دغدغه‌ها و اهداف ارائه طرح «ترويج كتابت قرآن كريم به رسم‌الخط مفاخر ملی»
کد خبر: 3634577
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲
نائب‌رئیس کمیسیون فرهنگی تشریح کرد:

دغدغه‌ها و اهداف ارائه طرح «ترويج كتابت قرآن كريم به رسم‌الخط مفاخر ملی»

گروه سیاسی: اصغر مسعودی استفاده مطلوب از توانمندی‌های خطاطان داخلی را علت اصلی مطرح شدن طرح «ترويج كتابت قرآن كريم به رسم‌الخط مفاخر ملی» در کمیسیون فرهنگی خواند و گفت: رهبر معظم انقلاب نیز بر تبیین و ترویج امتیازات خط ایرانی تأکید و سفارش کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) طرح «ترويج كتابت قرآن كريم به رسم‌الخط مفاخر ملی» دو هفته‌ای است که در نوبت ارائه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار دارد؛ طرحی که به دنبال آن است که از ظرفیت‌های داخلی خطاطی و خوشنویسی در کتابت قرآن به نحو مطلوبی استفاده شود.   
اصغر مسعودی، نائب رئیس اول کمیسیون فرهنگی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا درباره دلایل ارائه طرح «ترويج كتابت قرآن كريم به رسم‌الخط مفاخر ملی» در این کمیسیون گفت: دغدغه ما در کمیسیون فرهنگی استفاده احسن از ذخایر ارزشمند معنوی بود. همانطور که در بسیاری از زمینه‌ها بر استفاده از تولیدات داخلی تأکید می‌شود در بحث کتابت قرآن نیز این ضرورت وجود دارد که از توانمندی‌های ارزشمند خطاطان داخلی استفاده شود.
وی ادامه داد: در حوزه کتابت قرآن، خطاطان و کاتبان به نامی در کشور وجود دارند که در این زمینه سرآمد هستند ولی متأسفانه همچنان در چاپ قرآن از خط خطاطان خارج از کشور استفاده شده و از بیت‌المال برای چاپ شدن به این خطوط، با وجود اشکالات وارده، هزینه می‌گردد.
مسعودی تأکید کرد: در این راستا رهبر معظم انقلاب نیز بر تبیین و ترویج امتیازات خط ایرانی تأکید و سفارش کرده‌اند و این طرح نیز در همین جهت مطرح شد.
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره روند طی مراحل این طرح گفت: بعد از تصویب کلیات این طرح در صحن علنی مجلس، جزئیات آن در کمیسیون فرهنگی به عنوان کمیسیون اصلی و کمیسیون آموزش و تحقیقات و به عنوان کمیسیون فرعی، بررسی شد و نمایندگان مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی نیز در این جلسات حضور داشتند. دغدغه و نگرانی آنها نسبت به این طرح آن بود که به انحصاری شدن کتابت قران کریم منجر شده و مانع رشد سایر استعدادهای خوشنویسی و خطاطی در کتابت قرآن شود.
مسعودی تصریح کرد: اما از نظر اعضای کمیسیون هدف این طرح دقیقا عکس این مسئله است و لذا موارد تشویقی نیز در آن درنظر گرفته شده است.
یادآور می‌شود متن طرح به شرح ذیل است:
مقدمه (دلایل توجیهی):
تجلیل از مفاخر کشور جزو وظایف ملی و در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌ها و اصول نظام است. مقام معظم رهبری همگان را به حفظ و ترویج رسم‌الخط ایرانی و به تبیین برتری‌های آن سفارش کردند و خواستار اشاعه کتابت مرحوم نی‌ریزی در چاپ و  نشر قرآن کریم و ادعیه شده و بزرگداشت مفاخر ملی فرهنگی را امری ضروری دانستند.
مرحوم میرزا احمد نی‌ریزی سرآمد خطاطان و خوش‌نویسان قرآن مجید می‌باشد و مبدع شیوه خاصی در خط نسخ است که به خط نسخ ایرانی شهرت یافته و مقام معظم رهبری در مورد وی چنین اظهار داشتند: «مرحوم میرزا احمد نی‌ریزی یک قله است. خصوصیات این بزرگوار در این حد است. یعنی واقعاً در خط نویسان در نسخ ایرانی هیچ‌کس مثل احمد نی‌ریزی به گواهی کسانی که وارد این زمینه هستند نیامده است».
با عنایت به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ترویج و اشاعه کتابت قرآن کریم و رسم‌الخط ایرانی طرح با قید یک‌فوریت تقدیم مجلس می‌گردد.
این طرح در یک ماده واحده و چهار تبصره به شرح ذیل تنظیم شده است:
ماده واحده ـ از تاریخ تصویب این قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه و دیگر نهادهای متولی در ترویج فرهنگ قرآنی برای چاپ قرآن کریم از اعتبارات دولتی ملزم به رعایت رسم‌الخط نی‌ریزی در ۶۰۴ صفحه می‌باشند.
تبصره ۱ـ کلیه دستگاه‌های دولتی و نهادهای فرهنگی در صورت هدیه قرآن کریم به اشخاص داخل و خارج از کشور مکلف‌اند از قرآن‌های نوشته شده به رسم‌الخط نی‌ریزی استفاده نمایند.
تبصره ۲ ـ نظارت بر نشر و چاپ قرآن کریم توسط کاتبان دیگر که به وسیله سازمان تبلیغات اسلامی صورت می‌گیرد به قوت خود باقی است.
تبصره ۳ ـ دولت مجاز است جهت اجرای این قانون هر ساله از یارانه موجود جهت چاپ و نشر قرآن مورد نظر از بخش‌های غیر دولتی نیز حمایت نماید.
تبصره ۴ ـ متخلفان از اجرای این قانون به جزای نقدی درجه ۸ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/۲/۱۳۹۲ محکوم می‌شوند.
یعد از بررسی طرح در کمیسیون‌ فرهنگی و اعلام نظر اداره قوانین مجلس شورای اسلامی، در طرح ارائه شده تغییراتی ایجاد شده است.
captcha