جزئیات یکصد و شصتمین جلسه شورای عالی عتف
کد خبر: 3654512
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۶

جزئیات یکصد و شصتمین جلسه شورای عالی عتف

گروه دانشگاه: یکصد و شصتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی عتف با بررسی ۲ موضوع حمایت از شهرک‌های دانش سلامت و اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، یکصد و شصتمین جلسه کمیسیون دائمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری (عتف)، امروز چهارشنبه، ۲۶ مهرماه جاری و با حضور وحید احمدی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دبیر اجرایی شورای عالی عتف و همچنین روسای پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری برگزار شد.
معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این جلسه با بیان اینکه وب‌سایتی برای ثبت‌نام نمایندگان پارک‌های علم و فناوری و پژوهشگاه‌ها راه‌اندازی شده، اظهار کرد: طی یک فراخوان به تمام دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری اعلام شد برای انتخاب اعضای حقیقی کمیسیون‌ها، می‌توانند نمایندگان خود را معرفی کنند و از میان افراد معرفی شده، بررسی می‌شود و برای کمیسیون دائمی انتخاب می‌شوند. از همه مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری درخواست کردیم با مراجعه به وب‌سایت www.atf.gov.ir نمایندگان خود را معرفی نمایند.
وی با اشاره به موضوعات بررسی شده در جلسه امروز گفت: بررسی آئین‌نامه اجرایی بند پ ماده ۷۴ قانون برنامه ششم امروز بررسی شد که بر اساس این بند، دولت موظف است از بخش‌های خصوصی و تعاونی برای ایجاد شهرک‌های دانش سلامت حمایت به عمل آورد.
وی ادامه داد: آئین‌نامه اجرایی این بند در چارچوب بودجه سنواتی طی سال‌های اجرای قانون برنامه تهیه می‌شود و به تایید هیئت وزیران می‌رسد. دولت این برنامه را به وزارتخانه‌های علوم و بهداشت ابلاغ کرده و به این دلیل که جنبه عمومی دارد، اجرای این آئین‌نامه که ایجاد شهرک‌های دانش سلامت است، به شورای عتف واگذار گردید. این آئین‌نامه در برنامه پنجم عملیاتی نشد و در برنامه ششم قرار است عملیاتی شود.
دبیر شورای عالی عتف گفت: شهرک‌های سلامت مجموعه‌ای از زیرساخت‌ها و ساختارهایی است که قرار است بخش خصوصی با کمک دولت در آنها سرمایه‌گذاری نماید. توسعه دانش سلامت و جاذبه‌هایی که بتواند بخش خصوصی را برای ورود به این بخش ترغیب کند و در آنجا به کمک دانش سلامت بیاید.
وی افزود: وظایف این شهرک‌ها طبق آئین‌نامه؛ توسعه، ترویج و آموزش رشته‌های مرتبط با حوزه سلامت، فراهم نمودن حمایت‌های لازم برای توسعه تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی، تاسیس و توسعه صنایع الکترونیکی، حمایت از توسعه صنایع دارویی و فراورده‌های بیولوژیکی، آرایشی، بهداشتی و صنایع غذایی، ارائه حمایت‌های لازم برای تشخیص و توسعه موسسات و مراکز بهداشتی، درمانی و توسعه فراورده‌های گیاهان دارویی سنتی است. همچنین ارائه حمایت‌های لازم از موسسات دانش‌بنیان که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند، گردشگری سلامت و حمایت از زنجیره تبدیل دانش به ثروت، از دیگر وظایف این شهرک‌هاست.
وی افزود: این آئین‌نامه امروز در کمیسیون پیشنهاد شد و نظراتی داده شد و کارگروه‌ها قرار است اصلاحاتی انجام دهند و به هیئت دولت برای تصویب و تایید نهایی، ارجاع می‌شود.
احمدی با اشاره به دستور دوم جلسه امروز گفت: دستور دوم؛ ارائه گزارش پیشرفت تدوین برنامه ملی علم و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی بود. با توجه به اینکه شرح تفصیلی وظایف شورای عالی عتف ابلاغ شده و در آنجا یکی از وظایف سیاست‌گذاری در حوزه‌های مرتبط با علم و فناوری است.
وی افزود: سال گذشته ۲ حوزه انرژی و کشاورزی تصویب شد که برنامه توسعه علم و فناوری تدوین شد که انرژی در چند جلسه قبل ارائه شد و امروز در کمیسیون حوزه کشاورزی که در سند تحول ملی علوم و فناوری‌های بخش کشاورزی جمهوری اسلامی نزدیک به یکسال روی آن کار شده بود، بررسی شد. نظرات مختلف دانشگاهیان و غیردانشگاهیان در این زمینه جمع‌آوری و دسته‌بندی شده، همچنین چشم‌انداز بخش کشاورزی، چشم‌انداز نظام علم و فناوری، ماموریت‌ها، چالش‌ها، اهداف کلان و سیاست‌ها و راهبردها در ۱۳ برنامه کلان ارائه شده است و ذیل این برنامه‌ها تعدادی راهکار ملی ارائه شد که قرار است پیشنهادات و راهکارها مورد بررسی قرار گیرد و نهایتا به تصویب شورای عالی عتف برسد.
captcha