیگر برنامه‌‌های این شبکه پیش رفت.
مبشری اظهار کرد: در ساعات پرشنونده‌ای که رادیو جوان به عنوان رادیویی مخاطب‌پسند شناخته می‌شود، موفق به اجرای این طرح قرآنی شدیم که امیدوار هستیم تا در سال‌های آتی نیز بتوانیم در کنار طرح بوده و به عزیزانمان در رادیو قرآن کمک کنیم.
تورج توانا، مدیر پخش و نظارت رادیو پیام و آوا نیز با بیان اینکه امسال برای نخستین بار بود که در اجرای طرح قرآنی 1452 مشارکت داشتیم، گفت: رادیو پیام با توجه به ساختار خاصی که دارد، امکان برنامه‌های طولانی‌مدت و آموزشی مستقیم را ندارد. به همین دلیل ما بر روی ایجاد انگیزه در مخاطبان کار کردیم و نسبت به پخش مسابقه پیامکی قرآن، کتاب زندگی(بشارت 1452) در ساعت‌های مختلف (3 تا 5 بار) اقدام کردیم که استقبال خیلی خوبی نیز از سوی مخاطبان شبکه از این طرح شده است.

اجرای 2 طرح جدید رادیو قرآن در چهل‌سالگی انقلاب/ رضایت مخاطبان رادیو پیام و جوان از 1452
در ادامه این نشست خبری، احمد ابوالقاسمی، مدیر شبکه رادیویی قرآن به برنامه‌های مختلف این شبکه رادیویی در آستانه ورود به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: یکی از طرح‌هایی که در این رابطه اجرا می‌شود، طرح 4057 است که به معرفی ظرفیت‌های قرآنی ایجاد شده در استان‌های مختلف کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌پردازد.
مدیر شبکه رادیویی قرآن تصریح کرد: طی اجرای این طرح قرآنی به گفت‌و‌گو با مسئولان قرآنی استان‌ها، قاریان و حافظان قرآن در استان‌های مختلف کشور پرداخته می‌شود و مردم عزیز کشورمان می‌توانند با همه فعالیت‌های قرآنی انجام شده در استان مورد نظر خود آشنا شوند.
وی در پایان اظهار کرد: به کمک مدیریت چندرسانه‌ای معاونت صدا در آینده‌ای نزدیک اپلیکیشن ویژه رادیو قرآن راه‌اندازی می‌شود که سه رادیو یعنی رادیو قرآن، رادیو تلاوت و رادیو ترتیل را شامل می‌شود و به سه زبان مختلف فارسی، عربی و انگلیسی در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

فیلم این نشست خبری را اینجا ببینید.
گزارش تصویری را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha