موهوم‌تراشی نتانیاهو؛ قطعه‌ای از پازل ایران‌هراسی
کد خبر: 3711059
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
نوذر شفیعی عنوان کرد:

موهوم‌تراشی نتانیاهو؛ قطعه‌ای از پازل ایران‌هراسی

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ادعای اخیر نتانیاهو در قالب پروژه ایران‌هراسی اتفاق می‌افتد که بدین وسیله افکار عمومی و قدرت‌های جهانی را مجاب کند تا حمایت‌ها از برجام متوقف شده و مانع پیشرفت فعالیت‌های موشکی و توسعه نفوذ منطقه‌ای ما شود.

چهارشنبه// موهوم‌تراشی نتانیاهو؛ قطعه‌ای از پازل ایران‌هراسی

به گزارش ایکنا؛ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به تازگی در سخنانی مدعی شد که ایران برنامه هسته‌ای مخفی دارد و در نمایشی مضحک، اسناد این ادعا را برای تأیید صحت ارائه داد. وی اظهار کرد بود که ایران بعد از حصول توافق هسته‌ای برجام به جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای دروغ گفته و تلاش کرده فعالیت‌های هسته‌ای خود را تشدید کند.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه نمایش خود عنوان کرد: برنامه هسته‌ای ایران مبتنی بر دروغ و فریبکاری ایران شکل گرفته است. ایران همچنان دارد دروغ می‌گوید. ظریف گفت ایران هیچ‌وقت به دنبال سلاح اتمی نبوده اما با توجه به این مدارک معلوم است که بوده. توافق با ایران هرگز نباید شکل می‌گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز ساعاتی پیش از سخنرانی و نمایش نتانیاهو در توئیتی وی را چوپان دروغگویی توصیف کرد که به رغم فضاحت نمایش کارتونی اش در مجمع عمومی سازمان ملل، درس نمی گیرد و درصدد کلاه گذاشتن بر سر مردم است. 

مثلث اتحاد، علیه برجام

«نوذر شفیعی» استاد دانشگاه و سخنگوی اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهداف نتانیاهو از این اقدام گفت: در جهان نظر رژیم صهیونیستی، عربستان سعودی و آمریکا نسبت به برجام نامساعد است چون آن‌ها احساس می‌کنند که برجام باعث شده تا ایران نفت بیششتری را بفروشد، اقتصاد کشورمان را تقویت کند و سرمایه‌گذاری خارجی در جمهوری اسلامی افزایش یابد و درمجموع وقتی این سه مشاهده کردند که مزایایی از این قبیل عاید ایران خواهد شد، نسبت به تقویت توان دفاعی جمهوری اسلامی احساس خطر کردند.

وی ادامه داد: مثلث صهیونیستی، سعودی و آمریکایی برای حفظ منافع‌شان، تمامی تلاش خودشان را برای جلوگیری از اجرایی شدن برجام به کار گرفتند و در این چهارچوب این طبیعی است که از هر بهانه‌ای استفاده کنند. اسرئیلی‌ها 20 سال است که مدام ادعا می‌کنند ایران سال دیگر به بمب اتم دست می‌یابد و لذا پس از گذشت 20 سال بر همه ثابت شده که ایران به دنبال این هدف نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادعای نتانیاهو را ادامه‌دهنده پروژه ایران‌هراسی دانست و افزود: اساساً ادعای اخیر نتانیاهو در قالب پروژه ایران‌هراسی اتفاق می‌افتد که بدین وسیله افکار عمومی بین‌المللی و قدرت‌های جهانی را مجاب کند تا حمایت‌ها را از برجام متوقف و از آن خارج شوند. بازی‌ای که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی راه انداخته بخشی از مجموعه این پازل بزرگ‌ است تا اروپایی‌ها مجبور به اصلاح برجام و مانع پیشرفت فعالیت‌های موشکی و توسعه نفوذ منطقه‌ای ما شوند.

اثبات دروغ‌های نتانیاهو با نظارت کمی آژانس

شفیعی درباره تأثیر ادعای نتانیاهو بر رفتار‌های آتی اتحادیه اروپا در رابطه با ایران تصریح کرد: بعید به نظر می‌آید که اتحادیه اروپا با شانتاژ تبلیغاتی شخصی مثل نتانیاهو، بلافاصله فریب بخورد و تسلیم شود. اروپایی‌ها هرچند قابل اعتماد نیستند، اما چون این توافق هسته‌ای ماهیت اروپایی دارد و اعتبار بین‌المللی به آن‌ها بخشیده، سعی خواهند کرد تا آن را حفظ کنند.

وی در این رابطه افزود: اتحادیه اروپا در گام اول اسنادی که نتانیاهو ادعا می‌کند در دست دارد دریافت و به آژانس به‌منظور راستی‌آزمایی منتقل می‌کنند و اگر آژانس تأیید کرد، آن موقع اروپا در رابطه با ما و برجام تصمیم‌گیری خواهد کرد. هرچند به باور من خود آژانس به قدرت‌ها خارجی وابسته است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: آژانس مسئولیت نظارتی کمی بر برجام و فعالیت اتمی ایران دارد. مثلاً در گزارش منظم خود می‌گوید ایران آن تعداد سانتریفیوژهایی را که باید کاهش می‌داد آیا کاهش داده است یا خیر؟ بنابراین نظارت آژانس عددگذاری شده و کیفی نیست و لذا به دلیل ماهیت کمی آن، دور زدن آژانس کار دشواری خواهد بود. بنابراین مبنای اظهارنظر اروپایی‌ها، گزارش آژانس خواهد بود نه گزارش‌هایی که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارایه می‌دهد.

پیش از وفوع بحران باید چاره‌ای برای آن می‌اندیشیدیم

سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی در ادامه درباره نوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی در مواجهه با این اتهام گفت: برخی از کارها را باید قبل از وقوع بحران‌‌ها انجام می‌دادیم و هرچند شرایط جاری هم تمام خواهد شد و از آن عبور می‌کنیم. اما متأسفانه مشکلی که در این‌جا وجود دارد این است که می‌گذاریم بحران‌ها و شرایط سخت به راحتی به وجود آیند و سپس برای حل آن با سختی تلاش می‌کنیم. مثلاً باید پیش از این اقتصادمان را تقویت می‌کردیم تا این آسیب‌پذیری اقتصادی را شاهد نبودیم البته خوشبختانه در حوزه توانمندی نظامی به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم که هرگونه تحرک از سوی دشمن را پرهزینه خواهد ساخت.

وی در این رابطه افزود: همچنین باید روی جلب اعتماد مردمی به‌عنوان سرمایه اجتماعی کار شود و برای هر موضوع کوچکی در مردم دلهره ایجاد نکنیم و جلوی بحران‌ساز شدن موضوعات کوچک را بگیریم. مثلاً همین افزایش قیمت دلار و یا پرداخت نکردن حقوق بازنشستگان بحران داخلی ایجاد می‌کند و به تبع آن انسجام داخلی را از بین خواهد برد و با تضعیف اتحاد و انسجام داخلی، موقعیت بین‌المللی ما آسیب‌پذیر خواهد شد و همچنین در کنار تقویت انسجام درونی، تلاش کنیم بر تعداد دوستان بین‌المللی خودمان بی‌افزاییم.

شفیعی در پایان گفت: در این دوره جدید دیپلماسی عمومی باید فعال‌تر شود تا افکار عمومی را در رابطه با رفتارهای اسرائیل توجیه کنیم و آن‌ها را قانع سازیم کسی دارد این گزارش‌ها را ارائه می‌دهد که عضو(NPT) نیست و حداقل 200 کلاهک اتمی دارد، به هیچ حقوق بین‌المللی پایبند نیست و بدترین جنایات انسانی را انجام می‌دهد و آزادانه به کشورهای دیگر از جمله سوریه تجاوز می‌کند؛ انعکاس تمامی این موارد نیازمند دیپلماسی عمومی قوی است هرچند با سلطه رسانه‌ای غرب و صهیونیست‌ها کار بسیار دشواری به نظر می‌آید، اما برای آگاهی توده‌های مردم مفید خواهد بود.

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام

captcha