منشوری از نور/ شکل‌گیری هویت دینی با حضور در مسجد
کد خبر: 3696958
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴

منشوری از نور/ شکل‌گیری هویت دینی با حضور در مسجد

گروه جامعه ــ خدمت در مراسمی که نور‌چشمی‌ها به آن دعوت می‌شوند، افتخار است، نور است و ناب؛ تصور کنید میزبان نورچشمی‌های خدا باشید در مسجد جامعی در زمان اعتکاف.

منشوری از نور

 به گزارش ایکنا، بعضی از مراسم و مناسک را تنها باید لمس کرد، تشریح و توصیف آن در قالب کلمات، توانایی انتقال حس حضور در آن را به هیچ وجه ندارد؛ از جمله این ویژه‌برنامه‌ها که معنویت در آن حکمرانی و نورانیت، قلوب را تسخیر می‌کند، مراسم اعتکاف است به ویژه از نوع دانش‌آموزی‌اش. در برخی از مساجد این مراسم با حضور چشمگیر دانش‌آموزان و برنامه‌های فاخر برای آن‌ها برپا می‌شود، از جمله مسجد جامع شهرک امید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن کرمانی، امام جماعت این مسجد در تشریح وضعیت اعتکاف دانش‌آموزی به نکاتی اشاره و اظهار کرد: هر ساله آغاز مراسم اعتکاف دانش‌آموزی در مسجد ما  یکی دو ماه مانده به شروع مراسم رقم می‌خورد؛ با مدارس وارد ارتباط می‌شویم و از دانش‌آموزانی که مشتاق هستند در این مراسم شرکت کنند، ثبت نام به عمل می‌آوریم.

وی با اشاره به اینکه 90 تا 95 درصد از معتکفین مسجد را دانش‌آموزان تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: هر سال بیش از 100 نفر دانش‌آموز در مراسم اعتکاف مسجد جامع شهرک امید شرکت می‌کنند.

کرمانی فضای مسجد جامع شهرک امید را به گونه‌ای دانست که دانش‌آموزان و نوجوانان آن را می‌پسندند و افزود: سعی می‌کنیم برنامه‌های اعتکاف را به شکل متفاوت برگزار کنیم تا بچه‌ها با دست پر از این مراسم ویژه خارج شوند. در واقع کارویژه‌هایی که برای دانش آموزان برنامه‌ریزی می‌کنیم، متناسب با حال و هوای آنها است.

امام جماعت مسجد جامع شهرک امید به ماندگاری دانش‌آموزان بعد از اعتکاف در مراسم مسجد اشاره و تأکید کرد: بیشتر دانش‌آموزانی که در مراسم اعتکاف مسجد شرکت می‌کنند، بعد از اعتکاف جذب مسجد می‌شوند و ما در فعالیت‌های مسجد از حضور آنها استفاده می‌کنیم.

وی در ادامه وظایف برخی از نهادها و مسئولین مساجد در هدایت نوجوانان را برشمرد و با بیان این نکته که ارتباط تنگاتنگ امام جماعت مساجد با مدارس می‌تواند در پیوند مسجد و مدرسه اثرگذار باشد، گفت: کارگزاران مساجد به ویژه امام جماعت باید یک سری امکانات، برنامه‌ها و زمینه‌هایی را جهت حضور نوجوانان در مساجد فراهم کنند؛ اگر امام جماعت و کارگزاران مسجد با رفتار خود بتوانند در فضای مسجد جذابیت به وجود بیاورند، بدون شک در جذب جوانان و نوجوانان به مسجد می‌توانند مؤثر واقع شود.

شکل‌گیری هویت دینی

کرمانی حضور نوجوانان در مساجد را عامل مهمی در شکل‌گیری هویت دینی آنان دانست و عنوان کرد: در روایات داریم که اگر کودک و نوجوان با مسجد در ارتباط بوده و در برنامه‌های مسجد حضوری پرتلاش و جدی داشته باشند و در فضای مسجد رشد پیدا کنند، ما دیگر نباید نسبت به تربیت او دغدغه‌ای داشته باشیم. مسئله مهمی که در اینجا مطرح است عدم توجه به درنظر گرفتن جذابیت متناسب با ذائقه نوجوانان در این اماکن است؛ ما آن طور که باید نتوانستیم آنها را به مسجد جذب کنیم. اکنون تربیت جوانان نسبت به گذشته سخت‌تر شده است؛ در گذشته در بحث تربیت نوجوانان مسجد، رقیبی به آن شکل وجود نداشت، اما هم اکنون مسجد رقبای سر سختی همچون؛ شبکه‌های مجازی و رسانه‌ها را در کنار خود دارد. البته ناگفته نماند که فضاهای فرهنگی مثل سراهای محله هم در امر تربیت نوجوانان تلاش می‌کنند، اما فضایی که در مسجد حاکم است با فرهنگسراها تفاوت دارد.

امام جماعت مسجد جامع شهرک امید  افراد و نهادهایی را که در ارتباط دادن نوجوان با مسجد مسئول هستند را برشمرد و افزود: نوجوانان و کودکان انرژِی متراکمی در وجودشان، موجود است که در جایی باید انرژی آنها تخلیه شود. به نظر من بسیج با برنامه‌های فرهنگی، نظامی و ورزشی می‌تواند فضای خوبی را به وجود آورد. مهمتر از همه نهاد آموزش و پرورش است. تفاهم نامه‌ای بین مدارس و امور مساجد امضا شده است که اگر به خوبی به مفاد آن عمل شود و از طرف دیگر اگر کارگزاران مسجد به ارتباط  بین امام جماعت با مدارس کمک کنند؛ می‌توانیم از ظرفیت مسجد جهت تربیت دانش‌آموزان استفاده کنیم. نوجوانان، کودکان و جوانان بالاخره ممکن است یک حرکاتی در مسجد داشته باشند که بزرگترها آن را نپسندند، باید آنها آستانه تحمل خود را بالا ببرند.

هیئت امنا با اخلاق خوش در جذب جوانان مثمرثمر باشند

کرمانی در خصوص نقش هیئت امنا در سوق دادن نوجوانان به مسجد، بیان کرد: اگر امام جماعت تدبیر کند و درصدی از هیئت امنا را از بین جوان‌ها انتخاب کند، این مسئله می‌تواند به جذب جوانان، کودکان و نوجوانان در مسجد مؤثر واقع شود.

وی در پایان درباره نقش خانواده در کمک به جذب نوجوانان به مساجد، عنوان کرد: ما باید یک مربعی برای جذب جوانان به مسجد در نظر بگیریم؛ یکی از ضلع‌ها جهت این ارتباط خود مسجد است. ضلع دوم را خانواده تشکیل می‌دهد، اگر خانواده تلاش لازم را جهت پیوند اعضا با مسجد نداشته باشد، یا خودشان انگیزه لازم را جهت حضور در مسجد نداشته باشند، در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد دچار مشکل می‌شویم و برای حفظ این مهم مساجد باید برنامه‌هایی‌ ویژه خانواده داشته باشند؛ یعنی برای پدر و مادرهایی که در محله و مدرسه هستند جلساتی را ترتیب دهد تا خانواده‌ها به تأثیر مسجد در تربیت بچه‌ها پی ببرند. یکی دیگر از ضلع‌های این مربع که جدیدا من آن را اضافه کردم، رسانه است. باید مسجد برنامه‌هایی برای فضای مجازی و رسانه‌ها داشته باشد. اگر این چهار ضلع با هم خوب ارتباط برقرار کنند، آن وقت ما می‌توانیم به هدفمان دست پیدا کنیم.

انتهای پیام

captcha