نوروز در گذشته خوشاب/ برکت خانه در ابتدای سال با قدوم ذریه حضرت زهرا(س)
کد خبر: 3700777
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶

نوروز در گذشته خوشاب/ برکت خانه در ابتدای سال با قدوم ذریه حضرت زهرا(س)

گروه شهرستان‌ها- با فرا رسیدن نوروز سفری می‌کنیم به شهرستان خوشاب تا از نزدیک با نوروز در این شهرستان آشنا شویم، از روزگارانی که مردم برکت خانه را در قدوم ذریه حضرت زهرا(س) می‌دانستند و معتقد بودند که در ابتدای سال باید فردی از نسل دخت پیامبر(ص) در خانه وی حضور یابد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، سفری می‌کنیم به گذشته و روزگاران قدیم مردم شهرستان خوشاب که مردم در عین سادگی و بدون تجملات در کنار هم زندگی می‌کردند و بدون امکانات و توقعات زندگی امروز خوش بودند؛ روزگاری مردم با نیم ریال نیازمندی‌های خودشان را خرید می‌کردند.
سفر می‌کنیم به روزگاری که از ترس فقر برخی افراد خوردنی‌های نوروز خودشان را به علت نبود خوراکی کافی برای سال آینده پس‌انداز می‌کردند.


عباس ملکی از اهالی شهرستان خوشاب درباره رسم و رسومات نوروز در این شهرستان به خبرنگار ایکنا یکی از رسوم گذشته سرکشی از اقوام و صله رحم بود، گفت: بعد از تحویل سال نو، دسته‌جمعی به منزل افرادی که یکی از بستگان آن‌ها در سال گذشته فوت‌ کرده می‌رفتیم و معمولا صاحب‌خانه با نقل از مهمانان پذیرایی می‌کرد.

تلاوت قرآن در هنگام تحویل سال
ملکی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های نوروز در سلطان‌آباد، قرار دادن کلام‌الله مجید بر سر سفره عید است؛ همچنین برخی از افراد در زمان تحویل سال نو و بعد از آن از فیض تلاوت کلام‌الله مجید بهره می‌برند.
در همین رابطه به سراغ خیرالنساء حسینی می‌روم تا درباره این رسوم و رسومات از گذشته سلطان آباد برایم بازگو کند، البته لازم به ذکر است که این بانو سلطان‌آبادی، قبل از انتشار مصاحبه‌اش، به علت سکته مغزی به دیار حق شتافت.

برکت خانه در ابتدای سال با قدوم ذریه حضرت زهرا(س)
وی درباره نوروز به خبرنگار ایکنا، گفت: برخی از مردم معتقد بوده و هستند که اگر بعد از تحویل سال، یک نفر از سادات علوی به منزل آن‌ها وارد شود، سال خوب و پر برکتی دارند و گاهی اوقات اگر مهمانی وارد شود، او را معطل نگه می‌دارند تا حتما در ابتدا فرزندی از ذریه حضرت زهرا(س) در خانه‌ها شود.

وی با بیان اینکه در سال‌هایی که ایام فاطمیه و عزاداری اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با نوروز همزمان بود، هیچ وقت شیرینی استفاده نمی‌شد، عنوان کرد: در ایام قدیم که شیرینی وجود نداشت و به‌علت دوری راه و به‌دلیل کمبود وسیله نقلیه مردم به شهر نمی‌رفتند از دانه‌های درختانی مانند زردآلو، بادام، تخمه هندوانه و کشمش در سر سفره عید نوروز استفاده می‌کردند و کنار هر سفره یک عدد هاون با دسته آن قرار می‌دادند تا مهمانان دانه‌ها را برای خوردن مغز کنند.
وی که مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز بود، درباره فقر اقتصادی مردم در آن زمان گفت: یک کت و شلوار ابریشمی راه راه را پدر شوهرم برای خودش خریده بود و تا مدت‌های زیادی مردم روستاهای اطراف از این کت‌وشلوار برای مجالس عروسی تن داماد می‌پوشاندند و گاهی اوقات شوهرم آن را می‌پوشید.
وی اضافه کرد: در گذشته رسم بود برای صاحب عزا مردم غذا پخته و می‌بردند و در ایام عید، صاحب عزا به جای شیرینی از مردم با نقل پذیرایی می‌کرد.

حسینی با اشاره به اینکه مردم در گذشته از نظر مالی وضع خوبی نداشتند و با یک ریال، برخی از اقلام مورد نیاز خودشان را می‌خریدند، ابراز کرد: یکسال به علت نگرانی از نبود خوراکی و ترس از فقر، اقلام اضافی سفره عید را داخل کوزه ریختم و تا سال بعد مخفی کردم و در سفره نوروز سال بعد قرار دادم.

عیدی دادن به کودکان

این ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در بیان نحوه عیدی دادن به کودکان گفت: در گذشته مثل امروز عیدی زیادی نمی‌دادند و معمولا یک ریال یا یک شاهی عیدی می‌دادند و گاهی اوقات به جای پول از گردو، بادام و انواع خوارکی‌ها برای پرداخت عیدی استفاده می‌کردند.
انتهای پیام

captcha