نیم نگاهی به عملکرد مکتب‌القرآن استان تهران
کد خبر: 3672984
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳

نیم نگاهی به عملکرد مکتب‌القرآن استان تهران

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: گزارشی از فعالیت‌‌های مکتب‌القرآن الکریم استان تهران در ماه‌های اخیر ارائه می‌شود.

سیدعبدالحسین متقی، مدیر مؤسسه مکتب‌القرآن تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ضمن بیان این مطلب گفت: طبق روال هر ساله دوره آموزشی تربیت مربی پیش‌دبستانی قرآن‌آموزان طی مردادماه در دو هفته متوالی(هفته آخر مردادماه و هفته اول شهریورماه) برگزار می‌شود، مدت دوره 140 ساعت که 20 ساعت آن به صورت غیرحضوری و 120 ساعت آن حضوری است.
وی اشاره کرد: در دوره تربیت مربی هفت ماده درسی تدریس می‌شود که عبارتند؛ دانستنی‌های قرآن، روش تدریس، زبان آموزی، روانشناسی تربیتی و فنون کلاس‌داری و واحد یادگیری و احکام. که درس احکام به صورت غیرحضوری مطالعه و امتحان آن توسط استاد مربوطه انجام می‌شود.
متقی بیان کرد: پس از اخذ آزمون این دروس، گواهینامه‌ای به مربیان به عنوان مجوز تدریس برای مربیان اعطا می‌شود که آنها به عنوان مربی در مراکز پیش‌دبستانی تحت نظارت مؤسسه می‌توانند، مشغول شوند.
وی ادامه داد: نزدیک به 90 مرکز آموزشی تحت نظارت مکتب‌القرآن‌ در شهر تهران و شهرستان‌های تهران هستند که 200 کلاس آموزشی فعال داریم که بیش از سه هزار و 200 نوآموز در این مراکز توسط مربیان دوره دیده تحت تعلیم طرح آموزشی روخوانی قرآن کریم، قرار می‌گیرند.
متقی با اشاره به اینکه مربیانی که امسال دوره دیده‌اند و چه آنهایی که سال‌های گذشته دوره آموزشی مکتب‌القرآن را گذارنده‌اند، از ابتدای مهرماه شروع به فعالیت می‌کنند، عنوان کرد که برای مربیانی که امسال دوره گذرانده، دوره‌های ویژه بازآموزی در سه مرحله انجام شده و برای ‌تمامی مربیان شاغل در 200 کلاس، یک دوره بازآموزی هر ماه یک بار به صورت ویژه طی روزهای پنج‌شنبه با حضور اساتید مختلف برگزار می‌شود.
مدیر مؤسسه مکتب‌القرآن تهران ادامه داد: از ابتدای مهرماه که کلاس‌ها دایر می‌شود، ارز‌شیابان و یا کارشناسان مکتب در تمامی آموزشگاه‌ها به صورت منظم حضور پیدا می‌کنند و اشکالات آموزشی مربوط به مربیان را بررسی می‌کنند و پایان هر ماه براساس نیاز سنجی به عمل آمده توسط ارزشیابان درهمان جلسه بازآموزی که در سالن اجتماعات دبستان بهشت برگزار می‌شود، گزارش بازدید نیز ارائه می‌شود.
وی ادامه داد: از اساتید ویژه کادر آموزشی مربوط به هر درس نیز برای بالا بردن دانش‌افزایی مربیان دعوت می‌شود. همچنین جلساتی برای سرگروه‌های آموزشی برگزار می‌شود که نزدیک 30 سرگروه در سطح شهر و شهرستان‌های تهران داریم به این معنا که گروه‌های آموزشی در قالب گروه‌های سه تا پنج نفر تشکیل شده و فعالیت‌های خاصی را بر عهده دارند که اهم آنها عبارتند از هماهنگی برنامه‌های آموزشی از قبیل شرکت فعال زیرگرو‌ه‌ها در جلسات آموزشی ماهیانه، انتقال ودریافت تجارب به صورت فردی و گروهی در جلسات گروهی، استفاده مطلوب از ابزار آموزشی و نحوه عملیاتی کردن فعالیت‌های آموزشی، مدیریت زمان آموز‌ش‌ها و برنامه‌ها توسط سرگروه‌ها که دوره سرگروه‌های آموزشی را به صورت یک روزه گذرانده‌اند.
مدیر مؤسسه مکتب‌القرآن تهران افزود: طبق روالی که در برنامه مکتب‌القرآن تعریف شده است بر اساس بودجه‌بندی کتاب‌ها مربیان با استفاده از برنامه آموزشی مدون نوآموزان را با فعالیت‌های آموزشی کودکانه و شاد مانند بازی، شعر، قصه نمایش خلاق، داستان ناتمام و.... تا پایان سال به ۱۳ هدف آموزشی که مورد تأیید آموزش و پرورش است می‌رسانند وعلاوه برآن اهداف نوآموزان قادر به روخوانی قرآن هم می‌شوند، قابل ذکر است که طبق برنامه زمان‌بندی شده نوآموزان تا پایان سال ۱۴ سوره کوتاه و۱۴ حدیث کاربردی را حفظ می‌کنند.
وی ادامه داد: بازدید از ۲۰۰کلاس توسط ارزشیابان همانطور که برای فصل پاییز انجام شده است، در فصل زمستان و بهار نیز بازدید مرحله دوم وسوم هم بصورت متناوب انجام شده و نتایج بازدیدها در قالب گزارش و در یک جلسه عمومی ماهیانه برای مربیان تشریح می‌شود ‌تا اشکالاتی که درآموزش و فضای کلاس‌ها رؤیت شده برطرف شود.
وی عنوان کرد: بطورکلی جلسات آموزشی ماهیانه مربیان شاغل هم جنبه رفع اشکال دارد و هم جنبه بازآموزی و مهم‌تر از آن جنبه دانش‌افزایی علمی مربی در رابطه با نحوه کلا‌سداری، روانشناسی تربیتی، خلاقیت و....‌ را دارد تا مربی بتواند نوآموزان را علاوه بر آموزش‌های مورد نیاز این سن با شیوه‌های علمی و به روز با قران و سیره اهل‌بیت(ع) همراه کند.‌
گفتنی است، علاقه‌مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اینترنتی مؤسسه به نشانی http://www.tm-alquran.ir/ مراجعه کنند.

captcha