جلوه‌گری عرفان در آثار آیت‌الله محمدرضا ربانی
کد خبر: 3720124
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

جلوه‌گری عرفان در آثار آیت‌الله محمدرضا ربانی

گروه اندیشه ــ حمید حبیبی با اشاره به بخش‌هایی از زندگی آیت‌الله محمدرضا ربانی بیان کرد: به دلیل ورود وی در وادی عرفان آثارشان نیز وجهه عرفانی دارد و این بٌعد بر دیگر مسائل در آثار آیت‌الله ربانی نمود بیشتری یافته است.

جلوه‌گری قابل توجه عرفان در آثار آیت الله محمدرضا ربانی

حمید حبیبی از فعالان قرآنی کشور در گفت‌وگو با ایکنا؛ به ارائه توضیحاتی در راستای معرفی آیت الله محمدرضا ربانی پرداخت و بیان کرد: ایشان اهل تربت بودند و پدرشان نیز از بزرگان این خطه بودند. ایشان همچنین افتخار شاگردی مرحوم رفیعی قزوینی را داشتند که آرای تفسیری منحصر به فردی نیز داشت و کتبی که تالیف کرده است نیز به دلیل وزانت قلم، نیاز است که با استاد مطالعه شوند.

وی در ادامه افزود: آیت‌الله ربانی تفسیری را بر سوره‌های حمد، توحید و کوثر نگاشته که آیت‌الله جوادی آملی بر تفسیر سوره حمد ایشان مقدمه‌ای نوشته است؛ تفسیر سوره توحید نیز همراه با مباحث توحیدی است و در تفسیر سوره کوثر نیز اشاره داشته به این که این سوره در تاویل حضرت زهرا (س) است؛ علاوه بر این در مورد حضرت زهرا (س) و ولایت اهل بیت (ع) نیز کتاب دارند که دو جلد است و در مورد مقامات عرفانی و معنوی اهل بیت (ع) است.

حبیبی بیان کرد: ایشان از صدای خوشی برخوردار بود و اشعار حافظ و استادش الهی قمشه‌ای را با صوت خوش می‌خواند، همچنین باید بگویم که قبر ایشان نیز در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) است و بزرگان زیادی بر سر مزار ایشان حاضر می‌شوند.

وی در ادامه افزود: زمینه ورود ایشان به فضای عرفانی را نیز مرحوم تربتی پدر حجت‌الاسلام راشد یزدی فراهم کرد و سپس در محضر عرفان برجسته حاضر شد و از آن‌ها بهره برد، همچنین ایشان شعر هم می‌گفتند و بسیاری از مفاهیم و مبانی بلند عرفانی را به صورت شعر بیان کرده است، شیوه تفسیری ایشان نیز عرفانی بوده و از روایات نیز بهره برده است.

حبیبی تصریح کرد: علاوه بر تفسیر کتب دیگری را نیز تالیف کرده‌اند؛ از جمله اینکه در مورد حضرت زینب(س) و شهدای کربلا کتاب نوشته‌اند و از دیگر آثار ایشان می‌توان به باده ربانی، صوم ربانی و حج ربانی اشاره کرده، ضمن اینکه بسیاری از آثار ایشان نیز همراه با پسوند ربانی است که در همه این آثار صبغه ربانی بر دیگر مسائل پیشی گرفته است.

وی در ادامه افزود: آیت الله ربانی در فلسفه نیز وارد شد و فلسفه را نیز نزد آیت الله رفیعی قزوینی فرا گرفت که بسیاری از بزرگان فلسفه نیز شاگرد وی بودند؛ همچنین ایشان در زندگی شخصی نیز بسیار زاهدانه و ساده زندگی می‌کردند همچنان که عموم عرفا این گونه بوده‌اند.

حبیبی در پایان افزود: یکی از اقدامات قابل توجه ایشان نیز مقابله با صوفیه بود؛ زمانی که تصوف اوج گرفت افرادی مانند مرحوم برقه‌ای، میرزاجواد آقای خراسانی و آیت‌الله ربانی وارد شدند و مقابله کردند، ضمن این که آیت‌الله ذبیح الله محلاتی نیز به صورت جدی وارد شد و تراجم صوفیه را آورد و در ادامه نیز کتب کشف التهمة و کشف‌الاشتباه را تالیف کرد.

انتهای پیام

captcha