مسابقات دانشجویان؛ پایه‌گذار حرکت قرآنی در دانشگاه‌های جهان اسلام
کد خبر: 3524006
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
شریعتمدار عنوان کرد:

مسابقات دانشجویان؛ پایه‌گذار حرکت قرآنی در دانشگاه‌های جهان اسلام

گروه بین‌الملل: رایزن فرهنگی ایران در لبنان گفت: برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان اقدامی بسیار ارزنده است و می‌تواند پایه‌گذار حرکتی قرآنی در سطح دانشگاه‌های جهان اسلام باشد.

مسابقات دانشجویان؛ پایه‌گذار حرکت قرآنی در دانشگاه‌های جهان اسلام
محمد مهدی شریعتمدار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان

محمد مهدی شریعتمدار، رایزن فرهنگی ایران در لبنان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اظهار کرد: مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان اقدام بسیار خوبی است؛ به ویژه اینکه در سطح جهان اسلام در حوزه دانشجویی چنین مسابقاتی نداریم و تنها در  برخی کشورها ممکن است در سطح کشوری مسابقه قرآن دانشجویی برگزار شود.
وی افزود: با توجه به شرایط کنونی جهان اسلام و چالش‌های فرهنگی و تمدنی و نقش دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در این زمینه و ضرورت پیوند هر چه بیشتر دانشجویان با فرهنگ و معارف قرآن به عنوان قشری که در آینده می‌توانند راهنما و هادیان ملت‌ها و جوامع خود باشند، برگزاری چنین مسابقه‌ای با همه دشواری‌هایی که در این راه وجود دارد، بسیار ارزنده بوده و می‌تواند پایه‌گذار حرکتی قرآنی در سطح دانشگاه‌های جهان اسلام باشد.
ضرورت اهتمام به تفسیر و علوم قرآنی در رقابت‌ها
شریعتمدار ابراز امیدواری کرد که مسابقات تنها به رشته‌های حفظ و قرائت منحصر نشده و در این رویداد به مفاهیم، تفسیر، علوم و معارف قرآنی و اموری که بتواند در زندگی بشر راهنما بوده و جوامع را به سمت قرآن هدایت کند، نیز پرداخته شود.
رایزن فرهنگی ایران در لبنان نقش مسابقات را در اتحاد و همدلی دانشجویان مسلمان تبیین و تصریح کرد: بدون شک مسابقات در حفظ وحدت نقش مهمی دارد، اگر بین اصول و مفاهیم و مجموعه امور مشترک بین مسلمانان جستجو کنیم، قرآن اولین عامل وحدت‌بخش است.
وی گفت: همه مسلمانان متفق القول هستند که قرآن در طول تاریخ بدون تحریف باقی مانده است و متن کلام وحی مورد توافق همه آنان است، این در حالی است که در زمینه‌های دیگر از جمله مسائل اعتقادی، فقهی و تاریخی اختلاف نظرهایی بین فرقه‌های مختلف اسلامی وجود دارد؛ اما همه مذاهب درباره قرآن اتفاق نظر داشته و اتحاد در این زمینه وجود دارد.
مسابقات؛ عامل وحدت دانشجویان و ملت‌های مسلمان
محمد مهدی شریعتمدار یادآور شد: تعالیم قرآن وحدت‌آفرین بوده و آیات زیادی مسلمانان را به وحدت دعوت کرده، یکی از نخستین عامل وحدت‌بخش همین قرآن است؛ بنابراین برگزاری چنین مسابقه‌ای با محوریت قرآن و گردهمایی دانشجویان مسلمان در این رویداد می‌تواندعامل وحدت آنان و در نهایت اتحاد بین ملت‌های اسلامی باشد.
شریعتمدار در پاسخ به سؤالی درباره نقش مسابقات در معرفی ایران به ملت‌های مسلمان و دانشجویان اظهار کرد: قرآن و مسئله وحدت اسلامی، مسئله‌ای فراملی است و آن را نباید تنها محدود به اهداف ملی کشورها کرد، همین که ایران اسلامی ما در سطح جهان اسلام دست به اقدامی بی‌نظیر زده و مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان را برگزار می‌کند، خود این می‌تواند جایگاه ایران در جهان اسلام و تلاش کشورمان را برای تحقق وحدت اسلامی، ترویج معارف اسلامی و قرآنی و سوق‌دادن نخبگان جهان اسلام به اهتمام به قرآن و معارف قرآنی نشان دهد؛ بنابراین از این نظر، مسابقات بسیار مهم است.
مسابقات را هدف کل جهان اسلام تلقی کنیم
رایزن فرهنگی ایران در لبنان ادامه داد: مسابقات را نباید تنها برای پیشبرد هدف خاص کشور ایران به کار گرفت؛ بلکه باید آن را هدف کل جهان اسلام تلقی کرد.
روند دعوت از دانشجویان در لبنان
وی درباره روند دعوت از دانشجویان لبنانی برای شرکت در رقابت‌ها گفت: در گام اول فراخوان مسابقات برای جمعیت قرآن کریم لبنان که در تمامی شهرهای این کشور فعال است و برنامه‌های مختلف قرآنی انجام می‌دهد، ارسال شد و در ادامه تعدادی از دانشگاه‌های لبنان در جریان رقابت‌ها قرار گرفتند.
محمد مهدی شریعتمدار در پایان یادآور شد: فراخوان رقابت‌ها برای دانشگاه‌ ملی لبنان، دانشگاه معارف وابسته به حزب‌الله و دانشگاه اسلامی وابسته به شورای عالی اسلامی شیعیان لبنان نیز ارسال شده است، همچنین با توجه به حضور آوارگان فلسطینی در لبنان، فراخوان برای مجامع فلسطینی نیز ارسال شده تا دانشجویانی که مایلند، در رقابت‌ها شرکت کنند. فراخوان در اختیار نهادهای مرتبط به امور دانشجویی و دانشگاهی نیز قرار گرفته است.
ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان برای ۱۴ تا ۱۸ دی‌‌ماه سال جاری به میزبانی مشهد مقدس برنامه‌ریزی شده است. پیش‌بینی می‌شود 50 کشور در این رقابت‌ها حضور یابند.
زهرا نوکانی
captcha