تصویب طرح کتابت قرآن به رسم‌الخط مفاخر ملی در کمیسیون فرهنگی مجلس
کد خبر: 3606987
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
آزادی‌خواه اعلام کرد:

تصویب طرح کتابت قرآن به رسم‌الخط مفاخر ملی در کمیسیون فرهنگی مجلس

گروه سیاسی: طرح کتابت قرآن به رسم‌الخط مفاخر ملی در جلسه عصر سه‌شنبه کمیسیون فرهنگی بررسی شد که اعضا با یک تغییر در ماده واحده این طرح موافقت کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادی‌خواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)،‌ با اشاره به دستورکار امروز کمیسیون گفت: اعضای کمیسیون امروز طرح ترویج کتابت قرآن کریم به رسم الخط مفاخر ملی را بررسی کردند.
وی افزود: در این جلسه مهمانانی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز حضور داشتند و نظرات خود را در رابطه با این طرح ارائه کردند.
این عضو کمیسیون فرهنگمی با اشاره به تغییراتی که در این طرح ایجاد شد، گفت: بر این اساس گفته شده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه و دیگر نهادهای متولی در ترویج فرهنگ قرآنی برای چاپ قرآن کریم از رسم‌الخط مفاخر ملی استفاده کنند در حالی که پیش از این پیشنهاد شده بود تنها از رسم‌الخط «احمد نیریزی» استفاده شود.
بنابراین گزارش، طرح یک‌فوریتی ترویج کتابت قرآن به رسم‌الخط مفاخر ملی اواخر سال گذشته از سوی ۴۳ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی امضا و تقدیم هیئت‌رئیسه شد. این طرح تلاش می‌کند از کتابت قرآن توسط مفاخر ملی به ویژه استاد میرزا احمد نی‌ریزی که مورد توجه رهبر معظم انقلاب نیز بوده حمایت کند.
در مقدمه (دلایل توجیهی) این طرح آمده است: تجلیل از مفاخر کشور جزو وظایف ملی و در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست‌ها و اصول نظام است. مقام معظم رهبری همگان را به حفظ و ترویج رسم‌الخط ایرانی و به تبیین برتری‌های آن سفارش کردند و خواستار اشاعه کتابت مرحوم نی‌ریزی در چاپ و  نشر قرآن کریم و ادعیه شده و بزرگداشت مفاخر ملی فرهنگی را امری ضروری دانستند.
مرحوم میرزا احمد نی‌ریزی سرآمد خطاطان و خوش‌نویسان قرآن مجید می‌باشد و مبدع شیوه خاصی در خط نسخ است که به خط نسخ ایرانی شهرت یافته و مقام معظم رهبری در مورد وی چنین اظهار داشتند: «مرحوم میرزا احمد نی‌ریزی یک قله است. خصوصیات این بزرگوار در این حد است. یعنی واقعاً در خط نویسان در نسخ ایرانی هیچ‌کس مثل احمد نی‌ریزی به گواهی کسانی که وارد این زمینه هستند نیامده است».
با عنایت به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ترویج و اشاعه کتابت قرآن کریم و رسم‌الخط ایرانی طرح با قید یک‌فوریت تقدیم مجلس می‌گردد.
این طرح در یک ماده واحده و چهار تبصره به شرح ذیل تنظیم شده است:
ماده واحده ـ از تاریخ تصویب این قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان‌های تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه و دیگر نهادهای متولی در ترویج فرهنگ قرآنی برای چاپ قرآن کریم از اعتبارات دولتی ملزم به رعایت رسم‌الخط نی‌ریزی در ۶۰۴ صفحه می‌باشند.
تبصره ۱ـ کلیه دستگاه‌های دولتی و نهادهای فرهنگی در صورت هدیه قرآن کریم به اشخاص داخل و خارج از کشور مکلف‌اند از قرآن‌های نوشته شده به رسم‌الخط نی‌ریزی استفاده نمایند.
تبصره ۲ ـ نظارت بر نشر و چاپ قرآن کریم توسط کاتبان دیگر که به وسیله سازمان تبلیغات اسلامی صورت می‌گیرد به قوت خود باقی است.
تبصره ۳ ـ دولت مجاز است جهت اجرای این قانون هر ساله از یارانه موجود جهت چاپ و نشر قرآن مورد نظر از بخش‌های غیر دولتی نیز حمایت نماید.
تبصره ۴ ـ متخلفان از اجرای این قانون به جزای نقدی درجه ۸ موضوع ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱/۲/۱۳۹۲ محکوم می‌شوند.

captcha