شور حسینی(ع) در آستان حسنی(ع)/ نماز جماعت ظهر عاشورا در قبله تهران
کد خبر: 3748546
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲
همزمان با روز عاشورا؛

شور حسینی(ع) در آستان حسنی(ع)/ نماز جماعت ظهر عاشورا در قبله تهران

گروه جامعه ــ مراسم عزاداری عاشورای حسینی(ع) با حضور اقشار مختلف مردم در آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد و زائران عزادار، نماز جماعت ظهر عاشورا را اقامه کردند.

به گزارش ایکنا؛ آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز، چهارشنبه 29 شهریورماه طبق رسم هر ساله میزبان عزاداران عاشورای حسینی بود که خود را از سراسر پایتخت ایران اسلامی به قبله تهران رسانده بودند. زیارتگاهی که در روایات ائمه(ع)، ثواب زیارت آن با ثواب زیارت امام حسین(ع) هم‌تراز بیان شده است، مملو از زائرانی بود که با دلی شکسته و چشمانی اشک‌بار، ذکر شهدای کربلا را زمزمه می‌کردند.

بنابراین گزارش، دسته‌های عزاداری شهرری از ساعت 10 صبح، یک به یک وارد آستان حضرت عبدالعظیم(ع) شدند و با حضور در صحن اصلی حرم، عزاداری پرشوری را با حضور زائران آستان برگزار کردند. بعضی از دسته‌های عزاداری به محض ورود به صحن اصلی آستان، به رسم ادب، با شعار «یا حضرت عبدالعظیم، تسلیت، تسلیت» فرارسیدن عاشورا را به ساحت این امامزاده جلیل‌القدر تسلیت گفتند.

امروز، اقشار مختلف مردم از زن و مرد، پیر و جوان و فقیر و غنی با لباس مشکی در گوشه و کنار صحن‌های آستان حضرت عبدالعظیم(ع) به عزاداری و سینه‌زنی مشغول بودند؛ در این میان، محمدعلی افشانی، شهردار تهران نیز در گوشه‌ای از حرم در جمع عزاداران حضور یافته بود.

همچنین غرفه رادیو قرآن نیز امروز در آستان حضرت عبدالعظیم(ع) مستقر بود و ویژه‌برنامه «مهر تابان» را از ساعت 11 تا 13 به صورت زنده از حال و هوای آستان حسنی(ع) در روز عاشورای حسینی(ع) برای شنوندگان خود گزارش کرد.

باشکوه‌ترین جلوه‌های حضور عزاداران حسینی(ع) با اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا تجلی یافت؛ زائران آستان حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در ظهر عاشورای حسینی(ع) به یاد آخرین نماز سالار شهیدان حسین(ع) در ظهر عاشورا و به امامت حجت‌الاسلام مهدی اخوان، نماز جماعت ظهر و عصر را اقامه کردند. البته انتظار می‌رفت به رسم سالیان گذشته، این نماز به امامت آیت‌الله محمدی ری‌شهری، تولیت آستان برگزار شود که این انتظار برآورده نشد.

مراسم عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع) پس از اقامه باشکوه نماز جماعت ظهر و عصر نیز ادامه یافت و علاوه بر حضور مجدد دسته‌های عزاداری در صحن اصلی آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، مجتبی باقری، ذاکر اهل بیت(ع) در مصلای ری به ذکر مصیبت خاندان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) پرداخت.

در کنار برپایی پرشور عزای عاشورای حسینی(ع)، آنچه بیش از همه نسبت به سال‌های قبل مشهود به نظر می‌رسید، کاهش میزان اطعام و نذری در گذرگاه‌های منتهی به حرم بود که سال‌های گذشته همواره پذیرای زائران بود. امری که شاید وضعیت نابسامان اقتصادی و کوچک‌شدن سفره مردم، دلیل آن باشد.

گزارش از مجتبی اصغری

انتهای پیام

captcha