تاکید بر وحدت ملی و یکپارچگی در «نظام‌نامه حرب»
کد خبر: 3672974
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸

تاکید بر وحدت ملی و یکپارچگی در «نظام‌نامه حرب»

گروه ادب: کتاب «نظام‌نامه حرب» که به کوشش مرتضی سرهنگی منتشر شده است،‌ درباره کتاب اثر آیت‌‌الله سیدعبدالله بلادی بوشهری و تاکید وی بر حفظ وحدت ملی و یکپارچکی در برابر بیگانگان است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، کتاب «نظام‌نامه حرب» از جمله آثار سوره مهر است که به کوشش مرتضی سرهنگی به چاپ رسیده است. وی نظام‌نامه حرب را از دل کتاب لوایح و سوانح بیرون آورده است تا این دستورهای نظامی بیشتر و بهتر دیده شود. اهمیت چنین نوشته‌هایی از سوی مردمی که هشت سال جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته‌اند بهتر قابل فهم و درک است.

این کتاب درباره اثر آیت‌‌الله سیدعبدالله بلادی بوشهری است که در لابه‌لای کتاب لوایح و سوانح خود متن «نظام‌نامه حرب» را آورده که از فصول درخشان و ماندگار این اثر به شمار می‌رود. این عالم پیش از این که به مبحث یاد شده ورود پیدا کند،‌ علت تالیف آن را به صورت مجمل و خلاصه نوشته است و تصویری از بوشهر را برای خواننده تداعی می‌کند که به اشغال کامل نیروهای انگلستان درآمد و آتش جنگ و گریز مدافعان ایرانی با نیروهای اشغالگر شعله‌ور است.

سرهنگی در مقدمه کتاب می‌نویسد:‌ «متن نظام‌نامه حرب حدود صد سال در راه بود تا به دست ما برسد. آرزو می‌کنم این کتاب کوچک که متن شریف و هوشیارانه‌ای در آغوش خود دارد، ما را به دارایی‌هایی که داشته و داریم بیش از همیشه آگاه‌تر و دلگرم‌تر کند.»

آیت‌الله بلادی در دو سطر آخر شرح وضعیت بوشهر در جنگ جهانی اول همزمان با 1915 میلادی، درباره علت تألیف نظام‌نامه حرب می‌نویسد: «از مرکز مجاهدین واقع در تنگستان،‌ برای عملیات ملی درخواست نظام‌نامه اساسی و اصول حربی شد. بنابراین فوراً صد و ده ماده اصول حرب نوشتم و برای آن‌ها فرستادم.»

آینده‌نگری این مجتهد نواندیش در نظام‌نامه حرب که از فرماندهان مبارز جنوب خواسته است از میدان‌های نبرد عکس تهیه کنند و روزانه گزارش جنگ خود را بنویسند، دامنه ژرف‌نگری ایشان را درباره اهمیت اسناد و مدارک جنگ بیش از پیش نشان می‌دهد.

کتاب لوایح و سوانح مجموعه‌ای از نامه‌ها، اعلامیه‌ها، تلگراف‌ها، مقالات و خاطرات سیاسی آیت‌الله بلادی است که در سال 1338 هجری قمری در شیراز نوشته و کامل شده است. با اینکه حدود صد سال از جنگ جهانی اول و اشغال جنوب ایران می‌گذرد هنوز اسناد و مدارک عیان نشده چه در ایران و چه در خارج وجود دارد که هر یک اطلاعات و رازهایی در دل خود پنهان کرده‌اند.

هر کدام از بندهای صد و ده ماده‌ای نظام‌نامه حرب در محافل نظامی و علمی قابل بحث و بررسی است، به ویژه اینکه متن بر مدار دفاع نوشته شده است و نه تهاجم و اشغال، و نگارنده آن یک مجتهد طراز اول است که در این متن به وحدت ملی و حفظ یکپارچی و تمامیت ارضی ایران نگاه عمیق و جدی دارد.

captcha