تبلور عنصر عاطفه؛ بزرگترین دستاورد کنگره شعر «مستور»
کد خبر: 3558866
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
برقعی عنوان کرد:

تبلور عنصر عاطفه؛ بزرگترین دستاورد کنگره شعر «مستور»

گروه ادب: دبیر علمی دومین کنگره شعر عفاف و حجاب تبلور عنصر عاطفه در آثار رسیده به کنگره شعر «مستور» را بزرگترین دستاورد این کنگره دانست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سیدحمیدرضا برقعی، دبیر علمی دومین کنگره شعر عفاف و حجاب، صبح امروز 13 دی‌ماه در نشست خبری دومین جشنواره شعر عفاف حجاب که با حضور حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در سالن جلسات معاونت هنری وزارت ارشاد برگزار شد، گفت: این کنگره با رویکرد استفاده از قابلیت زبان شعر و هنر در تبیین اهمیت حجاب عفاف برگزار می‌شود و تاکنون نیز با استقبال خوبی همراه بوده است، در حالی که در کنگره‌های موضوعی دیگر استقبال کمی وجود دارد.
وی افزود: در مجموع حدود 2 هزار اثر به دبیرخانه کنگره شعر عفاف و حجاب ارسال شده بود که در سه مرحله داوری شد، در مرحله نخست اشعار مورد نظر غربالگری شد تا آثار غیرمرتبط از آن جداسازی شود که در این دوره آثار غیرمرتبط بسیار کم بود و در مرحله دوم داوری‌ها، آثار برای چاپ در کتاب انتخاب و آماده‌سازی شدند و پس از آن در مرحله سوم شعرهای برگزیده و تقدیری انتخاب شدند.
برقعی ادامه داد: در این راستا 6 اثر برگزیده و 6 اثر تقدیری در چهار بخش جشنواره شامل شعر کودک و نوجوان، شعر سپید و نیمایی، کلاسیک، نوحه، ترانه و سرود انتخاب شده‌اند که فردا 14 دی‌ماه در مراسم اختتامیه این کنگره معرفی و تجلیل خواهند شد.
وی با اشاره به داوران این کنگره عنوان کرد: شاعران برجسته‌ای چون محمدعلی مجاهدی، سعید بیابانکی، اسماعیل امینی، شکارسری، کاردار، پوروهاب، جواد محمدزمانی و محمدجواد شرافت آثار را در بخش‌های گوناگون داوری کرده‌اند.
دبیر علمی این کنگره در ادامه با اشاره به محتوای کنگره بیان کرد: تفاوتی که میان کنگره این دوره و دوره گذشته وجود دارد، این است که در این دوره عنصر عاطفه در اشعار بالا رفته و بیشتر جوششی هستند، به این معنا که شاعران در زندگی روزمره خود با آن ارتباط برقرار کرده و تجربه‌های خود را عنوان کرده‌اند که این موضوع بزرگترین دستاورد این کنگره محسوب می‌شود. در حالی که در سال گذشته رنگ و بوی شعرها، بیشتر تصنعی و کوششی بود.
وی در ادامه گفت: یکی از نکات مهم این کنگره، حضور پررنگ شاعران مطرح است که آثار خود را به دبیرخانه ارسال کرده‌اند و از چند نفر از آنها در مراسم اختتامیه تجلیل می‌شود، از طرف دیگر باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که موضوع حجاب و عفاف موضوع راحتی نیست.
برقعی تصریح کرد: در سال گذشته تأکیدمان بر شعرهای کوتاه بود تا در فضای مجازی به‌راحتی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین در فضای شهری از آن بهره‌برداری شود که امسال بخش ویژه به سرود، نوحه و ترانه اختصاص داشت که در این بخش شعرهای خوبی ارسال شده است. در این زمینه سرودی که تلفیق از چند اثر است، آماده شده و گروه موسیقی از استان فارس آن را آماده کرده که در مراسم اختتامیه به صورت کلیپ پخش می‌شود. حجت اشرف‌زاده، خواننده نیز یکی از ترانه های برگزیده سال گذشته را رونمایی خواهد کرد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره مزایای برگزیده شدن یک اثر در این کنگره بیان کرد: مهم‌ترین تشویق برای برگزیده‌ها دیده شدن آثارشان است که در این کنگره با چاپ شعر آنها در کتابی، این اتفاق رخ می‌دهد. در همین راستا در سال گذشته کتاب کنگره توسط اسماعیل آذر در یکی از مشاعره‌های تلویزیون مورد استفاده قرار گرفت و یک برنامه به شعرهای عفاف و حجاب اختصاص داشت. از سوی دیگر 4 اثر از این سرودها به مرحله اجرا رسیده است که در سایر کنگره‌ها این اتفاق نمی‌افتد.
دبیر علمی دومین کنگره شعر عفاف و حجاب با عنوان «مستور» یادآور شد: در این دوره در بخش نوحه، برگزیده نداشتیم و بیشترین تعداد آثار نیز مربوط به شعر کلاسیک بود و مراسم اختتامیه آن نیز فردا، 14 دی‌ماه از ساعت 15 تا 17 در تالار رودکی با حضور شاعران برجسته و پیشکسوت کشورمان برگزار می‌شود.
حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور نیز در ادامه این نشست گفت: ما با مسئله‌ای به نام عفاف و حجاب مواجه هستیم که به صورت گسترده با خانواده‌ها و جامعه ارتباط مستقیم دارد و باید با زبان هنر و ادب به این حوزه پرداخت و در همین راستا کارگروه مد و لباس تلاش کرده تا سیاست‌های مربوط به این حوزه را تبیین و دنبال کند.
وی افزود: یکی از بهترین روش‌ها در رابطه با فرهنگ‌سازی موضوع حجاب و عفاف، صیانت از این فرهنگ و ترویج سبک پوشش است که می‌توان با زبان هنر و ادب به این حوزه ورود پیدا کرد، از سوی دیگر این موضوع مبتنی بر عقاید، باورها، آموخته‌های دینی و فکری است و ما کشوری نیستیم که مسیر فکری ما به گونه‌ای باشد و مسیر رفتاری نیز به گونه‌ای دیگر. از طرفی هم رفتارهای تند و سلبی در این حوزه امکان‌پذیر و مؤثر نیست و باید با زبانی دیگر همراه باشد.
قبادی تصریح کرد: این کنگره غیردولتی است و فقط ما به برگزاری آن کمک می‌کنیم؛ چرا که این کنگره از اساس پیشنهاد حمیدرضا برقعی بوده و داوران و اعضای هیئت علمی آن نیز از شاعران هستند که با نگاه ماندگاری و تأثیرگذاری شعر در دستور کار قرار گرفت. 
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور یادآور شد: ما مأموریت داریم مسیر فرهنگ‌سازی را میسر کنیم، هر چند فرهنگ‌سازی زمان‌بر است، اما نباید تصور کنیم این موضوع امکان‌ناپذیر است، بلکه باید در جهت تحقق آن تلاش کنیم و اقداماتی انجام دهیم.
captcha