مداح پیشكسوت فارس از باید و نبایدهای مجالس عزاداری می‌گوید/ اهمیت تبیین منطق قرآنی اهل بیت(ع)
کد خبر: 3748556
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲

مداح پیشكسوت فارس از باید و نبایدهای مجالس عزاداری می‌گوید/ اهمیت تبیین منطق قرآنی اهل بیت(ع)

گروه اجتماعی ـ لطف‌الله حقیقی، مسئول هیئت رزمندگان اسلام استان فارس به بیان باید و نبایدهایی از مجالس عزاداری حسینی پرداخت و گفت: باید در طول سال به سراغ جامعه مداحان و جوانان برویم و امر به معروف كنیم و مشخص كنیم كه چگونه خوانده و چه شعری بخوانند.

لطف‌الله حقیقی، مداح پیشكسوت استان فارس و مسئول هیئت رزمندگان اسلام استان فارس در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با یادآوری اهمیت كار مداحی گفت: یكی از زبان‌های هنرمندانه‌ای كه می‌تواند نهضت امام حسین(ع) را به جامعه معرفی كند و آن اهداف مقدس را همچنان زنده و پویا نگه دارد، زبان شعر و مداحی است.
وی افزود: مقام معظم رهبری بر روی این موضوع بسیار با حساسیت برخورد كردند و هر سال وقت زیادی به شاعران و مخصوصاً شاعران آیینی و جامعه مداحین كشور و مبلغان تخصیص می‌دهند كه باید از رهنمودهای معظم‌له در این زمینه استفاده كنیم.

هجمه دشمنان بر علیه نهضت حسینی پرشتا‌ب‌تر شده است
حقیقی با اشاره به هجمه‌های اخیر دشمنان علیه نهضت حسینی گفت: امسال هجمه‌ای كه مانند سال‌های گذشته اما پر شتاب‌تر به نهضت مقدس امام حسین(ع) شده است برای این است كه بخواهند این حركت خودجوش مردمی و الهی را تعطیل كنند ولی این مسئله امكان‌پذیر نیست و دشمن هم به این حقیقت رسیده است لذا دشمنان ما دنبال این هستند كه این مجالس را از محتوا تهی كنند.

داشتن اخلاص؛ گام نخست ایجاد محتوا در مجالس عزاداری
این مداح پیشكسوت استان فارس با طرح این سئوال كه محتوای عزاداری‌های حسینی چیست، مسئله نخست را داشتن اخلاص و با اخلاص وارد صحنه شدن دانست و گفت: هر كسی باید در حد توان و وسع خودش قربةالی الله وارد عرصه شود و اگر خدای نكرده موضوع انتفاعی شخصی وارد این قضیه شود ضرر می‌كنیم و به جامعه هم ضرر می‌زنیم برای اینكه از آن محتوا دور می‌شویم و نمی‌توانیم آن محتوای غنی را داشته باشیم.

منطق قرآنی اهل بیت(ع) را در مجالس بیان كنیم
وی به تحریف‌هایی كه امروز بیش از گذشته در عزاداری‌های حسینی وارد شده است نیز اشاره كرد و گفت: به عنوان مثال مقام معظم رهبری می‌فرماید شما 20 مرتبه هم تكرار كنید حسین(ع)، این خوب است اما چه چیزی عاید جامعه و شنوندگان و اهالی مجالس می‌شود؟ ما باید شعارهای امام حسین‌(ع)، رجزهای شهدای عاشورا و اهداف قیام عاشورا و منطق قرآنی اهل بیت(ع) را در این نوحه‌ها و شعارها و شعرها بیاوریم و از این طریق به جامعه معرفی كنیم.

علت مانایی شعرهای عاشورایی در طول تاریخ
حقیقی با اشاره به مانایی شعرهای عاشورایی شاعرانی چون دعبل خزاعی در طول تاریخ گفت: علت این ماندگاری آن است كه اینان از مقاتل صحیح، بیانات دقیق و نغز شهدای كربلا نسبت به تبیین اهداف این نهضت مقدس استفاده كردند و سرچشمه را به دست آورده و آن را دنبال كردند.

مداحی‌ها و آهنگ‌های سوگواری باید منطبق بر فقه و رسوم ما باشد
مسئول هیئت رزمندگان اسلام استان فارس با بیان اینكه‌ امروز متأسفانه برخی از ترفندهای دشمن در لفافه صلح، دوستانه و محبت دارد به جامعه مداحین عرضه می‌شود و ما باید فریب دشمن را نخوریم، گفت: باید متوجه نفوذ دشمن در این عرصه باشیم؛ استفاده از برخی از آهنگ ها هرچقدر هم امروز برای جوانان ما جذاب باشد، اما ما حق نداریم از آن‌ها استفاده كنیم؛ مقام معظم رهبری نیز در این زمینه فرمودند هیچ ایراد ندارد كه شما جوانان دنبال ساختن آهنگ‌های مفید باشید اما آهنگی كه با فقه و سنت و آداب و رسوم چندین صد ساله ما هماهنگی كامل داشته باشد و باید دنبال این‌ها برویم و استفاده از اشعار هم همین است.

امام حسین(ع) دنبال این بودند كه ذلت را از جامعه مسلمانان كنند
وی با تأكید بر اینكه در واقعه عاشورا ذلت معنا و مفهومی ندارد، گفت: امام حسین(ع) دنبال این بودند كه ذلت را از جامعه مسلمانان و اسلام دور كنند و اگر آن حضرت فرمودند هیهات مناالذله معنایش این نیست كه امام حسین(ع) شخصاً زیر بار ذلت نمی‌رود اینكه اظهر من‌الشمس است و اصلاً خاندان رسالت اهل ذلت‌پذیری نبودند چنانچه امام حسین(ع) در همان مدینه كه تشریف داشتند آقا و بزرگ بودند و با كرامت والای انسانی زندگی می‌كردند لذا اینكه امام حسین می‌فرماید هیهات منا الذله منظور این است كه خودم كه زیر بار ذلت نمی‌روم وظیفه دارم كه جامعه هم روشن كنم و مسلمان نباید ذلت‌پذیر باشد.
حقیقی با تصریح اینكه ذلت‌پذیری در شكل‌های گوناگون ممكن است متجلی شود، گفت: یك روز ما را تهدید به حمله اقتصادی، روز دیگر حمله نظامی، فرهنگی، سلامت و امداد و بهداشت و غیره می‌كنند، ما در تمام این موارد باید آقا زندگی كنیم مثل امام حسین(ع) و حضرت علی(ع) زیرا «... الْعِزَّةُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلْمُؤْمِنِینَ...؛... عزت از آن خدا و از آن پیامبر او و از آن مؤمنان است...» و باید این هدف را دنبال كنیم.
وی در ادامه با یادآوری این نكته كه بزرگان دین، آسیب‌های عزاداری را شناسایی كرده‌اند، گفت: شهید آیت‌الله مطهری در سه جلد كتاب حماسه حسینی دقیقاً این تحریف‌ها را بیان كرده‌اند و ما باید این‌ها را مطالعه كنیم البته امروز نیز علمای بزرگ در دسترس ما هستند كه بتوانند این تحریف‌ها را شناسایی و تبیین كنند.

برای آسیب‌شناسی مجالس دینی باید به سراغ كارشناسان دین برویم
این مداح برجسته استان فارس ادامه داد:‌ این علمای بزرگ كارشناس دینی هستند كه باید از ظرفیت آن‌ها استفاده كنیم، چطور است كه ما برای سلامت جسمی خودمان سراغ كارشناس مربوطه كه پزشك و دكتر است می‌رویم و با حساسیت هم اینكار را انجام می‌دهیم اما برای كارهای دینی به سراغ كارشناس نمی‌رویم لذا امیدواریم كه دغدغه‌ای در این حركت نداشته باشیم و اگر دشمن هم حركتی برای ایجاد تحریف در این حركت‌های حسینی كند، یك موج است و تمام می‌شود زیرا امام مصباح‌الهدی و سفینةالنجاة است و همچنان ما را به صراط مستقیم هدایت می‌كند.
وی در ادامه در پاسخ به اینكه آیا برای تأثیرگذاری بیشتر نیاز به بازگشت به شیوه‌های سنتی عزاداری داریم و نیاز است كه شیوه‌های نوین عزاداری آسیب‌شناسی شوند، گفت: ما باید واقعیت‌ها را بپذیریم؛ اینكه دشمن دشمنی می‌كند تا ارزش‌های ما را از ما بگیرد، شكی در آن نیست و به نماز و مجالس عزاداری و حجاب و فقه و حلال و حرام ما حمله می‌كند و این كار دشمن است و طبیعی است و ما هم نمی‌توانیم این موضوع را انكار كنیم، اما ما به عنوان یك مسلمان و انسان متدین آموزش دیده در مكتب اهل بیت(ع) چه كار كرده‌ایم؟

لغزش‌ها را به تمام مداحان بسط ندهیم
حقیقی گفت:‌ در اینجا گله‌ای از برخی از رسانه‌ها و برخی از دوستان حتی در سلك روحانیت وجود است و این است كه از همان ابتدای محرم كه می‌شود شروع می‌كنند به توصیه كردن و چهار لغزشی كه در جاهایی برخی از مداحان ما داشته‌اند را تعمیم می‌دهند در صورت كه كلیت این نیست و همه جامعه مداحان ما به این لغزش‌ها دچار نیستند.

در طول سال به سراغ جوانان و مداحان برویم
مسئول هیئت رزمندگان اسلام استان فارس اضافه كرد: سئوال اینجاست كه ما برای این كار در طول سال چه كار كرده‌ایم؟ باید در طول سال به سراغ جامعه مداحان و جوانان برویم و امر به معروف كنیم و مشخص كنیم كه چگونه خوانده و چه شعری بخوانند و آن‌ها را راهنمایی و دستگیری كنیم و مطالب صحیح و شعر ناب را در اختیارشان بگذاریم.

انتقاد از غفلت مسئولان فرهنگی در به چاپ رسیدن اشعار بی‌محتوا
وی از غفلت‌های مسئولان فرهنگی در این عرصه نیز انتقاد كرد و گفت: مسئولان فرهنگی كشور ما چرا باید اجازه دهند شعرهایی كه وزین نیست و حقیقت ندارد و یا اینكه بر او ایراداتی وارد است، اصلاً به عرصه چاپ برسد و چرا این‌ها را كارشناسی نمی‌كنند.
حقیقی افزود: اما با همه این كمبودها و مشكلاتی كه وجود دارد، امروز می‌بینیم به لطف پروردگار مداحانی پرورش پیدا كرده‌اند كه كم هم نیستند و بسیار خوب در این عرصه می‌درخشند چناچه امروز یك مداح جوان در نماز جمعه تهران چنان می‌خواند كه مورد غضب دشمن قرار می‌گیرد لذا معلوم است كه كار او تأثیرگذار بوده است.

مداحی‌ها باید به شیوه سنتی و تأثیرگذار انجام شوند
این مداح پیشكسوت استان فارس همچنین با تأكید بر اینكه مداحی‌ها باید به شیوه سنتی و تأثیرگذار انجام شوند،‌ گفت: آن زمانی كه فرهنگ مطالعه جامعه و دانش و تحصیل جامعه پایین بود آن چیزی كه توانست مردم را در صراط مستقیم اهل بیت(ع) نگه دارد همین مجالس و نوع عزاداری‌ها و سروده‌ها بود كه به شیوه سنتی عمل می‌شد و مجلس امام حسین(ع) تبدیل به دانشگاه و مدرسه درس شده بود و در آن مردم رشد و نمو پیدا می‌كردند و امروز هم ما باید همان مسیر را بیپماییم.
وی اضافه كرد:‌ضمن اینكه باید پای كار باشیم و تلاش كنیم با حساسیت زیاد این قضیه را دنبال كرده و ترفندهای دشمن را خنثی كنیم در عین حال از آن طرف هم نگرانی نیست، چون چراغ هدایت دست امام حسین(ع) است و به آن سمت و سو هم ما را هدایت می‌كند.
انتهای پیام

captcha