اسیر کردن یک موجود زنده کجای ساختار فرهنگی ایران است
کد خبر: 3700880
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۶
بازگیر:

اسیر کردن یک موجود زنده کجای ساختار فرهنگی ایران است

گروه جامعه ــ رئیس اداره محیط زیست شهر تهران با مطرح کردن این سؤال که اسیر کردن یک موجود زنده کجای ساختار فرهنگی ایران است؟ گفت: رها کردن ماهی‌ قرمز در محیط زیست باعث صدمه رسیدن به خزانه ژنتیک آن منطقه می‌شود.

اسیر کردن یک موجود زنده کجای ساختار فرهنگی ایران است؟/ وقتی ماهی قرمز مهاجم می‌شود

محمد حسین بازگیر، رئیس اداره محیط زیست شهر تهران در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ از یک‌سری رفتارهای سودجویانه که به بهانه عید نوروز صورت گرفته و صدمه شدیدی به محیط زیست کشور وارد می‌کند، انتقاد کرد و گفت: عده‌ای گونه‌‌های جانوری کشور به ویژه آبزیان را از زیست‌گاه‌های آنها شکار کرده و در بازارهای غیر رسمی شهرها در کنار ماهی قرمز می‌فروشند.

وی ادامه داد: مار، لاک‌پشت، سوسمار، سمندر و ... ، جانورانی هستند که متعلق به زیستگاه خاص خود هستند. شکار این حیوانات به زیستگاهی که در آن زندگی‌ می‌کردند صدمه می‌رساند و تعادل جمعیت حیوانات این زیستگاه را بر هم می‌زند و حتی ممکن است به تخریب آن محیط زیست منجر شود.

بازگیر با اشاره به اینکه خود این حیوانات نیز صدمه زیادی می‌بینند، گفت: افرادی که چنین حیواناتی را خریداری می‌کنند بلد نیستند از آنها به خوبی نگهداری کنند و حتی نمی‌دانند باید چه غذایی به آنها بدهند و معمولاً این موجودات از بین می‌روند. از سوی دیگر احتمال شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات را افزایش می‌دهند.

وی در پاسخ به این سؤال که اگر این گونه‌ها در محل‌های طبیعی رها شوند، چه صدمه‌ای به محیط‌های جدید وارد می‌کنند؟ گفت: برخی تصور می‌کنند اگر این حیوانات را در محیط طبیعی رها کنند آنها را نجات داده‌اند اما اینچنین نیست. اگر گونه‌های حیوانی را در محیطی به غیر از زیستگاه طبیعی آنها رها کنند، به گونه‌ای مهاجم برای محیط جدید تبدیل می‌شوند و به محیط زیست صدمه وارد می‌کنند.

رئیس اداره محیط زیست شهر تهران تصریح کرد: در خصوص رهاسازی ماهی‌های قرمز در دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و ... هم همین اتفاق می‌افتد. این ماهی‌ها نباید در هر محلی رها شوند چون به محیط زیستی که بومی آنجا نیستند و به خزانه ژنتیک آن زیستگاه صدمه وارد می‌کند.

وی با مطرح کردن این سؤال که اسیر کردن یک موجود زنده کجای ساختار فرهنگی گذشته ما بوده است؟ گفت: به بهانه عید میزان مصرف آب و استفاده بی‌رویه از شوینده‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر از مواد شوینده هم استفاده می‌شود باید از مواد سازگار با محیط زیست استفاده کرد و البته تأکید می‌کنم باید تلاش کنیم پسماند زیاد تولید نکنیم.

بازگیر در پایان گفت: گلدان‌های آپارتمانی، درخت و درختچه می‌تواند از جمله هدایای عید نوروز ما به هم باشد. یعنی هدایایی که از جنس محیط زیست هستند و آلودگی‌های هوای خانه‌ها را کاهش می‌دهند.

انتهای پیام

captcha