توکل بر خدا به آدمى اعتماد به نفس مى‌بخشد
کد خبر: 3672758
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۴

توکل بر خدا به آدمى اعتماد به نفس مى‌بخشد

گروه اجتماعی: یک کارشناس مسائل مذهبی، اظهار کرد: توکل بر خدا آدمى را از وابستگی‌ها که سرچشمه ذلت و بردگى است نجات مى‌دهد و به او آزادگى و اعتماد به نفس مى‌بخشد.

حجت‌الاسلام علی اصغر سعیدی، کارشناس مسائل مذهبی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: توکل بر خدا آدمى را از وابستگی‌ها که سرچشمه ذلت و بردگى است نجات مى‌دهد و به او آزادگى و اعتماد به نفس مى‌بخشد.
وی، افزود: انسان با سلاح توکل بر خدا محکم و بی نقص و پشتوانه استوار نیازی به کس یا چیز دیگر ندارد و همه کارها برای او آسان و راحت می‌شود.
وی با استناد به آیه 160 سوره آل عمران خاطرنشان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و مؤمنین باید بر خدا توکل کنند.
حجت‌الاسلام سعیدی ادامه داد: خداوند تمام شرایط و وسایل را برای مخلوق خود به عنوان اشرف مخلوقات در جهان هستی آفریده است و خود را حافظ و وکیل او در جهان قلمداد کرده است، پس با وجود او در زندگی مشکلات و امور ناخوشایند برطرف می‌شود و حتی با احساس و درک این که خدا با او است می‌تواند بر تمامی حوائج خود فائق شود و ناملایمات زندگی خود را کنار زند.
این کارشناس مسائل مذهبی، یادآور شد: فرد متوکل که فقط خدا را حامی و نگهبان خود می‌داند از لحاظ جسمانی و روحی تغییرات چشم‌گیری می‌کند از لحاظ روحی فرد توکل کننده دارای روحیه‌ای قوی با اعتماد به نفس می‌شود، همین امر موجب می‌شود در قبال مشکلات مستحکم باشد و زود عقب نکشد و دوباره کار خود را با اصلاح اشتباهات انجام دهد تا به نتیجه مطلوب برسد، همچنین با این روحیه دیگر دچار اضطراب و استرس قبل از عمل و یا افسردگی در موقع پیشامد ناگوار و عواقب دیگری که باعث دگرگونی حالات و رفتار فرد است، نمی‌شود.
وی با اشاره به فرموده حضرت علی(ع)افزود: امیرالمومنین علی(ع) می فرمایند: هرکس به خدا توکل کند، دشواری‌ها برای او آسان و اسباب برایش فراهم می شو.
حجت‌الاسلام سعیدی از نقطه مقابل توکل بر خدا گفت و تاکید کرد: نقطه مقابل توکل بر خدا، تکیه کردن بر غیر اوست؛ که با توحید منافات دارد و نشانه این است که شخص متوجه علت واقعی پدیده‌ها نیست. و نگاهش محدود بوده و نتوانسته عمق مسائل را در یابد.

captcha