یادی از خادم القرآنی که پدربزرگ قصه‌گوی ایرانی بود
کد خبر: 3700950
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵

یادی از خادم القرآنی که پدربزرگ قصه‌گوی ایرانی بود

گروه ادب ــ مهدی آذریزدی پدربزرگ قصه‌گوی کودکان ایرانی است که هر روز آنها با «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» شیرین می‌شود.

یادی از خادم القرآنی که پدربزرگ قصه‌گوی ایرانی بود
مهدی آذر یزدی 27 اسفند 1301 در یزد به دنیا آمد، او نویسنده کودک و نوجوان بود، ازدواج نکرد و تنها لذت زندگی‌اش کتاب و کتابخوانی بود. مشهورترین اثر وی «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» است که جایزه یونسکو را دریافت کرد و از سوی شورای کتاب کودک برگزیده سال انتخاب و در سال ۱۳۷۹ به سبب نگاشتن داستان‌های قرآنی و دینی، «خادم قرآن» شناخته شد.
آغاز آشنایی وی با کتاب و ادبیات با کار در کتابفروشی رقم خورد و پس از مهاجرت به تهران در چاپخانه حاج محمدعلی علمی در خیابان ناصرخسرو مشغول به کار شد. 35 سالش بود که دست به خلق جلد نخست کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» زد و همین اثر تا جلدهای هشتم ادامه یافت.
این اثر اکنون به پرمخاطب‌ترین اثر تبدیل شده و این نویسنده‌ را پرشمارگان‌ترین نویسنده تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران می‌شناسند. وی بیش از 20 عنوان کتاب نظیر «قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن»، «قصه‌های قرآن»، «قصه‌های شیخ عطار»، «مثنوی برای بچه‌ها» و حکایت منظومی به نام «شعر قند و عسل» برای کودکان و نوجوانان نوشت، اما مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» جایگاه متفاوتی دارد و می‌توان آن را اثری ماندگار از این نویسنده دانست.
رهبر معظم انقلاب در دیدار با نخبگان استان یزد درباره این نویسنده یزدی می‌فرماید: «حال که ایشان را می‌بینم، می‌گویم که من خودم از جهت رسیدگی به فرزندانم، بخشی مدیون این مرد و کتاب او می‌دانم... ایشان در یک برهه از زمان، خلأ زنجیره فرهنگی کشور را پر کردند. این کتاب یک فرصت بسیار بزرگ بود و اطمینان دارم که خداوند اجر شما را خواهد داد.»
راز ماندگاری نام و آثار این نویسنده به ویژه کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» را می‌توان در زبان گویای این نویسنده دانست که کاملاً به آن آشنا بوده و توانسته از عهده این کار برآید، به این معنی که آذریزدی، از دریچه نگاه مخاطبش به جهان می‌نگرد و مخاطبش را به خوبی می‌شناسد، کاری که امروز در بسیاری از آثار کودک و نوجوان نمی‌توان یافت.
مهدی آذریزدی، همان پدربزرگ قصه‌گوی ایرانی بود که هم داستان‌های ایرانی و مواریث کهن ملی را می‌شناسد و هم بر ادبیات کودکان اشراف داشت، و همین امر سبب شده، این اثر ماندگار شود و شاهد شصتمین سال انتشار کتاب «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» باشیم. این مجموعه برای اولین بار در سال ۱۳۳۶ از سوی انتشارات امیرکبیر چاپ و انتشار یافت.
او می‌دانست که برای جلب توجه مخاطب کودک و نوجوان خود از چه زبان و بیانی بهره بگیرد و چه شیوه‌ای را به کار ببرد تا بتواند بر ذهن آنها اثر بگذارد و دغدغه‌مندانه دست به نگارش آثار برای این گروه سنی می‌زد. خوب است والدین هر روز کودکان خود را با قصه‌های مهدی آذریزدی شیرین کنند.
یادآور می‌شود، مهدی آذریزدی در ۱۸ تیرماه ۱۳۸۸ در سن ۸۷ سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت.


یادداشت از سمیه قربانی

انتهای پیام

captcha