دوری از جهالت و ناآگاهی؛ مهمترین پیام دعای روز سوم ماه رمضان
کد خبر: 3314002
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
گوهری مطرح کرد:

دوری از جهالت و ناآگاهی؛ مهمترین پیام دعای روز سوم ماه رمضان

گروه اندیشه: رئیس عقیدتی نیروی انتظامی خرم‌آباد گفت: منشأ و اساس همه بدبختی بشر در طول تاریخ جهل و ناآگاهی است لذا در دعای روز سوم ماه رمضان می‌خوانیم «خدایا در این ماه به من تیزهوشى و بیدارى عنایت فرما و از بی‌خردى و اشتباه دورم ساز».

حجت‌الاسلام والمسلمین یدالله گوهری، مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، گفت: شب سوم ماه‌ مبارک رمضان دارای نمازی 10 رکعتی است که در هر رکعت بعد از حمد 50 بار سوره توحید خوانده می‌شود که به خواندن این نمازهای شبانه توصیه فراوان شده است.
وی با اشاره به این‌که پیامبر اکرم(ص) هر روز از ماه مبارک رمضان دعای مخصوصی را می‌خواندند ادامه داد: در این ادعیه در دعای روز سوم ماه مبارک رمضان چنین آمده است که؛ «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ وَ اجْعَلْ لِی نَصِیبا مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ؛ خدایا در این ماه به من تیزهوشى و بیدارى عنایت فرما، و از بی‌خردى و اشتباه دورم ساز، و از هر خیرى که در این ماه نازل می‌کنى برایم بهره‏‌اى قرار ده به حق جودت اى جودمندترین جودمندان‏».
گوهری با اشاره به این‌که دو نوع جهل وجود دارد، ادامه داد: اولین نوع جهل؛ جهل در مسائل کلی است یعنی از هیچی خبر نداریم، دومین جهل؛ جهل در تطبیق مسائل است یعنی در رابطه با یک موضوع اطلاعاتی داریم اما نمی‌دانیم چگونه از آن‌ها برداشت کنیم.

جهل و ناآگاهی؛ منشأ همه بدبختی‌های بشر در طول تاریخ

مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد منشأ و اساس همه بدبختی بشر در طول تاریخ را جهل و ناآگاهی دانست و عنوان کرد: در فراز اول و دوم دعای روز سوم ماه مبارک رمضان چنین آمده است که؛ «اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی فِیهِ الذِّهْنَ وَ التَّنْبِیهَ وَ بَاعِدْنِی فِیهِ مِنَ السَّفَاهَةِ وَ التَّمْوِیهِ؛ خدایا در این ماه به من تیزهوشى و بیدارى عنایت فرما، و از بی‌خردى و اشتباه دورم ساز».
وی با اشاره به این‌که گاهی انسان از روی جهل لذت لحظه‌ای گناه را بر عذاب ابدی ترجیح می‌دهد، اظهار کرد: به‌عنوان مثال کسی‌که سیگار می‌کشد می‌داند که کشیدن سیگار برای او ضرر دارد اما آرامش ظاهری کشیدن سیگار را به ضرر همیشگی آن ترجیح می‌دهد که این کار عین سفاهت و جهل است چراکه انسان عاقل این‌کار را انجام نمی‌دهد.
گوهری با بیان این‌که سفاهت در مقابل آگاهی و گاهی نیز در مقابل رشد قرار می‌گیرد، تصریح کرد: رشد یعنی حرکت در راه تکامل و سفاهت مانع آن است و ما در این دعا از خداوند می‌خواهیم که ما را از سفاهت دور کن که ما مانعی برای رشد خودمان ایجاد نکنیم.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد با اشاره به این‌که در این فراز از دعا دو کلمه «تنبیه» و «تمویه» آمده است، بیان کرد: تنبیه به شخصی اطلاق می‌شود که به حقیقت چیزها آگاه است، ولی تمویه کسی را می‌گویند که ظاهرساز است و طوری ظاهرسازی می‌کند که حقیقت را برخود پوشانده و واقعیت را طوری دیگر جلوه می‌دهد، لذا ما نباید مسائل واقعی را در کنار مسائل غیرواقعی قرار دهیم. 
وی افزود: در این دعا از خداوند می‌خواهیم که ما را به راه عقل، هوشیاری و بیداری هدایت کند تا بتوانیم به کمک عقل و هوشیاری به حقایق برسیم و راه رشد و کمال را طی کنیم، که راه آن دور کردن سفاهت، جهالت و تمویه از خودمان است.
گوهری با بیان این‌که فراز دیگر این دعا در رابطه با نصیب و بهره بردن از خیرات است، اظهار کرد: در این فراز از دعای روز سوم ماه مبارک رمضان چنین آمده است که؛ «وَاجْعَلْ لِی نَصِیبا مِنْ کُلِّ خَیْرٍ تُنْزِلُ فِیهِ؛ و از هر خیرى که در این ماه نازل می‌‏کنى برایم بهره‌‏اى قرار ده».
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد تصریح کرد: ماه رمضان ماه نزول جمیع خیرات است که اکرم‌الاکرمین میزبان ماست و هیچ کریمی از این کریم بالاتر نیست پس از این کریم می‌خواهیم که همه خیرات رمضان را به ما برساند.
وی با اشاره به این‌که در فراز آخر این دعا آمده است که؛ «بِجُودِکَ یَا أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ؛ به حق جودت اى جودمندترین جودمندان»، ادامه داد: جود یعنی بخشش رایگان و بدون توقع جبران، أَجْوَدَ الْأَجْوَدِینَ؛ یعنی بخشاینده‌ای که هیچ توقعی برای جبران ندارد».

خدا؛ سرچشمه همه نعمت‌ها

گوهری با بیان اینکه خداوند را جود می‌نامند چراکه سرچشمه همه نعمت‌های بشر و عوام است و خداست که جواد است، تصریح کرد: جود غیر خدا درجات دارد و تنها جودالله سرچشمه همه بخشش‌هاست لذا در فراز پایانی دعای روز سوم ماه رمضان می‌گوییم؛ به حق جودت اى جودمندترین جودمندان.
مسئول عقیدتی ـ سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم‌آباد در پایان سخنان خود در این زمینه، اظهار کرد: انشاالله خداوند همه برکات ماه مبارک رمضان را به ما عطا بفرماید.

captcha