تقویت هویت اسلامی دانش‌آموزان در دهه فجر
کد خبر: 3565818
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
فیض عنوان کرد:

تقویت هویت اسلامی دانش‌آموزان در دهه فجر

گروه جامعه: مسئول کمیته فرهنگیان و دانش‌آموزی ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی با اشاره به برنامه‌های این کمیته در دهه فجر از برگزاری اردوهای فرهنگی و تربیتی این ایام خبر داد و گفت: این اردوها با هدف آشنایی دانش‌آموزان با دستاورد‌های انقلاب اسلامی، غرور ملی، امید به آینده، هویت اسلامی و ملی دانش‌آموزان برپا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری تشریح برنامه‌های کمیته فرهنگیان و دانش‌آموزی ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی، به مناسبت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، امروز دوشنبه 4 بهمن‌ماه از سوی مهدی فیض، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و مسئول کمیته فرهنگیان و دانش‌آموزی ستاد مرکزی دهه فجر انقلاب اسلامی در دفتر شورای هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

فیض در این نشست ‌با بیان اینکه دهه فجر برای همه مردم از اهمیت ویژه و قابل توجه‌ای برخوردار است، گفت: این دهه برای قشر دانش‌آموز که در آغاز شکل‌گیری شخصیتش است اهمیت دوچندان پیدا می‌کند. لذا با توجه به اهمیت این موضوع آن چیزی که ما به دنبال آن هستیم آمیخته شدن این دهه به یک خاطره خوب و بیادماندی در کنار شور و هیجانی که خود دانش‌آموزان نشان می‌دهند است.

ضرورت پرداختن به اقدامات دشمنان انقلاب
وی با اشاره به ضرورت پرداختن به اقدامات دشمنان انقلاب و تقابل آنها در برابر نظام جمهوری اسلامی، تصریح کرد: این یکی از موضوعات و اولویت‌های ماست که بر همین اساس دو مقوله مهم را در برنامه‌های دهه فجر مد نظر قرار داد‌ه‌ایم. اولین موضوع مقابله با القای حس نوستالژیکی است که دشمنان در فضا‌های مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای برای قبل از انقلاب اسلامی منتشر کرده‌اند؛ آنها با تبلیغات خود تلاش می‌کنند آن دوران را به نوعی زیبا و بدون آسیب نشان دهند و به آن جلوه‌های زیبا و صحنه‌های غیر قابل تصوری را نمایش دهند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: با توجه یه این موضوع ما نیز برای تقابل با ترویج این حس برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم. مقوله دومی که دشمن در تلاش است آن را در اذهان جوانان و جامعه ترویج دهد القای حس ناکارآمدی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است؛ آنها با اشاره به برخی مشکلات که بسیاری از آنها از زمان طاغوت به انقلاب رسیده است و بزرگ کردن برخی از اتفاقات و مشکلات کوچک سعی در این کار دارند، که در این مورد هم برنامه ویژه‌ای را در بین دانش‌اموزان در نظر گرفته‌ایم.

فیض در ادامه از برنامه‌های دهه فجر سخن گفت و افزود: اولین برنامه این دهه تجدید میثاق دانش‌اموزان و فرهنگیان با آرمان‌های امام راحل و حضور در مرقد ایشان است. اجرای سرود 1357 نفری دانش‌آموزی در روز 22 بهمن ماه، برگزاری جشن لاله‌ها و حضور بر سر مزار شهدای انقلاب اسلامی و مدافع حرم، نواختن زنگ انقلاب در 12 بهمن و راهپیمایی 2 هزار و 200 نفری دانش‌آموزان در تهران به افتخار 22 بهمن ‌و برگزاری جلسات پرسخ و پاسخ در موضع انقلاب و نقد آزادانه برای دانش‌‌اموزان از دیگر برنامه‌های این دهه است.

وی در ادامه از برگزاری اردوهای فرهنگی و تربیتی در این ایام خبر داد و گفت: این اردوها با هدف آشنایی دانش‌اموزان با دستاورد‌های انقلاب اسلامی و افزایش اعتماد به نفس آنها و تقویت خودباوری، غرور ملی، نشاط و امید به آینده، هویت اسلامی و ملی دانش‌آموزان در مراکز و مناطق علمی، صنعتی، کشاوری و دانشگاهی کشور است. همچین بازدید از موزه عبرت، و نمایشگاه سیار عبرت در شهرهای سراسر کشور موضوعات پیشنهادی ما برای مدارس در این ایام است.

استفاده از ایده‌ها و خلاقیت‌های خود و دانش‌آموزان

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تمامی مدارس می‌توانند از ایده‌ها و خلاقیت‌های خود و دانش‌اموزان در برگزاری هرچه باشکوه‌تر این دهه استفاده کنند، گفت: زنگ انشا با موضوع انقلاب اسلامی، برپایی ایستگاه‌های فرهنگی در سراسر کشور، برگزاری شامگاه مشترک با هدف اتحاد و وحدت در دستگاه‌های متولی امور دانش‌اموزان از دیگر برنامه‌های ما در این ایام است.

وی افزود: تعامل با بنیاد شهید برای آشنای با فرهنگ ایثار و شهادت و برگزاری جشنواره نامه‌ای به یک شهید از دیگر برنامه‌های ما در این دهه است. اجرای برنامه آیین گلبانگ انقلاب به مناسبت سالروز ورود امام راحل به میهن در روز سه شنبه 12 بهمن  در ساعت 9:33 در تمامی مدارس کشور از برنامه‌های ما خواهد بود.

فیض ادامه داد: برگزاری نشست‌های تبیین اعتدال، اخلاق و قانون‌گرایی ویژه فرهنگیان، برگزاری همایش‌های استانی «فصل حضور» مرتبط با پرسش مهر ریاست جمهوری، اختصاص موضوع انشای دانش‌آموزان به عناوین مرتبط با دهه فجر، برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری، کتاب و کتابخوانی، وبلاگ‌نویسی، روزنامه دیواری، جدول، نقاشی، پیامک و دلنوشته‌های دانش‌آموزان مرتبط با دهه فجر و تولید نماهنگ به عنوان دیگر برنامه‌های کمیته در ایام الله دهه فجر دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در این ایام همایش‌های ویژه در موضوع حجاب و عفاف، انقلاب اسلامی و دانش‌آموزان برتر در نظر گرفته شده، افزود: همچنین صبحگاه مشترک تشکل‌های دانش‌آموزی در سطح مناطق آموزش و پرورش کشور به منظور ایجاد وحدت و همدلی میان چهار تشکل اصلی دانش‌آموزی شامل سازمان دانش‌آموزی، هلال احمر، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی و بسیج دانش‌آموزی برگزار خواهد شد.

فیض به کلنگ زنی پنج پروژه آموزشگاهی در مناطق محروم کرمان و افتتاح هشت پروژه آموزشگاهی در کرمان، سیرجان، فصا و آذربایجان غربی در دهه فجر امسال اشاره کرد و یادآور شد: به منظور آشنایی دانش‌آموزان با فرهنگ ایثار و شهادت طرح نگارش «نامه‌ای به یک شهید» در مدارس داوطلب از طریق نشانی www.isaar.ir در دهه فجر برای علاقه مندان فراهم می شود.

captcha