گذر از تخلفات با چشم‌پوشی کریمانه/ نظارت‌ها جدی‌تر شود
کد خبر: 3747854
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۵
مدیرعامل نشر جمال:

گذر از تخلفات با چشم‌پوشی کریمانه/ نظارت‌ها جدی‌تر شود

گروه ادب ــ مدیرعامل نشر جمال با بیان اینکه در حوزه نشر کتاب با چشم‌پوشی کریمانه تخلفات مواجه هستیم، گفت: نظارت‌ها در زمینه کاغذ باید جدی‌تر شود.

گذر از تخلفات با چشم‌پوشی کریمانه/نظارت‌ها جدی‌تر شود/از وضعیت نشر شادمان نیستیمبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ بازار نشر به دلیل گرانی کاغذ و سایر ملزومات چاپ در وضعیت خوبی قرار ندارد و بسیاری از ناشران سردرگم هستند و نمی‌دانند چطور باید این مسئله را مدیریت کنند، در این زمینه با حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیرضا سبحانی‌نسب، مدیرعامل نشر جمال که ناشر برگزیده سال نیز بوده است، گفت‌وگویی را انجام داده‌ایم که در ادامه از نظر می‌گذرد؛

- وضعیت کنونی بازار نشر را چطور ارزیابی می‌کنید و برای مدیریت نشر خود چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

اکنون وضعیت خوبی را شاهد نیستیم و به ناچار برای ادامه حیات در این فضا، باید بازار را بررسی کنیم و مطابق خروجی‌های نشر، برنامه‌ریزی جدیدی داشته باشیم، ما در همین زمینه مسیر تولید را قدری کندتر کردیم، تقریباً قراردادهای جدید نمی‌بندیم، در رابطه با کارهایی که در مسیر اخلاقی و دینی بوده، به سمت دیجیتال رفتیم.

-با توجه به اینکه بیشتر آثارتان در حوزه کودک و نوجوان هست، در این زمینه چه خواهید کرد؟

کارهای کودک را به راحتی نمی‌توان دیجیتال کرد؛ چرا که قیمت تمام شده آن گران‌تر می‌شود، اما در کتاب‌های بزرگسال به سمت کتاب‌های دیجیتال 50 - 200 نسخه‌ای رفته‌ایم و برخی را نیز معطل گذاشته‌ایم تا اوضاع بهتر شود؛ از این رو در مجموع فضایی به وجود آمده که کتاب‌های ضعیف از رده خارج می‌شوند و از این نظر، نوید خوبی است و سبب می‌شود ناشران به چاپ کتاب‌های قوی‌تر و آثاری که اقبال عمومی نسبت به آنها بیشتر است و از نظر کارشناسی در سطح بالایی قرار دارند، بروند. ما هم به مرور خود را با این وضعیت وفق می‌دهیم و بر روی کتاب‌های پرفروش خود تمرکز کرده و کتاب‌های ضعیف را از رده خارج می‌کنیم و به تدریج به سمت نشر سبک‌بارتر و سبک‌بال‌تر روی می‌آوریم.

-چه آینده‌ای را برای نشر کشورمان پیش‌بینی می‌کنید؟

شاید برای نشر کشور این موضوع پدیده خوبی نباشد؛ چرا که در این میان، ناشران خوبی را نیز از دست خواهیم داد و یا کسانی که صحاف و چاپخانه‌دار و ... هستند، آسیب جدی خواهند دید. متأسفانه این مسئله تحت یک فشار سختی انجام می‌شود و این گونه نیست که با شادی و شادمانی رخ دهد، اتفاقی در حال رخ دادن است که به قیمت از دست دادن برخی از نویسندگان و ناشران خوب خواهد بود. با نویسنده‌ای گفت‌وگو می‌کردم که می‌گفت مدت زیادی است که با اسنپ کار می‌کند و به سختی زندگی‌اش را می‌چرخاند. این کار از نویسندگان شروع می‌شود و به ناشران و سایر بخش‌ها می‌رسد و این یک فاجعه است.

-چه راهکاری را پیشنهاد می‌کنید؟

امیدوارم نهاد کتاب‌خانه‌ها و سایر نهادهای فرهنگی برای کسانی که کتاب خریدن برایشان قدری سخت‌تر شده است، کتاب‌های امانی دهند و کتابخانه‌ها رونق بیشتری بگیرد و تلاش کنند انگیزه خواندن در مخاطبان از بین نرود و طوری نباشد که وقتی از این رکود و مشکلات اقتصادی خارج شدیم، خواننده و مخاطب کتاب نداشته باشیم و عادت خواندن را ترک کرده باشند و با فضای مجازی انس بیشتری بگیرند.

-فکر نمی‌کنید نشر کتاب دیجیتال برای مخاطبان کودک، صحیح نباشد، چون آنها در ابتدای راه خود برای انس با کتاب هستند؟

ما در فضای نشر دیجیتال در اپلیکیشن‌های طاقچه، راه، پاتوق و ... که وجود دارد، حضور داریم، اما در کنار نشر دیجیتال، چاپ دیجیتال نیز خواهیم داشت که برای اینکه کتاب را به صورت افست چاپ کنیم و با شمارگان 2 هزار نسخه نشر دهیم، رویکردمان به سمت چاپ دیجیتال رفته، تا اینکه 200 نسخه و یا کمتر چاپ کنیم تا سرمایه نشر، در انبار نباشد. در عین حال که امکانی برای امروز است، اما معنی خوبی ندارد و به این معنی است که ما در طول سه ماه کمتر از 50 نسخه می‌فروشیم و اگر می‌توانستیم در طول شش ماه 2 هزار نسخه از آن را چاپ و عرضه کنیم، حتماً به صورت افست چاپ می‌کردیم.

-اقدامات وزارت ارشاد در حوزه کاغذ چه اندازه مؤثر و ملموس بوده است؟

در حال حاضر نمی‌دانم چه اقدامات عملیاتی انجام شده، که قیمت بالا نرود؛ چرا که طی یک ماه گذشته کاغذ گلاسه‌ای که سه ماه پیش 80 هزار تومان خریداری ‌می‌کردم، اکنون 180 هزار و 240 هزار تومان خریداری می‌کنم و این به معنی این است که اقدامات جدی نشده است و کل این پروژه و برنامه‌ها در حوزه کاغذ، خطا است و باید بیشتر نظارت‌های جدی داشته باشیم و به قانون این قدرت را بدهیم که بتواند جلوی تخلفات را بگیرد و رقابت را آزاد بگذاریم، کاغذفروشان به دنبال کاغذ بروند ولی قانونی هم داشته باشیم که اگر احتکار کردند و گرانفروشی کردند که می‌کنند و خطا و تخلفاتی داشتند که دارند، آنها را تنبیه کنند. متأسفانه از تخلفات با یک چشم‌پوشی کریمانه عبور می‌کنیم و فاجعه‌های بسیار تلخ به وجود می‌آید که امیدوارم از این تصدی‌گری خروجی خوبی حاصل شود، اما متأسفانه من خروجی مناسبی از بازار نمی‌بینم و قیمت کاغذ گلاسه از زمانی که این تصدی را پذیرفته‌اند، قدری هم گران‌تر شده است و نمی‌دانم که انباری که از احتکار درآمده، چگونه در بازار توزیع شده است.

انتهای پیام

captcha